ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám   Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/   Název projektu:
Advertisements

Rozvoj rodové společnosti
Římské výboje Dějepis VY_32_INOVACE_311, 16. sada, D
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
( př. Kr.) ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4560_NES
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ŘÍMSKÝ KALENDÁŘ Základní škola Sedmikráska, o.p.s. Projekt Sedmikráska
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_5560_NES
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Gaius julius Caesar 100 – 44 př. Kr.
Římská republika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Osídlování a vytváření Evropy v raném středověku
Opakování 6. třídy ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Krize a zánik republiky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
AUTOR: Tomáš Lapka GERMÁNI.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
VY_32_INOVACE_2D.6.16 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
VY _12_INOVACE_D.6.19 KELTOVÉ – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 14. října Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
VY_32_INOVACE_TVÚČH3B_4660_NES
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
Mgr. Michaela Psíková. Obsah NEJSTARŠÍ PSACÍ LÁTKY VOSKOVÉ DESKY PAPYRUS PERGAMEN PSACÍ NÁSTROJE KNIHOVNY.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Starověký Řím.
Běžný život ve starověkém ŘECKU BYDLENÍ, BYDLENÍ, OBLEČENÍ OBLEČENÍ RODINA RODINA ÚČESY ÚČESY STOLOVÁNÍ STOLOVÁNÍ.
37 Každodenní život Římanů
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Registrační číslo projektu:
ODÍVÁNÍ A OBUV VE STAROVĚKÉM ŘÍMĚ
Zápas o Středomoří mezi Římem a Kartágem.
KELTOVÉ II.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Tomáš Maroušek Sexta Gymnázium, Třeboň, Na Sadech
Starověký Řím.
Bitva u Actia Dějepis Autor: Pavel Hrstka
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Starověké Athény Petr Machala.
ZŠ tgm Rajhrad Autor: M. Kocmanová 34
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_2D.6.18 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Krize a zánik republiky
Dějepis Římská republika 1.
Etruskové a založení Říma
Archaické období Dagmar Zemanová
Název školy: ZŠ Průhonice, Školní 191, příspěvková organizace Název a číslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_43 Autor: Zdeňka Matoušová Období: březen 2013.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
Počátky starověkého Říma
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověký řím 6. ročník NG.
Marcus Antonius Gaius Octavius Marcus Aemilius Lepidus
Francouzská revoluce a direktorium
HYGIENA A LÍČENÍ Hygiena byla samozřejmostí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Počátky města TÉMATICKÝ.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Sjednocení říše TÉMATICKÝ.
POČÁTKY ŘÍMA.
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
Transkript prezentace:

ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová Obyvatelstvo Říma ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová

Rozdělení obyvatelstva v Římě občané Říma patriciové plebejové z lat. pater – otec z lat. plebs – lid potomci urozených řím. rodů přistěhovalci, zchudlí Ř. vlastnili většinu půdy rolníci, řemeslníci… funkce úředníků neplnoprávní

zpočátku jich bylo málo Otroci vůbec žádná práva zpočátku jich bylo málo později většinou váleční zajatci (Keltové, Germáni, Řekové) i dítě otroků patřilo pánovi Otroci - mozaika

otroci byli prodáváni na otročím trhu nejlevnější otrok stál zhruba tolik jako kráva vzdělaný otrok (lékař, malíř, kuchař) mohl mít cenu domu v Římě za věrné služby nebo za záchranu života mohl být otrok propuštěn na svobodu - propuštěnec

Římská jména Římané měli většinou tři jména: 1. osobní (podobné jako naše křestní) 2. rodové (označovalo příslušnost k rodu) 3. rodinné (příslušnost k některé z větví rodu) Např. Lucius Cornelius Sulla, Publius Cornelius Scipio, Gaius Julius Caesar…

ženská jména zpočátku jen jedno jméno – jméno rodu tzn. všechny ženy v rodě Corneliů se jmenovaly Cornelia aby se nepletly, číslovaly se – Cornelia první, Cornelia druhá…

