Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Organogenní usazené horniny
ZŠ ŠKOLNÍ VRCHLABÍ Vyrobeno v rámci programu MŠMT : EU – OP VK 2010.
Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: USAZENÉ HORNINY
Vnější geologické děje
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
HORNINY USAZENÉ.
Název Geologie Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
GEOLOGICKÝ VÝVOJ ČESKA GEOMORFOLOGIE
ORGANOGENNÍ USAZENINY
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Jaká je definice horniny ? Jak se liší hornina a minerál ?
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Dělení hornin Podle vzniku.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Usazené horniny - úlomkovité
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
ORGANICKÉ USAZENÉ HORNINY
Usazené horniny.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
Nerudní suroviny 5. ročník
Usazené horniny = sedimenty
Usazené horniny - chemické
NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
CZ.1.07/1.1.10/
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
CZ.1.07/1.1.10/
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_.
Druhohory (podnebí, pohoří)
CHEMICKY USAZENÉ HORNINY
Nerostné bohatství 4. ročník
Půda.
Dotváření zemského povrchu - voda
Př_136_Geologie_Petrologie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_210_Činnost vody AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
Geologie ČR (geologické jednotky)
Neživá příroda − horniny
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Vznikají činností vnějších geologických činitelů. Pokrývají až 90% zemského povrchu a tvoří 8% zemské kůry. Často obsahují zkameněliny. Dělí se na: 1.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Neživá příroda Nerosty a horniny.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
USAZENÉ HORNINY (SEDIMENTÁRNÍ)
Nerudní suroviny 5. ročník
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název : VY_32_INOVACE_01_13B_13_Činnost větru
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Prezentace – výklad učiva
Neživá příroda − horniny
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Nerudní suroviny 5. ročník
Petrologie Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
VY_32_INOVACE_19_Horniny
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
VNĚJŠÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Transkript prezentace:

Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují a vzniká hornina. Mezi usazené horniny patří vápenec a pískovec.

Vápenec má nejčastěji šedou barvu Vápenec má nejčastěji šedou barvu. Je tvořen nerostem kalcitem a usazenými, slepenými úlomky schránek drobných mořských živočichů.

Vápenec

Ve vápenci často najdeme zkameněliny - Berounsko

Vznik zkamenělin 1. schránka po odumření živočicha 2 Vznik zkamenělin 1. schránka po odumření živočicha 2. schránka překrytá usazeninami 3. schránka vyplněná usazeninou 4. po rozpuštění schránky zůstalo kamenné jádro a na něm otisk

Tuchořický vápenec

Vápencové skály na Berounsku Český kras

Vápencová jeskyně vzniklá po těžbě vápence.

Život ve vápencové jeskyni. Kromě pavouků zde přes den spí i netopýři.

Netopýr velký

Působením vody se vápenec pomalu rozpouští . V jeskyních se z rozpuštěného vápence pozvolna tvoří nové útvary - krápníky. Oblast tvořená vápencem se nazývá kras. U nás: Český kras Moravský kras Moravský kras

Užití Vápenec se těží v lomech. Používá při výrobě cementu a vápna. Staré lomy po těžbě vápence

Pískovec Vznikl usazováním a slepením písku - zrnek různých hornin - na dně pravěkých moří. Tvoří krásná skalní města, skalní věže či stěny s úzkými soutěskami.

Pískovcová skalní města

Vznik skalního města Skalní město vzniklo postupně zvětráváním pískovce, tedy Působením vody a větru.

Pískovcové útvary Broumovské stěny – skalní hřib

Pískovec se dobře opracovává, používá se jako ozdobný kámen nebo k tvorbě uměleckých děl, např. soch. Skalní města : Labské pískovce Broumovské stěny Teplické skály Adršpach Český ráj – Prachovské skály

Usazené horniny Autor prezentace : Mgr. Martina Hanzlíková Autor snímků ( kromě č.3,5,10,15) : Mgr. Martina Hanzlíková Zdroje: snímky č. 3,5 – obrázky – Přírodopis 8, SPN 1991 str. 95, 104 snímek č. 15 – obrázek - Přírodopis 4 pro 9. ročník ZŠ Mineralogie a geologie SPN 1998, Fortuna str. 43 snímek č. 10 – http://www.naturfoto.cz/netopyr-velky-fotografie-3020.html