Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Advertisements

Pří_265_Živá příroda_Mapa Chřibů Autor: Mgr. Marie Pížová
VÝPRAVA DO VESMÍRU Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
DUSIČNANY, SÍRANY A FOSFOREČNANY
Pří_183_Rozmanitost přírody_Krtek obecný Autor: Mgr. Eliška Galíková
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Neživá příroda – Slunce
Př_151_Geologie_Činnost mořské vody
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Autor: Mgr. Helena Uhříková
KOŘENOVÉ A MECHOVÉ PATRO CHŘIBSKA
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor: Mgr. Helena Nováková
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Autor: Mgr. Pavla Martincová
Neživá příroda - vzduch
Savci – řád hlodavci (úvod)
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Litva, Lotyšsko a Estonsko
Pří_020_Rozmanitost přírody_Souhvězdí
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Neživá příroda - vzduch
Neživá příroda – Slunce
Chráněná území v České republice
SKUPENSTVÍ LÁTEK SKUPENSTVÍ LÁTEK FY_022_Změny skupenství látek_Skupenství látek Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Název příjemce: Základní škola a Mateřská škola Řečice, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Přírodověda.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
PČ_008_Práce z přírodnin – ježek
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Příroda živá Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Opakování – vesmír, sluneční soustava
Autor: Mgr. Helena Koždoňová
Pří_229_Savci_Králík domácí Autor: Mgr. Martina Vaculová
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Obojživelníci - ocasatí
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
VODA – ZÁKLADNÍ PODMÍNKA ŽIVOTA
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
SEVERNÍ AMERIKA -VODSTVO A PODNEBÍ
Planety sluneční soustavy – Malé planety
VNITŘNÍ GEOLOGICKÉ DĚJE
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Autor: Mgr. Lenka Němcová
Př_136_Geologie_Petrologie
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Člověk a jeho svět 4. ročník
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Pří_273_Živá příroda_Bezobratlí v Chřibech Autor: Mgr. Marie Pížová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
Pří_221_Vesmír_Planeta Země Autor: Mgr. Martina Vaculová
Horniny vyvřelé Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Mgr. Helena Uhříková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Transkript prezentace:

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/02.0025 Název projektu: Modernizace výuky na ZŠ Slušovice, Fryšták, Kašava a Velehrad Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky. Neživá příroda - voda Pří_147_Rozmanitost přírody_Neživá příroda – voda Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace

Anotace: Digitální učební materiál je určen pro seznámení žáků s vodou jako součástí neživé přírody. V materiálu je popsáno rozdělení zásob vody na Zemi a cyklus koloběhu vody, vysvětlen pojem skupenství vody. Je určen pro předmět přírodověda a 4. ročník. Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět: přírodověda pro 4. ročník. Ilustrace Hana Berková, Alena Baisová. Brno: Nová škola, c2010, 2 sv. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-212-9. Digitální učební materiál je určen pro opakování, upevňování a rozšiřování, seznámení, procvičování, srovnávání, … Materiál rozvíjí, podporuje, prověřuje, vysvětluje, … Je určen pro předmět ……. a ročník ……… Tento materiál vznikl jako doplňující materiál k učebnici: …přesná citace učebnice, včetně ISBN (dle generator.citace.com)

Voda  Je nejrozšířenější látka na naší planetě.  Doprovází nás na každém kroku našeho života.  Existují živé organismy, které dokážou žít bez kyslíku, bez slunečního záření, bez různých živin, ale bez vody NE.  Na celém světě není nic měkčího a poddajnějšího než voda. Voda zároveň může být tak silná, že rozdrtí skálu.