Římská jména užívaná dodnes: Lucie – zářivá Marek – bojovník Julie a Julius – z rodu Iuliů Antonín – z rodu Antoniů Martin – bojovník, válečník Klára – jasná, slavná Roman – Říman Viktor – vítěz Markéta – perla Pavel - malý

Odívání Muži tunika – košilovitý střih, délka ke kolenům, bílá tóga – oblékala se přes tuniku, pruh látky dlouhý až 5 m a široký 2-3 metry, směli ji nosit jen římští občané (nikoliv otroci a cizinci) plášť – do války a na cesty tóga tunika

stola – nařasená látka bez rukávů Odívání žen tunika stola – nařasená látka bez rukávů palla – obdélníkový přehoz a zároveň pokrývka hlavy Obuv kožené řemínkové sandály Livia Drusila – stola i palla

Účesy muži – krátce ostříháni, hladce oholeni ženy – dlouhé vlasy, uzly, později složité účesy, šperky, přírodní líčidla i paruky kadeření vlasů pomocí rozžhavených želízek

Hygiena Římané téměř denně navštěvovali veřejné lázně kromě hygieny i sportovní vyžití, masáže, společenská funkce – diskuze o politice, obchodech… návštěva lázní velmi levná Caracallovy lázně

Obyvatelé Říma (zápis) Občané Říma patriciové plebejové z lat. pater – otec z lat. plebs – lid potomci urozených řím. rodů přistěhovalci, zchudlí Ř. vlastnili většinu půdy rolníci, řemeslníci… funkce úředníků neplnoprávní Otroci vůbec žádná práva zpočátku jich bylo málo později většinou váleční zajatci za věrné služby nebo za záchranu života mohl být otrok propuštěn na svobodu – propuštěnec Odívání Muži tunika – košilovitý střih, délka ke kolenům, bílá tóga – oblékala se přes tuniku, pruh létky dlouhý až 5 m a široký 2-3 metry, směli ji nosit jen římští občané (nikoliv otroci a cizinci) Ženy tunika stola – nařasená látka bez rukávů palla – obdélníkový přehoz a zároveň pokrývka hlavy Obuv kožené řemínkové sandály

Účesy muži – krátce ostříháni, hladce oholeni ženy – dlouhé vlasy, uzly, později složité účesy, šperky, přírodní líčidla i paruky Hygiena Římané téměř denně navštěvovali veřejné lázně kromě hygieny i sportovní vyžití, masáže, společenská funkce – diskuze o politice, obchodech…

Otázky a úkoly Jak se dělilo svobodné obyvatelstvo Říma? Co víte o otroctví v Římě? Pojmenujte části mužského a ženského oděvu. Jak vypadala římská obuv? K čemu sloužily v antickém Římě lázně? Náročnější otázka: Zjisti (např. na internetu), jaký je původ tvého křestního jména – z jakého jazyka pochází, co znamená.

Použité materiály http://3p.sunninghillprimary.net/2012/02/06/roman-soldier/ http://jeremylent.wordpress.com/2010/05/07/from-kinship-to-capitalism-the-layered- values-hypothesis/ http://www.richeast.org/htwm/Greeks/Romans/slavery/slavery2.html http://www.henk-reints.nl/caesar.htm http://tansyrr.com/tansywp/tag/rock-the-romanpunk/ http://tabularomana.blog.cz/1104/jak-se-sije-tunika-rozpracovana-verze http://fashion-design.blog.cz/0709/pravek-a-starovek http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Toga_Illustration-2.svg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Livia_Drusila_-_Paestum_(M.A.N._Madrid)_01.jpg http://taxa.cz/shop/outfit4events/products?page=7 http://antonius.jarkad.cz/realie/vestit.html http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_hairstyles http://oko.yin.cz/39/osobni-hygiena/ Dějepis, pravěk a starověk, Nová škola 2007 Dějepis, pravěk a starověk, SPN 1997