E. Bass a V. Ř ezá č PaedDr. Hana Vítová St ř ední pr ů myslová škola, Mladá Boleslav, Havlí č kova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY
Anotace P ř edm ě t: č eský jazyk a literatura Ro č ník: III. ro č ník SŠ Tematický celek: literatura 1. poloviny 20. století Klí č ová slova: sportovní a cirkusové prost ř edí, psychologická próza, Lidové noviny Forma: výklad Datum vytvo ř ení:
Eduard Bass a Václav Řezáč
Eduard Bass ( ) noviná ř (redaktor Lidových novin) spisovatel pracoval i jako kabaretní um ě lec ( Č ervená sedma) Obrázek č.1
Co si představíte pod pojmem kabaret?
Klapzubova jedenáctka otec má 11 syn ů, z kterých sestaví fotbalové družstvo úsp ě chy, pot ř eba hrát fair play Obrázek č. 2
Co rozumíme pojmem fair play? Jaká je situace v dnešním fotbalovém světě?
Cirkus Humberto život t ř í generací cirkusových um ě lc ů od 60. let 19. století do první č tvrtiny 20. století v cirkuse spolupracují lidé r ů zných národ ů oslava č eského č lov ě ka – hlavním jeho rysem je pracovitost úst ř ední postava – Vašek Karas – vypracuje se až na ř editele cirkusu dílo vyšlo v dob ě okupace, m ě lo podpo ř it národní sebev ě domí
Vysvětlete, jak dílo mohlo podporovat národní sebevědomí. Na základě vlastní znalosti díla uveďte konkrétní příklady pro svá tvrzení.
Ukázka… „Ale te ď už m ů žete být klidný, tady jste v dobrém podniku. Berwitzovi jsou hodní lidé, p ř ísní na práci a na po ř ádek, to ť se ví, ale tomu vy p ř ece vyhovíte, vždy ť jste krajan, vždy ť jste Č ech. Boží č ku, co jsem já znala Č ech ů, se všemi bylo dobré vyjití. Ten poslední burš mého nebožtíka pana majora von Hammerschnidt byl z Vysokého Mýta, to je taky n ě kde u vás, to byl Č ech jak jiskra, a na č se jednou podíval, všecko um ě l.“ Sochrová, M., Č ítanka III. k Literatu ř e v kostce, str. 160
Jaký motiv z této ukázky lze chápat jako povzbuzení v době okupace?
Lidé z maringotek obdobné téma oslava života cirkusových um ě lc ů povídky, č asto zachycen rozpor v život ě hlavních p ř edstavitel ů (veselý cirkus / neveselé životní okamžiky cirkusových um ě lc ů )
Václav Řezáč ( ) autor psychologických román ů v p ř edvále č ném období redaktor Lidových novin po II. sv ě tové válce tvorba spole č ensky angažovaná Obrázek č. 3
Co rozumíte pod pojmem společensky angažovaná tvorba?
Černé světlo tragický p ř íb ě h č lov ě ka, který jde tvrd ě a bezohledn ě za svým cílem využívá lež, intriky, v jeho povaze vít ě zí zlo ší ř í kolem sebe nešt ě stí, sám se pokusí o sebevraždu, kon č í sv ů j život jako mrzák
Co jsou to intriky? Uveďte konkrétní příklad takového chování.
Ukázka… „Vid ě l jsem horu valící se na myš. Nemohl jsem ji zastavit. Bál jsem se o myš a miloval jsem pana Hordu. Až do té chvíle uctíval jsem jeho sílu s horoucím fanatismem č ty ř letého pohana, jehož chápání mocnosti nebes a slitování byly p ř íliš nejasné. Nemohl jsem zachránit myš a nemohl jsem zadržet pana Hordu.“ Sochrová, M., Č ítanka III. k Literatu ř e v kostce, str. 177
Pokuste se vysvětlit, jak tento zážitek z dětství mohl hlavního hrdinu negativně ovlivnit?
Interpretace textů E. Bass: Cirkus Humberto (M. Sochrová, Č ítanka III. k Literatu ř e v kostce, str. 160) V. Ř ezá č : Č erné sv ě tlo (M. Sochrová, Č ítanka III. k Literatu ř e v kostce, str. 177)
Shrnutí E. Bass – sportovní prost ř edí (Klapzubova jedenáctka) - cirkusové prost ř edí (Cirkus Humberto a Lidé z maringotek) V. Ř ezá č – psychologické prózy ( Č erné sv ě tlo)
Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. P ř ehledné d ě jiny literatury II. Praha: Fortuna, ISBN X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ro č ník st ř edních škol. Brno: DIDAKTIS, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Č ítanka III. k Literatu ř e v kostce. Praha: Fragment, ISBN
Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Osobnosti.cz. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 2 Volny.cz. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 3 Hamelika. [online]. [cit ]. Dostupné z:
Použité zdroje Internet Youtube. [online]. [cit ]. Dostupné z: Youtube. [online]. [cit ]. Dostupné z: