FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bakalářská práce FFMU v Brně, Ústav české literatury a knihovnictví
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Společenské úlohy oděvů aneb
Body art aneb milovaná černá.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Trochu historického kontextu  Role USA ve válečných konfliktech  Vize „nového světa“→ rozčarování  Aspekty soudobé literatury - průmyslová.
(Nejen)muži, kteří nenávidí ženy – Gender a skandinávská literatura Barbora Poslušná
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Spisovatelské páry – když se setká mužské psaní se ženským Kapitoly ze světové literatury II LS 2012.
Rozbor uměleckého textu
4. přednáška, PSI – informace veřejného sektoru Úvod do problematiky, historie, kontext, legislativa, členění PSI, jejich komerční využití.
CASLIN 2006 Mechanismus změn v Městské knihovně v Praze … aby zrcadlo zrcadlilo… Jaroslava Štěrbová.
Americký autor science fiction a fantasy Hlavními tématy jeho tvorby jsou tajemství, dobrodružství a konspirace *22.června 1964, Exeter, New Hampshire,
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Pop-art 2.polovina 20. století.
40. Výročí naší školy 1974–2014.
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Protidrogová politika v EU a v ČR Blanka Korčišová Viktor Mravčík Jůnův statek
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_06 Tematická.
Empír - (z lat. empire = císařství )
Abstraktní expresionismus
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p. o
Science fiction & fantasy
Statistika inovací v Českém statistickém úřadě Odpovědné a kontaktní osoby: Ředitelka odboru statistik rozvoje společnosti: Ing.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
OSVOBOZENÉ DIVADLO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Barva Jak vybrat barvy.
Victor Hugo ( ).
Praha.
Portréty literárních osobností světové literatury.
KOSTÝMY V AKČNÍM FILMU.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia.
VY_32_INOVACE_3D.9.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
“Let’s put our clothes on and face the world” FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková
Eric Alan Grohe se narodil v r v New York City. Žije a pracuje na západním pobřeží severně od města Seattle ve státě Washington. Je malířem velkých.
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Světová literatra mezi světovými válkami
Jak upozornit na vážný problém a neudělat při tom víc škody než užitku Mgr. Ondřej Hudeček FHS UK.
konzultace : liché pondělky
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
Markéta Marešová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Velká Británie – Londýn Irsko – Dublin Popis mobilit Mgr. Hana Menšíková (Ringlová) Celoživotním vzděláváním k zefektivnění výuky jazyků Seminář k předání.
Politický systém Spojeného království Velké Británie a Severního Irska Helena Konečná Marie Masopustová.
Sortiment oděvních výrobků. Názvy a rozdělení výrobků k odívání se řídí normou ČSN To je závazné pro výrobu, učební texty a literaturu.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
Divadlo španělského zlatého věku 2
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
náboženství staré Číny a Japonska
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Umění nových médií: umění a technika I PS_2016
Název školy: ZŠ Průhonice
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Druhá polovina 19. století (druhé rokoko)
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_16
Transkript prezentace:

FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková 2. 10. 2013

Literatura 2. 10. VINCENDEAU, Ginette (ed.) (2001): Film/Literature/Heritage. A Sight and Sound Reader. London: BFI. VIDAL, Belén (2012): Heritage film. Nation, Genre and Representation. New York: Columbia University Press. GREENFIELD, Sayre – TROOST, Linda (eds.) (2001): Jane Austen in Hollywood. Louisville: The university of Kentucky Press. PIDDUCK, Julianne (1998): Of windows and country walks: frames of space and movement in 1990s Austen adaptations. Screen, 39, 1998, č. 4, s. 381 – 400. GIRELLI, Elisabetta (2006): The construction of Italianness in A Room With a View and Where Angels Fear to Tread. Studies in European Cinema, 3, 2006, č. 1, s. 25 – 35.

Historické kostýmní drama Historický kostým – napomáhá rekonstrukci konkrétní éry nebo epochy, ale také do jisté míry odráží současnost; a to formou zažitých stereotypů a představ týkajících se vzhledu konkrétních historických postav. “Archeologická” přesnost není cílem. Látky vždy vypadají jinak na idealizovaných statických vyobrazeních a jinak se chovají při pohybu. Dobový kostým - jako amalgám spojující historický vizuální detail a současný střih, úpravu a způsob nošení. Proto tento druh kostýmu často pracuje formou část za celek a užívá výrazných symbolů a signálů, které samy o sobě zvládnou celý oděv ukotvit v konkrétním historickém období anebo v našich ustálených představách o vzhledu dané éry.

Královna Alžběta I.

Královna Alžběta I.

