Sloupek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_07 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Textová média v DV AR 2013/2014.
Rozbor uměleckého textu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Reportáž žánr, metody, typologie.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_19 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. –
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Malý exkurz do psychologie komunikace v souvislosti s externí komunikací Junáka Junák - svaz skautů a skautek ČR.
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
VYPRAVOVÁNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Podpora kvality farmářských trhů a potravin z pohledu médií Lenka Krbcová.
2. seminární úkol - projekt PSY117. Týmový projekt  Záměrem tohoto úkolu je vyzkoušet si realizaci jednoduchého výběrového šetření.  Pětičlenné týmy.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Písemná práce z CJL.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Jak se dělá reportáž….
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Publicistický styl ? OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr.Radka Škulaviková ČísloVY_32_Inovace_3443 NázevZákladní novinářské žánry Téma hodinyZákladní novinářské.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POVÍDKA Jednou jsem takhle přišel domů ze školy a už ve dveřích jsem.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
9. ročník Michaela Hantková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
O útvarech, žánrech a textech
1.
Transkript prezentace:

Sloupek

Sloupek Bývá tištěn vždy ve formě sloupce Naopak to ale neplatí – ne vše, o je vytištěno ve tvaru sloupce, musí být sloupek Je to oblíbený žánr, často je ale jako sloupek označeno něco, co sloupek vlastně není

Trocha historie Zakladatelem žánru byl Karel Čapek Základem sloupku je vtipný námět, který se postupně zevšeobecňuje Jazyk je lehký a humorný, sloupek obsahuje satiru, nadsázku, úsměv a humor Podobně jako u fejetonu i zde očekáváme vtipnou pointu

Rozdíl mezi fejetonem a sloupkem Podle chybné definice je sloupek vlastně fejeton vytištěný ve sloupečku Sloupek jako žánr analytické publicistiky většinou řeší aktuální (a nikoli nadčasové) téma Pokud jste začátečníci a máte na mysli nějaké aktuální téma, které chcete pojednat s nadsázkou a humorem, napište sloupek

Téma pro sloupek Vynechte vážná až tragická témata Téma by se mělo dát zevšeobecnit Pozor na témata, o kterých se nehodí vtipkovat Vašim cílem není informovat, ale prezentovat vlastní postoj a názor Výběr žánru tedy velmi úzce souvisí se záměrem – chci pobavit, ovlivnit, poučit adresáta?

Komentář

Komentář Úkolem je něco okomentovat Politický komentář bývá často hlavním materiálem čísla, autor musí mít velmi dobrý přehled v problematice, kterou se rozhodne komentovat Jazyk komentáře se drží ve strohé a oficiální notě, v našich podmínkách bývá satirický a polemický

Autorský subjekt Je otázkou cti zůstat nestranný a objektivní Týká se aktuálních případů a je závislý na momentálním dění ve společnosti Základem je zpráva, kterou je nutno okomentovat Autor se nesmí prosazovat, je potřeba analyticky zhodnotit dění

Téma Z politiky, hospodářství, společenské události Není vhodná kultura, pak by šlo spíš o recenzi V komentáři se nesmí objevit žádné osobní invektivy Jde o stanovisko, ale autor by neměl nikomu stranit a manipulovat čtenářem

Reportáž

http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/reportaze/_zprava/1136224 reportáž_rozhlas

Jak vypadá reportáž? Je to SVĚDECTVÍ Musí tedy být pravdivá a objektivní Co se stalo, kdy, kde, komu MUSÍ JÍT O AUTENTICKÝ ZÁŽITEK (NA VLASTNÍ KŮŽI) Jediná výjimka – zprostředkované svědectví

Osobnost reportéra Může obsahovat autorovy názory a stanoviska, míra subjektivity záleží na autorovi Nesmí se ale omezit POUZE na své názory

Pestrost Přímé řeči, výpovědi nejrůznějších svědků a zúčastněných, součástí běžně bývá i interview Nechybí emoce, prožitky – jde o autentické svědectví Jazyk – od čistě zpravodajského až po literární a beletristické zpracování Investigativní charakter Fotografie a obrazové doklady

O čem psát? Nemůžeme ji napsat „od stolu“ Blízké téma, něco, kde se začátečník dobře orientuje Známé prostředí a známí lidé zmenší ostych

Jak psát? Vždycky musíme hledat něco, čím zaujmeme Co je na tom zajímavého? Proč by právě toto mělo někoho zajímat? Zeptejte se na doma, přátel apod., co by je zajímalo na… Pozor na filozofická a abstraktní témata

Co ještě? Studujte historické pozadí, zajděte do archivu – čím více úhlů pohledu, tím lépe Zajímavost, novost pohledu Čtenáře musíme přilákat a udržet – proto je důležité nejenom otevření, ale např. i zajímavé mezititulky apod.

Kompozice Přímočará s epickým způsobem vyprávění Dramatická linie kompozice Kompoziční linie afabulární Reportáž-interview Montáž

Časté chyby S pomocí nastudované literatury vznikne článek Rozsah reportáže (např. pouze popis sportovního utkání bez rozhovoru a autentického svědectví) Pozor na pointu – ta není součástí reportáže