Strunné nástroje Veronika Bukvicová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 4 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Kytara Tomáš Kahl.
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Cimbál Václav Konvalinka.
Klavír Tomáš Kahl.
Fagot Eva Michalisková.
Rozdělení hudebních nástrojů
Elektronická zařízení
HV-1 Hudební výchova DUM č. 5 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Bukovinová Barbora, sekunda
HV-1 Hudební výchova DUM č. 7 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Práce s textovými konektory
Cimbál Vojtěch Vyorálek.
BASKYTARA Elias Decastelo.
Housle Martin Otýpka sekunda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
Nástroje symfonického orchestru
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Citera Nováková Karolína.
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Klavír Veronika Kordasová.
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
Housle.
HUDEBNÍ HÁDANKA 2 DOBŘE SI POSLECHNI UKÁZKU A ZKUS URČIT, KTERÝ NÁSTROJ SLYŠÍŠ Mgr. M.Schallenbergerová 1.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045 AUTOR: Josef Řičica NÁZEV: VY_32_INOVACE_10/18_ELEKTRICKÁ KYTARA TEMA: Elektrické nástroje ČÍSLO PROJEKTU:
Smyčcové nástroje VUS Ondráš
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Anotace Žáci se rozdělí do 3 skupin. Skupiny si jedna po druhé volí otázku. Pokud na ni odpoví dobře, připočítávají se jí příslušné body. Pokud ne, má.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_01_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Když se sejdou housle s basou Základní škola.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr.Petra Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_28_Hudební nástroje - smyčcové Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Bedřiška Koželuhová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6A_04 TÉMA: HUDEBNÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Hudební výchova Bicí nástroje.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_91_KYTARA
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_14
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Cimbál Denisa Zpěváková Sekunda
Hudební uskupení Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Petr Smetana, NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_ Hudební nástroje TÉMA: smyčcové.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
AUTOR: Mgr. Jitka Němcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_13_HV_15
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_98_KVÍZ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
VY 32 INOVACE 549.
Vývoj chordofonů PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Třídění hudebních nástrojů na smyčcové, bicí, dechové.
Transkript prezentace:

Strunné nástroje Veronika Bukvicová

Strunné nástroje Strunný nástroj je typ hudebního nástroje, u kterého je zdrojem zvuku chvějící se struna, napnutá mezi dvěma body. Podle Sachs-Hornbostelovy klasifikace se jedná o chordofon

Rozdělení strunných nástrojů nástroje smykací nástroje kolové nástroje smyčcové nástroje drnkací bez hmatníku s hmatníkem s klaviaturou nástroje úderné paličkové

Nástroje smykací Dělí se na Kolové nástroje Smyčcové nástroje

Kolové nástroje U kolových nástrojů jsou struny rozeznívány otáčejícím se kolečkem Melodické struny jsou skryty před zraky posluchače, jsou vedeny uvnitř nástroje a hráč je zkracuje pomocí klávesové mechaniky niněra

NINĚRA Niněra je strunný hudební nástroj, jehož struny se rozeznívají třením pomocí dřevěného kolečka s klikou, kterým hráč pravou rukou otáčí Funkce kolečka je podobná jako smyčec u houslí Zvláštním klapkovým zařízením se pomocí prstů levé ruky struny zkracují. Ozvučná skříňka mívá různý tvar

Smyčcové nástroje Struny se rozechvívají většinou smyčcem. Jsou si tvarem velmi podobné, liší se hlavně velikostí. Hlavní části - vrchní a spodní deska, luby (spojnice mezi deskami), krk, hmatník, malý a velký pražec, patka, hlavice s kolíčky, kobylka, knoflík, struník. Housle Viola Violoncello Kontrabas Fidula Viola da gamba

HOUSLE Housle jsou strunný smyčcový nástroj se čtyřmi strunami laděnými v čistých kvintách: g, d¹, a¹, e² Mají hlubokou tradici v evropské klasické hudbě, většina skladatelů jim věnovala důležitou část svého díla Jsou nejmenší z rodiny houslových nástrojů

VIOLA Viola má velmi podobnou stavbu jako housle, je jen o málo větší Její struny jsou laděné o kvintu níže než houslové

VIOLONCELLO Violoncello, zkráceně také cello je strunný smyčcový nástroj se strunami laděnými v čistých kvintách: C, G, d, a, tedy o oktávu níže než viola. Název nástroje je odvozen z italského slova violoncello, což znamená malá basová viola

KONTRABAS Kontrabas, také zvaný basa, je strunný smyčcový nástroj se strunami laděnými v čistých kvartách: E1, A1, D, G Má široké využití v klasické hudbě – je nedílnou součástí symfonických i komorních orchestrů Velice důležitou roli hraje i v dalších hudebních stylech: jazz, blues, folk nebo rock and roll.

