Vedoucí diplomové práce: Ing. Jan Růžička

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
Advertisements

Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Rekonstrukce severních mostů
s dopravní infrastrukturou
KANALIZACE A VODOVOD V OBCI SIBŘINA KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
NORMOVANÉ NORMÁLNÍ ROZDĚLENÍ
školitel: doc.Ing.Milan Hokr, Ph.D.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
ČÁST B – ÚZEMNÍ STUDIE Definice dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek - § 30 (1) Územní studie navrhuje, prověřuje a posuzuje.
Národní informační středisko
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Eva Měráková, Lenka Jandová
Statistika inovací v Českém statistickém úřadě Odpovědné a kontaktní osoby: Ředitelka odboru statistik rozvoje společnosti: Ing.
Kontaminace (znečištění) vody
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
GEOTECHNICKÝ MONITORING Eva Hrubešová, katedra geotechniky a podzemního stavitelství FAST VŠB TU Ostrava.
Autor: LIBOR VOSÁHLO Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_VODÁRNY_I1-3
DÚ I.1 Analýza podílu plošných a difúzních zdrojů na celkovém znečištění vod VÚV T.G.M, v.v.i, pobočka Ostrava, Ing. Martin Durčák.
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Jan Klimeš ÚSMH AV ČR, Praha
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Analýza dostupnosti území v okrese Bruntál
Informační systém cykloturistických stezek těšínska Bakalářská práce Zpracovatel: Pilchová Gražyna Vedoucí práce: Doc. Ing. Petr Rapant, CSc.
Makrozoobentos a klasifikace toků Jarkovský J. 2,3, Kubošová K. 2,3, Zahrádková S. 1, Brabec K. 1, Kokeš J. 4, Klapka R. 2,3 1) Ústav botaniky a zoologie,
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: LIBOR VOSÁHLO Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_MATERIÁL.
Únik zemního plynu z potrubí a jeho následky při havárii na plynovodu
Analýza rozmístění prodejen a služeb na vybraném území
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Zpracování záznamů GPS dispečerských vozů DPO Vedoucí projektu : doc. Ing. Petr Rapant, CSc. Zpracovává : Radim Balon, G363 Vysoká škola báňská – Technická.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_ZLEPŠENÍ KVALITY ZÁKLADOVÉ PŮDY_S4
Geografický informační systém jako nástroj pro plánování údržby veřejného osvětlení Zpracovatel projektu: Jiří Kostelníček Vedoucí.
Odborné a vědecké práce Brno 12. března Odborné a vědecké práce Zpráva o semestrálním projektu Závěrečná práce Bakalářská a diplomová práce Disertační.
1 Mapy s dopravními informacemi pro WAP Bc. Aleš Daněk – G269 Vedoucí projektu Ing. Jan Růžička Ph.D. Zadavatel firma CAD programy – Ing. Jan Vlčinský.
Konference Modelování v mechanice Ostrava,
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Statická analýza připojení potrubí z polyetylénu
Vysoká škola báňská-Technická universita Ostrava Fakulta hornicko-geologická Institut ekonomiky a systémů řízení Diplomová práce GIS Vliv dopravní dostupnosti.
Analýza dojížďky studentů na VŠB – TU Ostrava
Mgr. Michal LOUTHAN Katedra geoinformatiky, UP Olomouc
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
Aplikovaná statistika 2. Veronika Svobodová
Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Prezentace ročníkového projektu Dopravní dostupnost obcí v okrese Nový Jičín Autor: Petr BALA Vedoucí: Dr.Ing.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Aplikovaná statistika 2.
© Asociace dodavatelů plastových potrubí - Ing. Pavel Prokop, X / 2007 Today about future … 1 4. Kanalizační sítě v Evropě - výstupy projektu SMP 1.SMP.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní K620 – ÚSTAV ŘÍDICÍ TECHNIKY A TELEMATIKY ČVUT FD, Konviktská 20, Praha května 2016 Stávající.
Prezentace Bc. Zdeněk Šmída. Osnova Úvod – Co je úkolem práce Doosan Škoda Power – Minulost a současnost společnosti + vývoj výzkum Parní Turbíny – Rozdělení,
Analýza hypotéčních úvěrů poskytovaných fyzickým osobám v České republice Autor bakalářské práce:Martina Šimková Vedoucí bakalářské práce:Ing. Robert Zeman.
ZLEPŠENÍ REALIZACE SPOJENÍ VEŘEJNOU DOPRAVOU V RELACI Č.KRUMLOV – Č.BUDĚJOVICE A ZPĚT PROSTŘEDNICTVÍM MATEMATICKÝCH METOD AUTOR PRÁCE: BC. MICHAELA PEKAŘOVÁ.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Model rozložení sněhové pokrývky v povodí vodárenské nádrže Šance
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Autor: Bc. Lucie Nechvátalová Vedoucí: Ing. Ondrej Stopka, PhD.
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
VLOZ0241c: Ochrana a podpora zdraví I – cvičení Životní prostředí v ČR
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
Rehabilitace kanalizačních staveb na poddolovaném území
Transkript prezentace:

