Rodinné prostředí žáka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Farní charita Litomyšl
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Rodina.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
v pedagogické diagnostice
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Spotřebitelský výzkum
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Skupinové interview (Focus group)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Psychologie koučování
Pedagogická diagnostika
Model transkulturní péče
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Metoda ohniskových skupin
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Pedagogická diagnostika
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Vymezení pojmů funkce rodiny
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Základní charakteristika
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Assessment centrum.
Sociální práce s rodinou 4
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie výchovy a vzdělávání
Úvod do psychologie II. přednáška
Psychologie koučování
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Assessment centrum.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Děti se závažnou zdravotní a sociální anamnézou v kontextu mezinárodního osvojení Mikulov, Petra Jonášková.
Transkript prezentace:

Rodinné prostředí žáka

Hlavní úskalí diagnostiky rodiny Kvalita vztahu mezi profesionálem a rodinou Diagnostické metody dotvářejí obraz rodiny (ten b měl být výsledkem osobní interakce s rodinou) V anglosaské literatuře – family assessment (hodnocení rodiny)

Kategorie pro diagnostiku (Weber, Levine, 1995 in Sobotková) Údaje o jedincích Zdravotní údaje Vývojové údaje (rodinný životní cyklus) Strukturální údaje (role, pravidla, hranice, koalice, konflikty, rozchody, vzorce rod. Komunikace …) Mezigenerační tematické údaje Kulturní údaje Spiritualita Ekosystémové údaje (širší soc. systémy) Rodinné zdroje (podpory, sil)

Rodinná diagnostika – důraz na Cirkulární myšlení proti lineárnímu (nehledáme příčiny a následky, interpretace se pohybují kolem více možností) Posun od homeostatického k vývojovému paradigmatu (nezdůrazňujeme rovnováhu, ale souvislost a spojitost)

Sociální desirabilita (žádoucnost odpovědí) Motivace rodiny ke spolupráci Partnerská spolupráce mezi rodiči a odborníky Strategie užívané k redukci SD (podle Sussman a Steinmetzové, 1987 in Sobotková) Známé prostředí Přítomnost dětí Neverbální chování Delší čas

Interpretace rodinných dat Hodnotová hierarchie rodiny Rodinné mýty Rodinné paradigma (o sociálním a fyzickém světě rodiny) Pappová – „family belief systém“ Uplatňování vývojového hlediska Kombinovat – data od jednotlivých členů rodiny se společnými setkáními, údaji

Specifické charakteristiky Reagovat citlivě a pružně Zúčastněné pozorování Respektován í životní reality rodin Etické faktory

Principy rodinné diagnostiky Odlišné od dg. Jedince Jednotná teorie Předpoklad pro efektivní intervenci Víceúrovňová dg. Různé perspektivy Není jednosměrným procesem Empirický základ

Sebeposuzovací techniky - výhody Jednoduchá a pohodlná administrace Vhodné pro citlivé údaje Cenné údaje o vnitřním světě respondentů (hodnoty, postoje, očekávání, spokojenost …)

Sebeposuzovací techniky - nevýhody Náchylné ke zkreslení odpovědí Individuální rozdíly v interpretaci Mohou ovlivnit následné chování respondentů Málo detailů

Vhodnost kombinace metod !!! Pozorovací techniky Aktuální pdaje Vzorky rodinných interakcí Nejsou tolik ovlivnitelné Přirozené prostředí redukuje soc. žádoucnost Vhodnost kombinace metod !!!

Roviny pozorování rodiny (Sobotková) A: regulace přístupu – hranice vůči návštěvníkovi, formální, procesuální, komunikační aspekty B: sociálně-psychologická atmosféra – obsahové, citové, dojmové aspekty C: styl bydlení D: hranice osobních teritorií

(Rieger, Vyhnálková, 1996) Ostrov rodiny

Rodinná diagnostika - Dotazník (Spáčilová)

Technika nedokončených vět (Spáčilová)

Technika nedokončených vět

Technika začarované rodiny

Seminární práce: Charakteristika metody Popis dětí Průběh kresby – chování dítěte, postup při kresbě členů rodiny Vzhled kresby (přiložte obrázek) – počet osob, umístění, zastoupení zvířaty Popis osob, dětská interpretace – psychické vlastnosti, vnější znaky, vztah Celková interpretace obrazu a rodiny (Váš názor)

Použitá a doporučená literatura: Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Portál: Praha. Spáčilová, H.: Pedagogická diagnostika v primární škole I. Olomouc, nakladatelství UP Olomouc 2003. Svoboda, M., Krejčířová, D.; Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál: Praha.