Rozdělení zásob vody na Zemi SLANÁ SLADKÁ povrchová voda voda v ledovcích podpovrchová voda

Voda v ledovci

Podpovrchová voda Voda v půdě Voda v podzemí Studna nebo pramen Půda Nepropustná hornina

Studna Pohled do studny

Úkol: Poznáš tento zvláštní typ pramene? GEJZÍR

Povrchová voda Tekoucí Nádrže

Koloběh vody děj, který se stále opakuje, děj, díky kterému dochází k obnově podzemních zdrojů sladké vody – slaná voda oceánů se odpařováním dostane na zem v podobě sladkého deště nebo sněhu. Průběh: Slunce ohřívá vodu v mořích a způsobuje tak její vypařování. Pára stoupá a v určité výšce vytváří mraky. Vítr přenese mraky nad pevninu. Voda z mraků padá k zemi jako déšť nebo sníh. Část vody vsákne do podzemí, část vody naplní jezera nebo potoky a řeky. Voda z potoků a řek se vlévá zpět do moře.

Tekoucí voda se vlévá zpět do moře Schéma koloběhu vody Slunce hřeje Voda padá k zemi jako déšť nebo sníh Vítr žene mraky nad pevninu Tvoří se mraky Pára stoupá Voda naplní řeky a jezera Tekoucí voda se vlévá zpět do moře Voda vsákne pod povrch

Skupenství vody Voda je jediná látka na Zemi, která existuje ve třech skupenstvích. 100 C O C pevné kapalné plynné

ÚKOL: Doplň text slovy z nápovědy. Doplněný text přepiš do sešitu. Voda je nezbytnou podmínkou pro………….…….. Je přítomna všude kolem nás. Podle obsahu soli rozdělujeme vodu na Zemi na …………… a ……………. Největší zásoba sladké vody je v …………………. Povrchová voda se vyskytuje v podobě vodních toků a…………… Zemská voda je v neustálém pohybu: odpařováním vznikne …………, ta vytvoří mraky, mraky zanese ………….. nad pevninu, kde voda padá na Zemi v podobě deště či sněhu. Tomuto ději říkáme:…………………… Nápověda: koloběh vody, ledovci, život, slanou, sladkou, nádrží, vítr, pára.

ŘEŠENÍ ÚKOLU Voda je nezbytnou podmínkou pro život. Je přítomna všude kolem nás. Podle obsahu soli rozdělujeme vodu na Zemi na slanou a sladkou. Největší zásoba sladké vody je v ledovci. Povrchová voda se vyskytuje v podobě vodních toků a nádrží. Zemská voda je v neustálém pohybu: odpařováním vznikne pára, ta vytvoří mraky, mraky zanese vítr nad pevninu, kde voda padá na Zemi v podobě deště či sněhu. Tomuto ději říkáme koloběh vody.

ÚKOL: Odpověz na otázky Které vody je na Zemi více? Nachází se v ČR voda v ledovci? Pomocí jaké stavby získáváme vodu z podzemí? Povrchovou vodu rozdělujeme na: Popiš koloběh vody na Zemi. Při kolika stupních Celsia tuhne voda? Při kolika stupních Celsia se voda mění v páru? slané sladké ano ne studny tekoucí v nádržích O˚ C IOO˚ C

Použité zdroje: 149009main image feature 576 antartic.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 28. 7. 2006, 03:26 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:149009main_image_feature_576_antartic.jpg?uselang=cs Plage de Western Australia.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 18:18, 6 February 2011 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Plage_de_Western_Australia.JPG Water cycle blank.svg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 19:27, 14 November 2010 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Water_cycle_blank.svg Icewithwater.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 10:45, 15 October 2006 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Icewithwater.JPG GeysirEruptionNear.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 21:37, 9 December 2005 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:GeysirEruptionNear.jpg

Použité zdroje: Gentau Pic du Midi Ossau.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 13:01, 28 August 2010 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gentau_Pic_du_Midi_Ossau.jpg ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět: přírodověda pro 4. ročník. Ilustrace Hana Berková, Alena Baisová. Brno: Nová škola, c2010, 2 sv. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-212-9. Alpine stream.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 10. 8. 2005, 13:48 [cit. 2013-01-21]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alpine_stream.jpg?uselang=cs Tomice, studna.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 26 June 2014 [cit. 2014-10-10]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tomice,_studna.jpg Bour Pless (ennen).jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 13 March 2011 [cit. 2014-10-11]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bour_Pless_(ennen).jpg www.office.microsoft.com