Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Původ a vývoj člověka Obr. 1.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vzešel z okruhu.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Úvod do biologie člověka
HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
ČLOVĚK, jeho vývin a původ
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Autor: David Hainall.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jak vznikl a vyvíjel se lidský rod
2 Pravěk – vývoj člověka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.27 –VÝVOJ ČLOVĚKA– pracovní list
BIOLOGIE A FYZIOLOGIE ČLOVĚKA
Prezentace k tématu fylogeneze člověka, obsahuje otázky
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Vývoj nejstarších lidských společenství
Člověk zručný (Homo habilis) Starší doba kamenná
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Původ a vývoj člověka, rod člověk - homo
Vývoj nejstarších lidských spol. David Kupr, C4B.
Název projektu: Vyrovnání handicapu žáků GVN J. Hradec při studiu přírodovědných disciplín praxí Žákovská prezentace z přírodovědných exkurzí Registrační.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Původ a vývoj člověka II Autor: Mgr. Irena Hudcová Přírodopis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Původ a vývoj člověka III
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Život člověka v době kamenné
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Původ a vývoj člověka Obr. 1.
Nejdůležitější předchůdci člověka
Původ a vývoj člověka.
Biologická podstata a původ člověka
Původ a vývoj člověka.
ANTROPOGENEZE Vznik a vývoj člověka
Čtvrtohory vývoj člověka
Dějepis Doba kamenná 1.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Vznik člověka.
HOMINIZACE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Původ a vývoj člověka Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Úvod do období pravěku Vývoj člověka.
Původ a vývoj člověka.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
1.
Transkript prezentace:

www.zlinskedumy.cz VY_32_INOVACE_54_19 Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělání Vzdělávací obor Nauka o společnosti Tematický okruh Psychologie Téma Tematická oblast Název Systémové zařazení člověka - Fylogeneze Autor PaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročník Říjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník Anotace Přehled o fylogenezi člověka Přínos/cílové kompetence Seznámení se s jednotlivými vývojovými stupni fylogeneze člověka www.zlinskedumy.cz

Systémové zařazení člověka Říše živočišná (Animalia) Podříše mnohobuněční Kmen strunatci Podkmen obratlovci Třída savci Podtřída placentálové Řád primáti - poloopice - vyšší primáti - zde rod Homo - druh Homo sapiens sapiensis

Fylogenetický vývoj Hominizace (Homo Habilis): Vývoj fyzických změn ve dvou zásadních etapách: Hominizace (Homo Habilis): rotace paže změna stavby pánve vzpřímené postavení těla zvětšení mozkovny Sapientace (Homo sapiens): vývoj ruky vytvoření bradového výběžku dolní čelisti vznik artikulované řeči

Antropologie věda zabývající se studiem vývoje člověka Fylogenetický vývoj člověka / vývoj člověka jako druhu - 24 mil. let / historie vzniku země a vývoje člověka je uložena ve fosiliích (zkamenělé kosterní pozůstatky) nejznámější metody objasňování stáří = založené na rozpadu nestabilních izotopů chemických prvků : a) Metoda radio-karbonová b) Metoda urano-olovitá c) Metoda draslíko-argonová

Předchůdci člověka Odlišení základních znaků člověka od lidoopů: 1/ zvětšování hmotnosti 2/ větší členitost mozkové kůry 3/ přestavba lebky - zvětšování mozkové části 4/ zmenšování čelistí 5/ posun týlního otvoru 6/ chůze po dolních končetinách 7/ změna tvaru pánve 8/ dvojí klenba nohy 9/ opozice palce 10/ logické myšlení

Vzpřimování postavy ve fylogenezi

Rod Dryopithecus Rod Ramapithecus /Opočlověk/ asi 20-24 mil. let - výrazné rysy opice -Darvinova teorie   Rod Ramapithecus /Pračlověk / asi 12-14 mil. let - také velmi nejasný předek - domněnky ???