FIDULA Fidula (viela) je přímý a zároveň i nejbližší předek moderních houslí Termín viela (viele) ale patrně označuje řadu nástrojů podobného typu Po vnější stránce se definitivně zformovala někdy na přelomu 11. a 12. století. V období 13.–15. století se vedle fléten nejvíce hrálo právě na fiduly

VIOLA DE GAMBA Viola da gamba je smyčcový hudební nástroj, který patří do rodiny tzv. starých viol Tyto nástroje byly v Evropě rozšířeny od gotiky až k pozdnímu baroku Staré violy se dělí se na violy da gamba, držené u kolen (jako violoncello), a violy da braccio, které se drží pod bradou nebo u ramene (jako dnešní housle)

Drnkací nástroje Drnkací nástroj je strunný nástroj, jehož struny se rozechvívají drnkáním buď pomocí plektru (trsátka) nebo pomocí prstů Drnkací nástroje bez hmatníku Drnkací nástroje s hmatníkem Drnkací nástroje s klaviaturou

Drnkací nástroje bez hmatníku U těchto nástrojů jsou zvuky tvořeny na struně pouze drnkáním a nelze měnit aktivní délku struny jak tomu je u nástrojů hmatníkových Harfa Citera

HARFA Harfa je jeden z nejstarších hudebních nástrojů Harfy se liší od ostatních složených chordofonů tím, že jsou jejich struny na rezonátor kolmé (například kytara či housle mají struny s rezonátorem rovnoběžné) V 1.pol. 18. stol. byla vynalezena pedálová harfa, jejíž struny bylo možno přeladit sešlápnutím pedálů (zprvu pěti). Dodnes používaná sedmipedálová harfa byla patentována v roce 1810 Dnešní harfy mají 47 strun

CITERA Citera je nástroj s plochým trupem Hraje se na ni vsedě u stolu, na němž spočívá má obvykle 24-30 doprovodných strun v kvartkvintovém ladění mimo hmatník 5 melodických strun nad hmatníkem (c,g,d1,a1,a1) Notace na dvou osnovách v houslovém a basovém klíči.

Drnkací nástroje s hmatníkem Na těchto nástrojích se zvuk vytváří na struně drnkáním trsátka nebo prstů Zvuk se ještě dále upravovuje přidržením struny na hmatníku - zkracování aktivní délky struny Kytara Banjo Mandolína Loutna Kobza Brač Žaltář

KYTARA Kytara má 6 strun Kytara je drnkací strunný nástroj s hmatníkem Tón vzniká rozechvěním struny napjaté mezi dvěma pevnými body – nultým pražcem a vložkou kobylky Struny jsou rozechvívány drnkáním prsty nebo trsátkem Hmatník umožňuje získávat další tóny zkracováním chvějné délky struny přitlačením struny na pražec. Z hlediska akustického patří kytara mezi nástroje s doznívajícím tónem

ELEKTRICKÁ KYTARA Elektrická (správněji elektrofonická) kytara je druh kytary, ve které elektromagnetické snímače převádějí chvění strun s ocelovým jádrem na elektrický proud, který je veden z kytary do zesilovače S elektrickou kytarou se často používají nejrůznější efekty k úpravě zvuku Na rozdíl od akustických či elektroakustických kytar elektrofonická kytara nepotřebuje korpus k rezonanci tónů

BANJO [Bendžo] je drnkací strunný nástroj Tón vzniká podobně jako u kytary rozechvěním struny mezi nultým pražcem a kobylkou Pomocí hmatníku je možné struny zkracovat a tím zvyšovat jejich tón. Zvuk strun bendža je zesilován zvláštním kruhovým bubínkem, na kterém je napnuta blána. O blánu se opírá kobylka a rozeznívá ji Některé druhy bendža mají ještě dřevěnou ozvučnou skříň, která uzavírá bubínek z druhé strany.

