Určování rostlin podle klíče

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
Laboratorní a terénní cvičení
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P3_1.15 Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu Psaní velkých písmen II Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: Práce se slovníky a Pravidly českého pravopisu
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.10 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. HTML - tagy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.7 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - sestava Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.11 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-funkce, adresy Typ: DUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.15 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. PowerPoint - animace Typ: DUM - kombinovaný.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I.
Práce se Slovníkem spisovné češtiny
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.14 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-řady Typ: DUM - kombinovaný.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - dotazy Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
KVĚT Vznik přeměnou části stonku a listů K pohlavnímu rozmnožování
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Znaky krytosemenných rostlin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_407.
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.13 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem květu krytosemenných rostlin, vysvětluje rozdíly, procvičuje, opakuje učivo. Vzdělávací.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.16 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Transport raněných Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_2.17 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Rastrová grafika-hromadné úpravy Typ: DUM -
Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva I.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P4_2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Tabulkový kalkulátor-databázové funkce Typ:
Rostlinné orgány - květ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_413.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_3.6 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi II. Databáze - formulář Typ: DUM - kombinovaný Předmět:
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stavba květu, květenství
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.17 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě OS WIN 7, 1. část Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stavba rostlinného těla Květ a květenství
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Název Generativní orgány rostlin – Květ Předmět, ročník
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P6 _ 1. 6 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Rostlinná pletiva II. Typ:DUM - kombinovaný Předmět: Biologie.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.11 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě PC SÍTĚ, TOPOLOGIE Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT,
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.4 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – záhlaví, zápatí Typ: DUM -
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.3 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor - odstavec Typ: DUM - kombinovaný.
Tematická oblast: laboratorní a terénní cvičení
Květenství a plodenství
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._21.KVĚT TÉMA: KVĚT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
BOTANIKA Procvičování pojmů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_11_Květy Šablona Identifikátor školy:
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY
KVETOUCÍ BYLINY PODZIMNÍHO ASPEKTU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Generativní rostlinné orgány
Transkript prezentace:

Určování rostlin podle klíče Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P6_1.15 Tematická oblast: Laboratorní a terénní cvičení Určování rostlin podle klíče Typ: DUM - kombinovaný Předmět: Biologie Ročník: 2. nebo 3. r. (6leté), 1. nebo 2. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/34.0296 Zpracovatel: Mgr. Hana Franková Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: květen 2014

Metodický list Materiál je určen pro 2. ročník čtyřletého studia a 3. ročník šestiletého studia. Cvičení lze zařadit jako součást terénního cvičení z botaniky ve 2. ročníku šestiletého studia a 1. ročníku čtyřletého studia. Slouží jako nácvik určování rostlin podle klíče. Inovace spočívá ve využití interaktivního prostředí. Nácvik je vhodné začít v učebně podle tohoto materiálu. S dalším procvičováním a určováním pokračujeme v přírodě. Z práce v učebně i v terénu žáci pořídí protokol, ve kterém zachytí postupy a doplní ho vhodnými nákresy.

Laboratorní a terénní cvičení Určování rostlin podle klíče

Teoretický úvod: Botanický klíč autorů Faustus a Polívka, který máme k dispozici na naší škole, je určen spíše pro základní školy. Je v něm zahrnuto 1000 rostlinných druhů, včetně dřevin. I když není úplný, pro nácvik určování různých druhů rostlin zcela postačí. Práci s klíčem zařazujeme až po probrání rostlinné morfologie, neboť znalost základních pojmů je pro správné určování nezbytná. Pro zjednodušení jsou mnohé pojmy vysvětleny na str. 10 – 15, téměř na každé stránce jsou i doplňující nákresy.

