Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty 13. 10. 2009.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Název vzdělávacího materiálu
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Etika v podnikání Business Ethics
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
SOCIOLOGIE.
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Úvod do sociální a kulturní antropologie
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Občanská výchova Milan Šimek
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Motivační témata a životní příběhy
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Náboženství Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Motivační témata a životní příběhy
Člověk jako přírodní a společenská bytost
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Kultura Občanský a společenskovědní základ Autor: Mgr. Pavel Semerák
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Téma: Světová náboženství
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Náboženství Autor: Mgr. Jiřina.
Model transkulturní péče
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
aktuální problémy současného světa
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Etnografie a národnostní politika ČLR
Geografie = zeměpis Z řeckého γεός geos = (po)zemský + γράφειν grafein = psáti Věda studující prostorové rozšíření jevů na Zemi, jejich vzájemnou interakci.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Pravidla chování, právo a morálka
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Filozofie ošetřovatelství
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
náboženství staré Číny a Japonska
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Kultura Vladimír Velešík.
Socializace Kejřová.
Geografie Krajinná sféra
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Sociální psychologie.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Rasy, národy a náboženství
Transkript prezentace:

Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty

Civilizace Úroveň chování Nejvyšší stupeň společenského vývoje Seskupení určitého jazyka, historie, tradic, kultury, náboženství –8 světových civilizací: euramerická, jihoamerická, africká, islámská, indická, japonská, čínská, pravoslavná

Civilizace jako postoj k životu „Západní“ – antropocentrické paradigma Islámská – teocentrické p. J Asie (hinduismus, buddhismus) – psychocentrické p. Čína – kratocentrické p. Indiáni, Afro-Američané - kombinace

KULTURA Lat. colo = vzdělávat, obdělávat Specificky lidský způsob organizace, realizace a rozvoje činností (VSS I., 547) Cicero: filozofie = „kultura ducha“ K = hranice mezi člověkem a přírodou K = zdokonalování, zjemnění dušev. i těles. sil osoby/lidu (rozum, zvyky, mravy) J.G.Herder: K = specific. nástroj adaptace prostředí

KULTURA Axiologické pojetí: –K = idea morálnosti (I.Kant) –Cíl kulturního vývoje: mravně dokonalá bytost Antropologické/scg./etnografické pojetí: –K: zvyky, znalosti, dovednosti různých splč. –K (civilizace): vědění, víra, umění, právo, morálka, zvyky… (člověk osvojil j. člen splč.) –NEMÁ HODNOTÍCÍ VÝZNAM!!!

KULTURA Systém symbolů – znaků s obecným nebo abstraktním významem (L. White) Výsledek lidské činnosti a myšlení; umělá Funkcionalismus (B. Malinowski): teorie potřeb – 3 univerzální úrovně: –Základní (biol.), instrumentální (sek.), symbolické a integrativní –K: „postupně se vyvíjející soustavy přiměřených adaptací lidského organismu a lidských skupin na uspokojování zákl. potřeb a postupné zvyšování životního standardu v rámci daného prostředí“ (Vědec. t. kultury)

KULTURA Struktur. funkcionalismus (Radcliffe-Brown): –Inspirace biologickými modely –K: způsob/proces splč. Integrace –K lze zkoumat jen jako charakteristiku soc. systému Konfiguracionismus: K: konfigurace hodnot, norem, idejí a vzorů chování –Nadindividuální fenomén schopen tlaku na individuum (~ E. Durkheim, soc. fakty)

INSTITUCE každý obecně praktikovaný a předávaný způsob jednání dlouhodobě úspěšné způsoby chování pravidla hry jednotná pro všechny funkcionalistický X antropologický přístup

Změna institucí Vznik nových institucí (politické strany, registrované partnerství) Zánik institucí (rytířství, inkvizice) Proměna institucí (rodina, soudnictví)

Příklady institucí Stát Soudnictví Vzdělávací soustava Rodina Soukromé vlastnictví Systém politické soutěže Policie

FORMY SPOLEČENS. ŽIVOTA Soubor Pospolitost –Společenské okruhy –Teritoriální pospolitosti –Pospolitosti s volnou vnitřní vazbou –Sociální (společenské) skupiny Společenské skupiny Společenské okruhy Veřejnost

Sociální agregáty = množiny osob, které spojuje fyzická blízkost náhodné davy – aktivní panické expresivní agresivní publika – receptivní