Rod Australopithecus /jižní op/ Znaky : velká obličejová část miskovitý profil obličeje vysoká pánev postavení holenní kosti dlouhé ruce První linie vedoucí k dnešnímu člověku a/ Australopith. africanus Robustus - 5 mil let b/ Australopith. africanus Ramidis c/ Australopith. africanus Afarensis - Gracilis

a) Australopith. africanus Robustus /5 mil. let / Nalezen: 1938 Robert Broomem - Kromdraai v jižní Africe 1959 manželé Robert a Mery Likiovi Olduvaiská rokle v Tanzánii mohutný hominid 135-155 cm samci 60-80 kg objem mozkovny 500 cm3, objem mozkovny menší než u Gracilní formy

b) Australopith. africanus Ramidis člověk ETIOPSKÉHO typu. 4,4 mil. let, nález v roce 1994

c) Australopithecus africanus afarensis- gracilis / 2-3. mil. let / 1924 Raimond Dart = exemplář kostry dítěte – LUSY - malé holčičky vzpřímený postoj výška 115-125 cm váha 25-35 kg mozkovna 430-530 cm3 zvýšená masitá strava používá již nástroje (klacek, dlouhé kosti)

Rod Homo Druh: Homo HABILIS pithecantropus (2-1,4 mil) / ČLOVĚK ZRUČNÝ / 1964 - Leakey a Napier, nález v Olduvajské rokli, nejstarší z rodu homo objem mozkovny 600-650 cm3 vysoký 125-135 cm všežravec PRVNÍ PŘÍSTŘEŠKY !

Druh: Homo ERECTUS / ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ/ 1 mil. - 350 000 let. a) Forma JÁVSKÁ - starší (homo erectus erectus) - naleziště TRINIL na Jávě - žádné nástroje nenalezeny, mozkovna 950 cm3 /slepá větev H.E.Floriensis – trpasličí – lok. ostrov Floriensis) b) Forma PEKINGSKÁ (homo erectus pekinenzis) - 1927-37 Čou - kchou - tien nedaleko Pekingu = 45 kompletních koster, mozkovna 1061 cm3 - výška 150-170 cm, první využíval OHEŇ !!! nálezy v Evropě 1959 Řecko - Petralóna, Budapešť (homo er. paleohungarorensis) , nedaleko Nice -Francie

homo erectus

Rod HOMO SAPIENS nejstarší fosílie - Anglie - Svanscombe Druh: Homo sapiens STEINHEIMENSIS (anteneandrtálec) 250 000 - 300 000 let nejstarší fosílie - Anglie - Svanscombe - Německo – STEINHEIM objem mozku 1150-1300 cm3. slabě vyvinuté nadočnicové oblouky sběrači lovci žili v nepříliš početných tlupách silná čelist s ustupující bradou  

Druh: Homo sapiens NEANDRTÁLENSIS doba ledová 150 000 - 50 000 tis. a) Forma ČASNÁ - protoneandrtálec - spojnice mezi neandrtálcem a člověkem současným b) Forma KLASICKÁ nejspíše slepá větev !!! - přizpůsoben tvrdým podmínkám doby ledové - žije na Euro-Asijském kontinentu - výška 155-165 cm - pozor -mozkovna 1300-1700 cm3 !!!

Homo neanderthalensis

nálezy: CRO-magnon , Oberkassel , migrace po 3 kontinentech ,  Druh: Homo sapiens PALESTINENSIS 40 000 - 7 000 let nálezy: CRO-magnon , Oberkassel , migrace po 3 kontinentech , domestikace zvěře, stěhování do oblasti Středního východu 8-7 tis. v době NEOLITU (mladší doba kamenná)   Druh: Homo sapiens SAPIENSIS (koukni ráno do zrcadla ) zahájena cesta ke vzniku moderní společnosti Etnická antropologie - rasové teorie - polemika!

Člověk moudrý, též člověk rozumný Homo sapiens sapiens Člověk moudrý, též člověk rozumný

Pokus se odpovědět Co rozumíš pod pojmem antropologie? Kdo je považován za předka, který poprvé využívá oheň? Pokus se vyjmenovat podoby australopitheca. Který z typů mohl dosahovat velikosti mozkovny až 1700 cm3? Který z našich předků jako první si staví primitivní přístřežky?

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press 1993 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_habilis.JPG 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_erectus.JPG 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_ergaster2.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_antecessor.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_antecessor_female.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_floresiensis.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:H-floresiensis-Cretan-microcephalic.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_heidelbergensis_(10233446).jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Unterkiefer_von_Mauer_(Replika).JPG 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Neanderthalensis.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Range_of_Homo_neanderthalensis.png 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Homo_sapiens_neanderthalensis.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:A.afarensis.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Lucy_blackbg.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Zhoukoudian_Caves_July2004.jpg 3.10.2012 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Human_anatomy_cs.jpg 3.10.2012