Postup určování: Nejste-li při určování dostatečně zběhlí, začínáte určovat vždy od čísla 1 (v našem klíči na str. 17). Každá otázka má právě dvě odpovědi (a nebo b), z nichž pouze jedna je správná. Velmi pečlivě si obě odpovědi přečtěte a rozhodněte se pro možnost, která odpovídá vámi určované rostlině. Na konci řádku vaší odpovědi je odkaz na číslo, kde budete pokračovat. Tento princip se stále opakuje až do doby, kdy určíte rod i druh dané rostliny.

Postup určování - pokračování Správnost vašeho určení můžete obvykle zkontrolovat i na obrázku (někdy na jiné straně). Klíč je vytvořen tak, že i při chybné odpovědi vás dovede ke správnému cíli. Budete-li v určování zběhlejší, je možné použít zkrácený pomocný klíč, který je uvedený na straně 9. Pokud umíte rostliny zařadit do čeledí, můžete začít určovat až od čísel uvedených na straně 10. Pokud umíte určit rod a potřebujete doplnit pouze druh, vyhledejte rodový název v rejstříku, který vás dovede na odpovídající stranu.

Postup určování - pokračování K určování je nejvhodnější celá rostlina, někdy je nutné sledovat i znaky na přízemních nebo podzemních částech rostlin. Nejpřirozenější je určování přímo v přírodě, důležitý může být i charakter biotopu. Nácvik můžeme začít i v učebně podle přinesené celé rostliny, v krajně nouzovém případě při prvním určování i podle obrázku. První rostlinu určíme společně, další pak ve skupinách samostatně.

Postup určování: Většina poznala, co je na daném obrázku. Výhodou je, že aspoň víte, k čemu máte při určování dojít. Začínáte určovat – str. 17: Postup zapisujte do svého protokolu. 1b – rostliny semenné 26b – byliny 200b – rostliny jiných vlastností 202b – rostliny s lodyhami jinými než stébelnatými

Postup určování: 305b – květy větší nebo i zcela drobné, nejsou uspořádány v úbor nebo strboul se společným zákrovem 442b – květy nejsou ve složených okolících 481b – rostliny jiných vlastností 491b – rostliny, jejichž stavba květu se bez nesnází rozezná pouhým okem 603a – květy mají květní obaly rozlišené na kalich a korunu

Postup určování: 604a – korunní lístky nesrostlé, každý lze z květu jednotlivě vytrhnout 605a – koruny pravidelné, lze je rozdělit více než jednou rovinou na dvě shodné poloviny 606b – tyčinek více než 10 754b – květy mají více pestíků 775b – rostliny jiných vlastností 776b – rostliny s listy plochými, nedužnatými

Postup určování: 778b – tyčinky srůstají svými nitkami s okrajem rozšířeného květního lůžka; nevyrůstají tedy pod pestíky 803a – květy mají pod 5četným kalichem drobné lístky kalíšku, které se s lístky kalichu obyčejně střídají, takže se zdá, jakoby měl kalich 10 lístků 804a – květní lůžko po odkvětu zdužnatí v tzv. jahodu+ listy 3četné; květy bílé - jahodník

Postup určování: 805b – rostliny rostoucí planě; lodyhy i v době plodu vzpřímené 806a – kalich od jahody odstávající, až i zpět ohnutý 807a – postranní lístky 3četných listů přisedlé; květní stopky přitiskle chlupaté; jahody posléze celé červené – jahodník obecný

I tuto rostlinu jistě znáte I tuto rostlinu jistě znáte. Pokuste se ji určit podle klíče, postup zapište a zkontrolujte na následující straně.

Zkontrolujte si zkrácený postup začínající na straně 9 A b B b C a D b E a (úbor) 306 b 312 a 313 b 322 b 336 a 337 b – sedmikráska chudobka

Zpracováno podle: FAUSTUS, Luděk; POLÍVKA, František. Botanický klíč Zpracováno podle: FAUSTUS, Luděk; POLÍVKA, František. Botanický klíč. Praha: SPN, 1975, ISBN 14-336-84. Zdroje obrázků: cs.wikipedia.org