MANDOLÍNA Mandolína se vyvinula podle některých názorů ve středověku z loutny, podle jíných z mandory nebo kvinterny Dnešní podobu mandolíny získaly v sedmnáctém století v Neapoli Laděna stejně jako housle (G-D-A-E) Dnes má 8 strun

LOUTNA Loutna má původ v zemích středního východu (Irák, Persie), kde se v lidové hudbě dodnes dochovala jeho téměř původní podoba pod názvem 'ud (عود) Evropská varianta loutny je na rozdíl od arabské opatřena převazy a pražci, které usnadňují intonaci a umožňují hrát i složitější polyfonní skladby Struny se rozeznívají drnkáním prsty (arabská verze používá trsátko) Dříve bylo více strun (kolem 20), nyní 6 strun

KOBZA Je to podlouhlý nástroj podobný citeře, který hráč drží na klíně Dřívkem drženým v levé ruce přitlačuje jednu nebo dvě melodické struny ke korpusu nástroje mezi dvěma pražci Všechny struny jsou pak rozeznívány trsátkem drženým v pravé ruce

BRAČ Je to nástroj zřejmě indického původu (pravděpodobně se vyvinul z tamní tambury) Dnes se používá především jako sólový nástroj v balkánské lidové hudbě V lidové hudbě se obvykle hraje pouze na jedné struně (sboru) – tzv. se klouže po struně Používají se dvou, tří, šesti i více sborové brače

ŽALTÁŘ Struny jsou vedeny paralelně s ozvučnou deskou a rozeznívány prsty nebo trsátkem (obvykle vhodně seříznutým ptačím brkem) Na středověkých vyobrazeních jsou doloženy různé podoby žaltáře: trojúhelníkové, lichoběžníkové, nebo i zcela nepravidelné Od pozdního středověku se žaltář konstrukčně podobá cimbálu, rozdíl pak spočívá pouze v ostrunění a technice hry

Drnkací nástroje s klaviaturou U drnkacích nástrojů s klaviaturou je trsátko, které působí na strunu, spojeno právě s mechanismem klaviatury Cembalo Spinet

CEMBALO Clavicembalo, zkráceně cembalo je klávesový nástroj u nějž vzniká zvuk trsáním hrotu o struny

Úderné nástroje Na úderných nástrojích se zvuk vytváří úhozy do napjatých strun Pro údery se používají buď paličky, nebo kladívka spojená s klaviaturou Úderné nástroje paličkové - cimbál Úderné nástroje s klaviaturou

CIMBÁL Cimbál je deskový úderný strunný hudební nástroj Struny jsou rozeznívány úderem dřevěných paliček Někdy mají paličky dvojí zakončení, které umožňuje v průběhu hry měnit barvu zvuku (jeden konec je holý, druhý je potažen plstí nebo sametem) Nejčastěji se používají paličky dvě, někdy i čtyři Ocelové struny jsou nataženy v rezonanční skříni lichoběžníkového tvaru Pro každý jednotlivý tón je nataženo 3 až 5 strun

Úderné nástroje s klaviaturou Jsou to rozměrné strunný hudební nástroje Zvuk vzniká chvěním strun rozkmitaných úderem dřevěných kladívek Křídlo Pianino

KŘÍDLO Ve skříni křídla jsou rám a struny uloženy vodorovně Struny jsou taženy kolmo ke klaviatuře a leží vedle sebe Velikost křídla se liší, jeho délka může dosahovat od zhruba jednoho a půl metru až ke třem metrům. Pro patřičnou rezonanci zvuku je potřebná i určitá výška stropu

PIANINO Pianino se od křídla liší rozměry i konstrukcí Rám a struny jsou umístěny svisle, stejně tak kladívka mají v klidovém stavu svislou polohu Struny se pro úsporu místa kříží Největšími přednostmi pianina jsou jeho nižší výrobní náklady a menší velikost