Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P29/29. 4. 2013, Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Botanika Autor: Mgr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P14/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu:Botanika –věda o rostlinách.
Advertisements

Semenné rostliny 4. ročník
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.17 Anotace: Prezentace seznamuje s dělením plodů podle oplodí a druhy plodů. Vzdělávací oblast: Plody a semena Autor: Ing. Jiří.
Plody Přírodopis VY_32_INOVACE_179, 9. sada, Př3 ANOTACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P26/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Stavba rostlinného těla.
Digitalizace výuky Příjemce
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Prezentace slouží k výkladu a procvičení látky o plodech
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Plody Mgr. Helena Roubalová
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
PLOD.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH03/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: PERIODICKÁ SOUSTAVA.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Název šablony: Inovace v chemii52/CH28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět:
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Mgr. Zuzana Holemá-Skřivánková ZŠ, Liberec, Na Výběžku 118, p. o.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Stavba rostlinného těla Květ, květenství
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P28/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Části rostlinného těla.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Květ a květenství autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Přírodovědné praktikum
14.1 Květ, plod, semena plody květy semena
Květ VY_52_INOVACE_B1 – 16 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VĚDOMOSTNÍ HRA JE TO PRAVDA, NEBO NE. VYŠŠÍ ROSTLINY II
Plody.
 A, rozlišené na A Např. u sedmikrásky  B, Nerozlišené, mající.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Semena a plody Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_23_Přírodopis 7.ročník_Květ Téma: Květ CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: leden 2012.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pohlavní orgány Květ a květenství
zpracovaný v rámci projektu
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Opylení a oplození u rostlin
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Transkript prezentace:

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P29/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Botanika Autor: Mgr. Eva Vrtišková Předmět: PřírodopisTřída: VII. Tematický okruh: Rostlinné orgány Téma: Semena a plody Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, prezentace v.ppt, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): výklad shrnuje informace o opylení, oplození rostlin a vzniku plodu a semen.Uvádí základní rozdělení plodů a jejich využití člověkem. Použité zdroje: - Přírodopis, učebnice pro sedmý ročník ZŠ víceletá gymnázia. FRAUS 2003, Plzeň. - Poznámky k učebnicím přírodopisu. Dostupné online z:

 Přenos pylu z tyčinek na bliznu téhož rostlinného druhu  Rostliny hmyzosnubné  – pyl přenesen hmyzem  Rostliny větrosnubné  – pyl přenesen větrem  Rostliny cizosprašné - pyl z jiného jedince  Rostliny samosprašné – vlastní pyl

 Pestík - stavba

 Pylové zrno na blizně klíčí a vyrůstá z něj pylová láčka (obsahuje 2 samčí pohlavní buňky)  Prorůstá otvorem klovým  Dochází ke splynutí samičí pohlavní buňky-vajíčka se samčí pohlavní buňkou-spermatickou  Vzniká zygota, dále se vyvíjí v zárodek nové rostliny  Vajíčko se po oplození mění v semeno a semeník v plod  Zárodek je součástí semene  Semeno je kryto obaly

 Plod je rostlinný orgán obsahující semena. Vzniká přeměnou pestíku, případně ostatních květních částí, po oplození vajíček a jeho funkcí je výživa a ochrana semen, případně napomáhá jejich šíření. Největší plody mají meloun (do 70 kg) nebo tykev (až 170 kg).

PlodySemenaZástupci DUŽNATÉmalvicev jádřinciJablko, hruška peckovice1 v peccetřešeň, švestka bobulevolně v dužiněrajče, angrešt SUCHÉPukavé luskhrách, fazol tobolkamák, tulipán šešule,šešulkařepka, penízek rolní Nepukavé nažkapampeliška, slunečnice oříšeklípa, líska obilkatrávy, obilí

 a) oplodí  b) dužnina  c) semeno 

 Dužnaté plody

 Nepukavé  pukavé

1) živočichy a) srstí – svízel, lopuch b) ptáky – bez, dřišťál, ptačí zob, hloh c) hmyzem – mravenci – violky, vlaštovičník d) zahrabávání zásob – veverka, sojka 2) vodou - olše, leknín 3) větrem a) okřídlená semena – javor,borovice b) ochmýřená semena – vrba, topol, pampeliška 4) samovolně (vystřelování) – netýkavka

PlodySemenaZástupci DUŽNATÉ SUCHÉPukavé Nepukavé

 &source=univ&sa=X&ei=asV_UcK5KorWsgaZ64CACQ&sqi=2&ved=0CDUQs AQ&biw=1093&bih=502#imgrc=7-PL- 4V_2Xd5EM%3A%3Bpw6YLlKjcfgdeM%3Bhttp%253A%252F%252Fjjvcela.s web.cz%252Fsoubory%252FVCELY1_soubory%252Fimage010.jpg%3Bhttp %253A%252F%252Fjjvcela.sweb.cz%252Fsoubory%252Fvcely1.html%3B3 74%3B406      _image489.jpg _image489.jpg  

 s&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=CBCKUbi6IdH64QSEp 4CgBA&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1093&bih=502#im grc=PR1Pr8u6Ua7ppM%3A%3BGbXDay- fXS2pbM%3Bhttp%253A%252F%252Fweb2.mendelu.cz%2 52Faf_211_multitext%252Fobecna_botanika%252Fobrazky %252Forganologie%252Fplody_nepukave.gif%3Bhttp%253A %252F%252Fweb2.mendelu.cz%252Faf_211_multitext%25 2Fobecna_botanika%252Ftexty-organologie- morfologie_klasifikace_plodu.html%3B538%3B176   /obrazky/organologie/plody_pukave.gif /obrazky/organologie/plody_pukave.gif