Juliina čelenka

Juliina čelenka

Empír / Regentská éra Mužský oděv Ženský oděv Vetší volnost, svoboda pohybu Dojem ležérnosti, nonšalance, elegance Horní část těla definuje sociální status (vázanky) Spodní část těla dostává nebývalý sexuální náboj ( kontrast, střih, přiléhavost --> boty, kabát střižený nad pasem vs. kontrastní kalhoty) Nově akcent na výstřih a ňadra Zvýšená linie pasu, ale nikoliv zdůrazněné pozadí Také větší volnost pohybu a nebývalá sexuální atraktivita (absence korzetu, tenké a světlé matérie) Obraz odděné ženy je čistý, jednolitý a kompaktní

Heritage cinema Kinematografie národního dědictví První vlna od počátku 80.let v britské kinematografii - Ohnivé vozy (1981), Pokoj s vyhlídkou (1985), Cesta do Indie (1984) – zhruba do poloviny 90. let (1995 – tv minisérie Pýcha a předsudek) Zprvu omezeno na britskou kinematografii, postupně užíváno jako transnacionální paradigma Termín, který zastřešuje způsoby, jimiž se různé národní kinematografie a v různých okamžicích obracejí do minulosti Často adaptace literatury chápané jako klasické; tato vazba filmům automaticky propůjčuje vysoký kulturní status Romantizovaná a spektakulární vize minulosti Přírodní scenérie Specifická forma pastiše

Levicová kritika heritage cinema Nejvýrazněji HIGSON, Andrew (1996): The Heritage Film and British cinema Nekritická transformace národní minulosti do kulturní komodity Nostalgické obrazy ze života vyšších tříd a vytěsnění některých tříd, ras a etnik Únik z thatcherovské Anglie do idealizované verze minulosti Nezdravá obsese historickými detaily, dekorem, kostýmy; v důsledku oslabuje možnou subverzi narativu Také kritika z praxe; filmy vymezující se proti režimu jsou zasazené v současnosti, namísto romantické zápletky nabízejí sociálně kritický nebo politický děj – např. Moje krásná prádelnička (1985, Stephen Frears) “Laura Ashley Cinema”

Laura Ashley Brand Velmi úspěšná britská (nejen oděvní) značka. Dojem “anglickosti” a obraz britského venkova - preference bavlny, volánů, květinových vzorů a pastelových nebo zemitých barev.

Laura Ashley Look

Pýcha a předsudek (2005, r. Joe Wright) Světové tržby 120 milionů USD (nejúspěšnější heritage film v historii) Koprodukce Working Title, Studio Canal (Fr) a Focus Features (USA) 90.léta 20. století – Velká Británie pod vládou Tony Blaira zažívá “re-branding”; tedy místo země zmítané vleklou sociální krizí nastupuje obraz Anglie jako příjemného místa k životu; umění a popkultura se na tomto obratu výrazně podílejí “Cool Britania” filmy = primárně produkce Working Title (např. Čtyři svatby a jeden pohřeb, 1994; Notting Hill, 1999; Deník Bridget Jonesové, 2001; Láska nebeská, 2003) Pýcha a předsudek jako ideální heritage film pro “Cool Britania” Místo strnulého konzervativismu, vyjádřeného statickým pikturálním stylem,nastupuje invenční spektakularita – jízdy kamery, zdvojené rámování, fluidní střihy

Kostým Lizzie Bennetové

Kostým Lizzie Bennetové Vyjadřuje příklon k větší mobilitě filmového stylu Její šaty odpovídají spíš současným střihům než empírové linii (kromě šatů na plese v Netherfield Park) Androgynita a tomboy   Lizzie jako kombinace moderní hrdinky a postavy z románu Jane Austenové

Lizzie Bennetová – 1940, 1995

Filmové adaptace Henryho Jamese Velmi populární ve druhé polovině 90.let – Portrét dámy (1996, r. Jane Campion), Washingtonovo náměstí (1997, r. Agnieszka Holland), Křídla vášně (1997, r. Iain Softley), Zlatá číše (2000, r. James Ivory) Henry James (1843 – 1916) – britský spisovatel s americkými kořeny; řazený do realismu, avšak invenční užití ich-formy Dvě nadčasová témata - Američané v Evropě -> střet nového a starého kontinentu; podnikavého, moderního ducha a tradiční aristokracie - jaký má tento střet civilizací a hodnot vliv na rodinné, milostné a společenské vztahy? -> oblíbené prizma ženských hrdinek subverzivně kostýmované a výpravné adaptace

Portrét dámy – viktoriánské šaty jako disciplinační nástroj

Portrét dámy – hledání vlastního prostoru ve svazující pozici

Portrét dámy – ekonomie doteku

Portrét dámy – ekonomie doteku

Křídla vášně Režie Iain Softley, USA 1997 Morálně nejkomplexnější převod Henryho Jamese na plátno Žánrový hybrid – heritage “noir” Dva protipóly ženství – hlavní hrdinka Kate Croy jako vypočítavá femme fatale, kterou zrazuje její sexualita versus panensky čistá Milly Kostým – genderová ambivalence a temné barvy Kate versus pastelově a zářivě laděná Milly Itálie – jako signifikantní prostor pro cestu za objevením sebe sama Nahota v heritage filmech a historickém kostýmním dramatu není příliš častá a spíš mužská než ženská – výmluvnější a specifický prvek na rozdíl od žánrů a filmů z aktuální doby

Kostým Kate Croy

Kostým Kate Croy versus Milly

Kostým Milly

Kostým - Itálie

Pohled na Danae

Danae – závěrečná aluze