Světová literatura 1 poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 1. poloviny 20. století
Advertisements

Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Poezie v 1. polovině 20. století
 židovský původ  dva bratři zemřeli v dětství, tři sestry zemřely v koncentračním táboře  narodil se na Starém Městě v Praze  se svým otcem nevycházel.
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Výtvarné umění v 19. století II.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0760BED
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Přelom 19. a 20. století ve světové literatuře
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Poetismus charakteristika literárního.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II
Jak ovlivňuje můj život současná technika. Televize V dnešní době je zcela pravděpodobné, že 2 % ze 3 % lidí mají doma televizi. Já si myslím, že televize.
FUTURISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Moderní poezie počátku 20. století
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY AUTOR: MGR. MARTINA MYŠKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_758_SURREALISMUS TÉMA: Surrealismus ve.
FUTURISMUS Jiří Salajka.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA FRANZ KAFKA
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
Christian Morgenstern
FUTURISMUS Mgr. Lucie Rusová český jazyk a literatura
Albert Camus Barbora Vaňková.
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Umělecké směry 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Existencialismus výklad pojmu, spisovatelé.
INFORMEL Jana Bobčíková.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Evropské umění počátku 20. století
Futurismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Dadaismus.
KULTURA MEZIVÁLEČNÉHO OBDOBÍ. 20. LÉTA SVĚT -= „zlatá léta“ -období hospodářské prosperity -svět se zotavuje z první světové války a věří, že další.
FUTURISMUS Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
Futurismus Zakladatel je Filippo Tommaso Marinetti (Ital)1909
v předválečném, válečném
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
AVANTGARDNÍ SMĚRY.
EXPRESIONISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Česká společnost
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Kultura meziválečného období
pracovní listy pro interpretaci textu
Spisovatelé dětské literatury
Česká meziválečná poezie
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
DADAISMUS.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Surrealismus v malířství Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

Světová literatura 1 poloviny 20. století 1914 - 1945

Charakteristika doby 1. sv. válka 20. léta - konjunktura radost, touha se bavit 30. léta – hospodářská krize Nástup fašismu 2. sv. válka

Literatura Mizí tradiční dějové vyprávění Nové a originální pohledy na skutečnost Experimentování s literaturou Mění se vnímání času (narušení chronologie) Prolínání různých významových rovin Tvorba je odrazem autorovy individuality Umělecké směry jsou volné Autoři střídají více uměleckých směrů

Futurismus

Futurismus

Futurismus Co je společným tématem všech obrazů?

Futurismus Ukázka z Manifestu futurismu: Chceme opěvovat lásku k nebezpečí, návyk na energii a smělost Základními prvky naší poezie budou odvaha, zmužilost a revolta Literatura až dosud velebila myšlenkovou nehybnost, extázi a spánek, my chceme velebit útočný neklid, horečnatou nespavost, poklus, nebezpečný skok, facku a ránu pěstí

Prohlašujeme, že nádhera světa byla obohacena o novou krásu: o krásu rychlosti. Závodní automobil se svou kapotou ozdobenou tlustými trubkami podobnými hadům s výbušným dechem…, řvoucí automobil, který jako by se řítil po kartáčových nábojích, je krásnější než Niké ze Samothráky (…) Básník se musí vybít vášnivě, břeskně a marnotratně, chce-li znásobit nadšené zanícení pro prvotní živly (…)

Miiiiiiiiiiiiiiii lllllllllllllll ááááááááááááá ááááá + Miluji tě + - × 29 lichotek + luna a potůčky pějí pod stromy ......... ráj mých paží Přijď štěstí + - × - 3 000 měsíčně + prsten nicotnosssssst s rubíny 8 000 + 6 000 botičky. Zítra u mne. Buď rozumnou. Tři futuristické polibky Technický manifest futuristického písemnictví  (z italštiny přeložil Jiří Macák)  F. T. Marinetti

Futurismus Odmítají všechny dosavadního hodnoty Ukazují moderní a rušnou dobu Obdivují rychlost Častý námět – technika Snaho o rychlost a zkratkovitost v textech Válku považují za způsob jak očistit svět od jeho nešvarů (tj. všeho starého) Podporují nacionalismus a fašismus

Kubismus

Kubismus Co mají oba obrazy společného?

Kubismus Převažuje ve výtvarném umění Předmět není zachycen jen z jednoho úhlu, ale z mnoha úhlů současně Předměty byly rozkládány na nejjednodušší geometrické tvary (krychle – cubus) a pak skládány do obrazu

Kubofuturismus Spojuje futuristickou dynamiku (polytematičnost, spontánní proud představ, omezení souvislostí) s kubistickou mnohopohledovostí (zachycení skutečnosti z mnoha úhlů pohledů) Prolínaní časových rovin Geometrické uspořádání básní (kaligramy)

Kaligramy

Kaligramy G. Apollinaire

Dadaismus „Dada bylo nalezeno ve slovníku, neznamená nic. Je to ono významné Nic, na němž nic nic neznamená. S Ničím chceme změnit svět, s Ničím chceme změnit básnictví a malířství a s Ničím chceme přivodit konec války.“  (Richard Huelsenbeck) http://www.youtube.com/watch?v=xluP9lIzBr8

Dadaismus Reakce na válku Vyjadřuje zmatek a strach z války Úmyslná nesmyslnost Je založen na principu náhodnosti, nahodilosti a nesmyslnosti věcí a vztahů Zdůrazňuje uměleckou absurditu Chtěl šokovat a provokovat

Chcete-li napsat dadaistickou báseň, vezměte noviny, nůžky, vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít báseň, vystřihněte článek, potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku. Lehce zatřepejte, vytahujte potom jednotlivé výstřižky jeden po druhém a skládejte je v takovém pořadí, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se Vám bude podobat.

