Seminář z geografie dopravy Mgr. Jan Hercik Dopravní dostupnost Seminář z geografie dopravy Mgr. Jan Hercik
Dopravní dostupnost I dopravní dostupnost je důležitým faktorem ovlivňujícím kvalitu života v daném regionu ovlivňuje mi také rozvojový potenciál kraje, dále má vliv na rozvoj velké části hospodářských aktivit i cestovního ruchu dělení dopravní dostupnosti (možní podle několika hledisek): 1. podle dopravního prostředku IAD veřejnou hromadnou dopravou vlak bus mhd … 2. podle cílového místa hlavního města krajského města ORP centra města významných dopravní bodů, resp. Uzlů dálnice, železnice, … různých úřadů, nemocnic, atd.
Dopravní dostupnost II počítá se buď časová dostupnost (přepravní čas) či vzdálenost dle toho rozlišujeme dva druhy map znázorňujících dopravní dostupnost: 1. izochronické mapy dopravní dostupnosti 2. izochorické mapy dopravní dostupnosti výsledkem zkoumání dopravní dostupnosti regionu, města atd. je mapa a (nebo) tabulka při konstruování mapy, resp. tabulky dopravní dostupnost je důležité si: určit místa, ke kterým budu dostupnost vztahovat přesně vymezit území a místa, jejichž dostupnost budu zkoumat druh dopravy zejména pro mapové vyjádření, ale i lepší tabulkové vyjádření je nutné si vhodně zvolit i intervaly (čas, resp. Vzdálenost)
příklad I – dostupnost Brna po silnici vzdálenostní pásma z Brna po silnici ORP obec s pověřeným OÚ do 20 km včetně Kuřim, Rosice, Šlapanice, Židlochovice Adamov 21 – 30 km Blansko, Ivančice, Tišnov, Slavkov u Brna, Pohořelice Rousínov 31 – 40 km Vyškov, Bučovice, Moravský Krumlov, Hustopeče Klobouky u B. 41 – 50 km Boskovice, Mikulov Letovice, Hrušovany n. Jevišovkou, Miroslav, Ivanovice n. Hané, Ždánice 51 – 60 km Břeclav, Kyjov Velké Opatovice 61 – 70 km Znojmo, Hodonín Bzenec 71 – 80 km Veselí nad Moravou Strážnice 81 – 90 km - Velká n. V. , Vranov n. Dyjí
Příklad II – Časová dostupnost Ústí nad Labem autobusovou dopravou
Příklad III – Časová dostupnost
Příklad IV – Časová dostupnost IAD ORP v Jihočeském kraji
Dopravní dostupnost IV - závěr zkoumání a modelován dopravní dostupnosti je další prostředek k celkovému zkoumání dopravy v oblasti je velice důležité pro odhalení špatně obsluhovaných míst úkol: Vaším úkolem bude v rámci kapitoly dopravní obslužnost udělat izochronickou mapu a tabulku dopravní dostupnosti Vámi vybrané obce s rozšířenou působností ze všech obcí pod její působností (v mapě odlište obce podle velikosti) berete pouze čistý přepravní čas (přestupní dobu zanedbáváte) v tabulce vyčíslete počet obyvatel žijících v jednotlivých zónách časové dostupnosti ORP mapu a tabulku okomentujte (jaké obce jsou nehůře obsluhované a jaké jsou příčiny) na závěr zhodnoťte současný stav obslužnosti, vytkněte rizika a navrhněte optimální řešení zdroje dat: www.czso.cz, www.idos.cz
Semestrální práce kapitoly: celá práce (bez map) na 10 – 20 stran vývoj dopravní sítě v kraji dopravní síť kraje strategie rozvoje dopravy v kraji dopravní obslužnost a veřejná doprava v kraji doprava v krajském městě dopravní cesty automobilová doprava (IAD a nákladní) MHD prostředky ke snížení intenzity IAD ve městě: restriktivní podpora MHD alternativní formy dopravy (cyklo, pěší) závěrečné zhodnocení a vhodné návrhy na řešení dopravy v kraji celá práce (bez map) na 10 – 20 stran nutná hlavička (první strana), obsah, členění na kapitoly, citace, seznam použitých zdrojů důležitá úprava (řádkování 1,5, jednotné písmo, zarovnání do bloku atd.) 6. a 13. května obhajoby Vašich prací každý bude garantem jedné kapitoly či podkapitoly odevzdání v tištěné i elektronické podobě (doc a pdf) k obhajobě prezentace (pdf ad.) pokud u někoho bude vidět, že si práci přečetl den předem, zápočet nedostane bacha na další podmínku zápočtu, kterou je aktivní účast nejlepší výstupy jak v hodinách, tak při závěrečné obhajobě budou oceněny bonusovými body v písemce z Geografie dopravy
DĚKUJI ZA POZORNOST 29. dubna se jde do „terénu“