Rodinné prostředí žáka
Hlavní úskalí diagnostiky rodiny Kvalita vztahu mezi profesionálem a rodinou Diagnostické metody dotvářejí obraz rodiny (ten b měl být výsledkem osobní interakce s rodinou) V anglosaské literatuře – family assessment (hodnocení rodiny)
Kategorie pro diagnostiku (Weber, Levine, 1995 in Sobotková) Údaje o jedincích Zdravotní údaje Vývojové údaje (rodinný životní cyklus) Strukturální údaje (role, pravidla, hranice, koalice, konflikty, rozchody, vzorce rod. Komunikace …) Mezigenerační tematické údaje Kulturní údaje Spiritualita Ekosystémové údaje (širší soc. systémy) Rodinné zdroje (podpory, sil)
Rodinná diagnostika – důraz na Cirkulární myšlení proti lineárnímu (nehledáme příčiny a následky, interpretace se pohybují kolem více možností) Posun od homeostatického k vývojovému paradigmatu (nezdůrazňujeme rovnováhu, ale souvislost a spojitost)
Sociální desirabilita (žádoucnost odpovědí) Motivace rodiny ke spolupráci Partnerská spolupráce mezi rodiči a odborníky Strategie užívané k redukci SD (podle Sussman a Steinmetzové, 1987 in Sobotková) Známé prostředí Přítomnost dětí Neverbální chování Delší čas
Interpretace rodinných dat Hodnotová hierarchie rodiny Rodinné mýty Rodinné paradigma (o sociálním a fyzickém světě rodiny) Pappová – „family belief systém“ Uplatňování vývojového hlediska Kombinovat – data od jednotlivých členů rodiny se společnými setkáními, údaji
Specifické charakteristiky Reagovat citlivě a pružně Zúčastněné pozorování Respektován í životní reality rodin Etické faktory
Principy rodinné diagnostiky Odlišné od dg. Jedince Jednotná teorie Předpoklad pro efektivní intervenci Víceúrovňová dg. Různé perspektivy Není jednosměrným procesem Empirický základ
Sebeposuzovací techniky - výhody Jednoduchá a pohodlná administrace Vhodné pro citlivé údaje Cenné údaje o vnitřním světě respondentů (hodnoty, postoje, očekávání, spokojenost …)
Sebeposuzovací techniky - nevýhody Náchylné ke zkreslení odpovědí Individuální rozdíly v interpretaci Mohou ovlivnit následné chování respondentů Málo detailů
Vhodnost kombinace metod !!! Pozorovací techniky Aktuální pdaje Vzorky rodinných interakcí Nejsou tolik ovlivnitelné Přirozené prostředí redukuje soc. žádoucnost Vhodnost kombinace metod !!!
Roviny pozorování rodiny (Sobotková) A: regulace přístupu – hranice vůči návštěvníkovi, formální, procesuální, komunikační aspekty B: sociálně-psychologická atmosféra – obsahové, citové, dojmové aspekty C: styl bydlení D: hranice osobních teritorií
(Rieger, Vyhnálková, 1996) Ostrov rodiny
Rodinná diagnostika - Dotazník (Spáčilová)
Technika nedokončených vět (Spáčilová)
Technika nedokončených vět
Technika začarované rodiny
Seminární práce: Charakteristika metody Popis dětí Průběh kresby – chování dítěte, postup při kresbě členů rodiny Vzhled kresby (přiložte obrázek) – počet osob, umístění, zastoupení zvířaty Popis osob, dětská interpretace – psychické vlastnosti, vnější znaky, vztah Celková interpretace obrazu a rodiny (Váš názor)
Použitá a doporučená literatura: Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Portál: Praha. Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc, nakladatelství UP Olomouc 2003. Svoboda, M., Krejčířová, D.; Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál: Praha.