Dadaismus

Surrealismus Zachycuje obraz realitu? Co autor využívá?

Surrealismus Umělecký směr a životní styl Zdůrazňuje podvědomí, usiluje o osvobození mysli od rozumové kontroly Snaží se o zachycení snů, představ, pocitů a myšlenek Zachycuje absolutní realitu, nad-realitu, sur-realismus

Surrealismus Při tvorbě má být umělec ponořen sám do sebe, bez rozumové kontroly má zaznamenávat stav své duše (nekontrolovatelný proud asociací) Čtenář si má představit stav, v jakém spisovatel byl, jinak je dílo nesrozumitelné Básně se nerýmují

Surrealismus Vítězslav Nezval Litanie Kolemjdoucí ženo Paprsku jehly a bouřlivých orchestrů Gumový strome Plástvi přibitá na strop večera Jazýčku sirky a vah Strašidelný dome v podobě rukavice Měsíční napajedlo Hranice paruk a květů jasmínu Polibku pramene a letek divoké husy Démanty posypané náledí Úsměve děcka nad astronomickou mapou Struno vyluzující flažolet Strome z ovčí vlny

Expresionismus

Expresionismus

Expresionismus Jaké pocity ve vás obrazy vyvolávají?

Expresionismus Exprese = vyjádření Vyjádření vlastních prožitků a pocitů bez ohledu na konvence Typická témata – osamělost, úzkost z nemoci, ze smrti, šílenství Literatura vystupuje proti měšťáckému způsobu života, zdůrazňuje vlastní prožitky

Existencialismus Filosofický a umělecký směr Zachycuje člověka jako jedince izolovaného od společnosti, člověka bez vazeb na okolní svět Člověk je plný úzkosti, pocitu nesmyslnosti existence, odcizení, naprosté izolovanosti a vědomí nevyhnutelnosti smrti Jediná jistota na tomto světě je smrt

Existencialismus Hlavní hrdina je člověk, který se ocitl v krajní situaci, prožívá zoufalství, hnus, dospívá k vědomí dočasnosti života, chce se zbavit závislosti na ostatních, upadá do samoty, není schopen komunikovat s okolím

Franz Kafka - Proměna Obchodní cestující Řehoř Samsa jednoho obyčejného dne po probuzení zjišťuje, že se proměnil ve hmyz, přesněji řečeno, v obrovského, odporného, chlupatého brouka. Namísto naprosto filozofických monologů, o tom jak a proč se stalo, Řehořovou největší starostí je jak půjde do práce a jak uživí rodinu.

Franz Kafka - Proměna Bohužel, o pár chvil později již dostává výpověď, rodina je zděšená a zavírá Řehoře do pokoje. Dokonce i sestra Markéta se Řehoře (a taky toho smradu, co je v pokoji) začíná štítit. Řehořův zdravotní a duševní stav se zhoršuje přímo úměrně s rodinnou atmosférou. Vše vrcholí jednoho večera, kdy u stolu sedí nájemníci a Markétka hraje na housle.

Franz Kafka - Proměna Řehoř pod vlivem hudby totiž opustí svůj pokoj, což všechny přítomné vyděsí a otec se ho snaží zahnat zpět. Ještě téhož večera Řehoř umírá. Druhého dne jej nalezne posluhovačka ("Pojďte se podívat, ono to chcíplo; leží to tam dočista chcíplé!") a jeho mrtvolu vyhodí. Téhož dne uspořádají Samsovi, jimž se viditelně ulevilo, výlet z města a probírají nadějné plány do budoucnosti.

Použité zdroje http://www.grapheion.cz/userfiles/image/cervenec/Achille%20Funi%20-%20futurismus.jpg http://www2.hu-berlin.de/fpm/popscrip/themen/pst07/pst07081.gif http://www.google.cz/imgres?q=futurismus&hl=cs&sa=X&biw=1364&bih=683&tbm=isch&prmd=imvnsb&tbnid=hXOVORt5e41xvM:&imgrefurl=http://www.retro-futurismus.de/news.htm&docid=L

Použité zdroje http://www.ruthfabig.de/typo3temp/pics/cb71c43b05.jpg http://1.bp.blogspot.com/_B_X9gW4oenQ/TTXeAno_mrI/AAAAAAAAAYw/stpIYG4CBWE/s640/kubismus.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Apollinaire.jpeg/250px-Apollinaire.jpeg

Použité zdroje http://www.ceskaliteratura.cz/translat/apollin.jpg http://nd05.jxs.cz/259/359/62eabc5a6c_77390258_o2.jpg http://www.galeriekocka.cz/surrealismus-l-angelus-architett-di-millet-834/000008-surrealismus-l-angelus-architett-di-millet-834l.jpg

Použité zdroje http://intelektualove.files.wordpress.com/2006/10/expresionismus.jpg http://img5.rajce.idnes.cz/d0503/3/3489/3489424_15e5fb2ec565b56e6427e25504e0a659/images/DCU4-211_Emil_Filla,_Ctenar_Dostojevskeho_expresionismus_.JPG