Strunné nástroje Veronika Bukvicová
Strunné nástroje Strunný nástroj je typ hudebního nástroje, u kterého je zdrojem zvuku chvějící se struna, napnutá mezi dvěma body. Podle Sachs-Hornbostelovy klasifikace se jedná o chordofon
Rozdělení strunných nástrojů nástroje smykací nástroje kolové nástroje smyčcové nástroje drnkací bez hmatníku s hmatníkem s klaviaturou nástroje úderné paličkové
Nástroje smykací Dělí se na Kolové nástroje Smyčcové nástroje
Kolové nástroje U kolových nástrojů jsou struny rozeznívány otáčejícím se kolečkem Melodické struny jsou skryty před zraky posluchače, jsou vedeny uvnitř nástroje a hráč je zkracuje pomocí klávesové mechaniky niněra
NINĚRA Niněra je strunný hudební nástroj, jehož struny se rozeznívají třením pomocí dřevěného kolečka s klikou, kterým hráč pravou rukou otáčí Funkce kolečka je podobná jako smyčec u houslí Zvláštním klapkovým zařízením se pomocí prstů levé ruky struny zkracují. Ozvučná skříňka mívá různý tvar
Smyčcové nástroje Struny se rozechvívají většinou smyčcem. Jsou si tvarem velmi podobné, liší se hlavně velikostí. Hlavní části - vrchní a spodní deska, luby (spojnice mezi deskami), krk, hmatník, malý a velký pražec, patka, hlavice s kolíčky, kobylka, knoflík, struník. Housle Viola Violoncello Kontrabas Fidula Viola da gamba
HOUSLE Housle jsou strunný smyčcový nástroj se čtyřmi strunami laděnými v čistých kvintách: g, d¹, a¹, e² Mají hlubokou tradici v evropské klasické hudbě, většina skladatelů jim věnovala důležitou část svého díla Jsou nejmenší z rodiny houslových nástrojů
VIOLA Viola má velmi podobnou stavbu jako housle, je jen o málo větší Její struny jsou laděné o kvintu níže než houslové
VIOLONCELLO Violoncello, zkráceně také cello je strunný smyčcový nástroj se strunami laděnými v čistých kvintách: C, G, d, a, tedy o oktávu níže než viola. Název nástroje je odvozen z italského slova violoncello, což znamená malá basová viola
KONTRABAS Kontrabas, také zvaný basa, je strunný smyčcový nástroj se strunami laděnými v čistých kvartách: E1, A1, D, G Má široké využití v klasické hudbě – je nedílnou součástí symfonických i komorních orchestrů Velice důležitou roli hraje i v dalších hudebních stylech: jazz, blues, folk nebo rock and roll.
FIDULA Fidula (viela) je přímý a zároveň i nejbližší předek moderních houslí Termín viela (viele) ale patrně označuje řadu nástrojů podobného typu Po vnější stránce se definitivně zformovala někdy na přelomu 11. a 12. století. V období 13.–15. století se vedle fléten nejvíce hrálo právě na fiduly
VIOLA DE GAMBA Viola da gamba je smyčcový hudební nástroj, který patří do rodiny tzv. starých viol Tyto nástroje byly v Evropě rozšířeny od gotiky až k pozdnímu baroku Staré violy se dělí se na violy da gamba, držené u kolen (jako violoncello), a violy da braccio, které se drží pod bradou nebo u ramene (jako dnešní housle)
Drnkací nástroje Drnkací nástroj je strunný nástroj, jehož struny se rozechvívají drnkáním buď pomocí plektru (trsátka) nebo pomocí prstů Drnkací nástroje bez hmatníku Drnkací nástroje s hmatníkem Drnkací nástroje s klaviaturou
Drnkací nástroje bez hmatníku U těchto nástrojů jsou zvuky tvořeny na struně pouze drnkáním a nelze měnit aktivní délku struny jak tomu je u nástrojů hmatníkových Harfa Citera
HARFA Harfa je jeden z nejstarších hudebních nástrojů Harfy se liší od ostatních složených chordofonů tím, že jsou jejich struny na rezonátor kolmé (například kytara či housle mají struny s rezonátorem rovnoběžné) V 1.pol. 18. stol. byla vynalezena pedálová harfa, jejíž struny bylo možno přeladit sešlápnutím pedálů (zprvu pěti). Dodnes používaná sedmipedálová harfa byla patentována v roce 1810 Dnešní harfy mají 47 strun
CITERA Citera je nástroj s plochým trupem Hraje se na ni vsedě u stolu, na němž spočívá má obvykle 24-30 doprovodných strun v kvartkvintovém ladění mimo hmatník 5 melodických strun nad hmatníkem (c,g,d1,a1,a1) Notace na dvou osnovách v houslovém a basovém klíči.
Drnkací nástroje s hmatníkem Na těchto nástrojích se zvuk vytváří na struně drnkáním trsátka nebo prstů Zvuk se ještě dále upravovuje přidržením struny na hmatníku - zkracování aktivní délky struny Kytara Banjo Mandolína Loutna Kobza Brač Žaltář
KYTARA Kytara má 6 strun Kytara je drnkací strunný nástroj s hmatníkem Tón vzniká rozechvěním struny napjaté mezi dvěma pevnými body – nultým pražcem a vložkou kobylky Struny jsou rozechvívány drnkáním prsty nebo trsátkem Hmatník umožňuje získávat další tóny zkracováním chvějné délky struny přitlačením struny na pražec. Z hlediska akustického patří kytara mezi nástroje s doznívajícím tónem
ELEKTRICKÁ KYTARA Elektrická (správněji elektrofonická) kytara je druh kytary, ve které elektromagnetické snímače převádějí chvění strun s ocelovým jádrem na elektrický proud, který je veden z kytary do zesilovače S elektrickou kytarou se často používají nejrůznější efekty k úpravě zvuku Na rozdíl od akustických či elektroakustických kytar elektrofonická kytara nepotřebuje korpus k rezonanci tónů
BANJO [Bendžo] je drnkací strunný nástroj Tón vzniká podobně jako u kytary rozechvěním struny mezi nultým pražcem a kobylkou Pomocí hmatníku je možné struny zkracovat a tím zvyšovat jejich tón. Zvuk strun bendža je zesilován zvláštním kruhovým bubínkem, na kterém je napnuta blána. O blánu se opírá kobylka a rozeznívá ji Některé druhy bendža mají ještě dřevěnou ozvučnou skříň, která uzavírá bubínek z druhé strany.
MANDOLÍNA Mandolína se vyvinula podle některých názorů ve středověku z loutny, podle jíných z mandory nebo kvinterny Dnešní podobu mandolíny získaly v sedmnáctém století v Neapoli Laděna stejně jako housle (G-D-A-E) Dnes má 8 strun
LOUTNA Loutna má původ v zemích středního východu (Irák, Persie), kde se v lidové hudbě dodnes dochovala jeho téměř původní podoba pod názvem 'ud (عود) Evropská varianta loutny je na rozdíl od arabské opatřena převazy a pražci, které usnadňují intonaci a umožňují hrát i složitější polyfonní skladby Struny se rozeznívají drnkáním prsty (arabská verze používá trsátko) Dříve bylo více strun (kolem 20), nyní 6 strun
KOBZA Je to podlouhlý nástroj podobný citeře, který hráč drží na klíně Dřívkem drženým v levé ruce přitlačuje jednu nebo dvě melodické struny ke korpusu nástroje mezi dvěma pražci Všechny struny jsou pak rozeznívány trsátkem drženým v pravé ruce
BRAČ Je to nástroj zřejmě indického původu (pravděpodobně se vyvinul z tamní tambury) Dnes se používá především jako sólový nástroj v balkánské lidové hudbě V lidové hudbě se obvykle hraje pouze na jedné struně (sboru) – tzv. se klouže po struně Používají se dvou, tří, šesti i více sborové brače
ŽALTÁŘ Struny jsou vedeny paralelně s ozvučnou deskou a rozeznívány prsty nebo trsátkem (obvykle vhodně seříznutým ptačím brkem) Na středověkých vyobrazeních jsou doloženy různé podoby žaltáře: trojúhelníkové, lichoběžníkové, nebo i zcela nepravidelné Od pozdního středověku se žaltář konstrukčně podobá cimbálu, rozdíl pak spočívá pouze v ostrunění a technice hry
Drnkací nástroje s klaviaturou U drnkacích nástrojů s klaviaturou je trsátko, které působí na strunu, spojeno právě s mechanismem klaviatury Cembalo Spinet
CEMBALO Clavicembalo, zkráceně cembalo je klávesový nástroj u nějž vzniká zvuk trsáním hrotu o struny
Úderné nástroje Na úderných nástrojích se zvuk vytváří úhozy do napjatých strun Pro údery se používají buď paličky, nebo kladívka spojená s klaviaturou Úderné nástroje paličkové - cimbál Úderné nástroje s klaviaturou
CIMBÁL Cimbál je deskový úderný strunný hudební nástroj Struny jsou rozeznívány úderem dřevěných paliček Někdy mají paličky dvojí zakončení, které umožňuje v průběhu hry měnit barvu zvuku (jeden konec je holý, druhý je potažen plstí nebo sametem) Nejčastěji se používají paličky dvě, někdy i čtyři Ocelové struny jsou nataženy v rezonanční skříni lichoběžníkového tvaru Pro každý jednotlivý tón je nataženo 3 až 5 strun
Úderné nástroje s klaviaturou Jsou to rozměrné strunný hudební nástroje Zvuk vzniká chvěním strun rozkmitaných úderem dřevěných kladívek Křídlo Pianino
KŘÍDLO Ve skříni křídla jsou rám a struny uloženy vodorovně Struny jsou taženy kolmo ke klaviatuře a leží vedle sebe Velikost křídla se liší, jeho délka může dosahovat od zhruba jednoho a půl metru až ke třem metrům. Pro patřičnou rezonanci zvuku je potřebná i určitá výška stropu
PIANINO Pianino se od křídla liší rozměry i konstrukcí Rám a struny jsou umístěny svisle, stejně tak kladívka mají v klidovém stavu svislou polohu Struny se pro úsporu místa kříží Největšími přednostmi pianina jsou jeho nižší výrobní náklady a menší velikost