Vedoucí diplomové práce: Ing. Jan Růžička Studie vlivu více faktorů na poruchovost vodovodní sítě na území Ostravy Název DP: Vedoucí diplomové práce: Ing. Jan Růžička Javorek Michal

Cíle projektu : Zhodnocení vlivu více faktorů na poruchovost vodovodní sítě (hlavních a zásobovacích řadů OVaKu a.s.) Sledované faktory: stáří vodovodního potrubí materiál vodovodního potrubí poklesy způsobené poddolováním zátěž způsobená silniční dopravou

analýza vlivu faktorů na poruchovost vodovodní sítě Postup projektu : úprava a zpracování dat (úprava dat pro účely multivariačních analýz) analýza vlivu faktorů na poruchovost vodovodní sítě (regresní analýza a analýza rozptylu)

Zdroje dat: Vrstva vodovodní sítě 1. řadu (červen 2001) Vrstva poruch vodovodní sítě (za období 1998 - 2000) Vrstva uliční sítě města Ostravy (stav ke konci roku 1999) Schémata zatížení silniční sítě dopravou (za roky 1998, 1999, 2000) Tabulka zkratek a termínů používaných v OVaKu, tab. ZIS Archiv OVaKu a.s. Izolinie poklesů (přibližné období poklesů r. 1985 - 1995)

Postup práce (úpravy dat): Přiřazení roku uvedení potrubí do provozu - uveden u 1 970 úseků potrubí o délce 93,1 km (8,75 %) - vyhledán v archivu (přiřazeno 4979 úsekům (34,9 %) délky 385,9 km) Rozšíření vrstvy zátěže silnic dopravou - úprava a přidání hodnot zátěže za r.1998 a 2000 - výpočet průměrného zatížení dopravou za období (1998 - 2000) Přiřazení hodnot průměrné zátěže silnic vrstvě vod. sítě - vytvoření obalových zón kolem silnic (30 m pásmo) - vyřešení jejich překrytu (v průnicích) - následné přiřazení hodnot zátěže vrstvě vod. sítě

Postup práce (úpravy dat): Obalové zóny dopravní zátěže kolem silničních úseků

Postup práce (úpravy dat): Přiřazení hodnot silniční zátěže vrstvě vod. sítě - po konzultaci s Ing. Datinským použit následující postup

Postup práce (úpravy dat): Přiřazení hodnot velikostí poklesů vrstvě vod. sítě - přibližné období poklesů r. 1985 – 1995 Výpočet délkových poruchovostí pro jednotlivé části potrubí - počet poruch (vybraných typů) na kilometr délky potrubí

Postup práce (úpravy dat): Výběr vzorku potrubí pro analýzu - z důvodu neúplnosti atributů stáří potrubí a druhu materiálu byl vzorek pro analýzu omezen na 402.3 km potrubí (37.7 %) - pro analýzu použito potrubí starší roku 1997 včetně - vzorek potrubí pro analýzu představuje 361,5 km potrubí (34 % z celkové délky sítě)

Vodovodní síť (hlavní a zásobovací řady)

Poklesová pásma na území Ostravy

Oblasti evidované silniční zátěže

Lineární model: Y = 0 + 1 X1+ 2 X2+ 3 X3+ … + k Xk +  Popis analýz : Regresní analýza - nalezení závislosti mezi studovanou vysvětlovanou veličinou Y (poruchovostí potrubí) a deterministicky určenými vysvětlujícími veličinami (sledovanými faktory) Lineární model: Y = 0 + 1 X1+ 2 X2+ 3 X3+ … + k Xk +  Analýza rozptylu rozdělení vzorku do tříd (dle sledovaných faktorů) a posouzení meziskupinové a vnitroskupinové variability hodnot poruchovosti potrubí. posouzení homogenity tříd (H0: μ1= μ2= μ3 ... = μ0)

Výsledky regresní analýzy Lineární regresní model: Poruchovost = 101,07 + + 0,498*M_LT + 0,353*M_OC - 0,025*M_PE + 0,227*M_PVC + 2,236*M_SKL + + 0,115*M_TLIT + 0,227*M_TLITC + + 0,488*pokl_mimo + 0,391*pokl_0_5_cm + 1,033*pokl_5_10_cm + + 1,845*pokl_10_20_cm + 0,279*pokl_20_30_cm + 0,132*pokl_30_70_cm – - 0,000035*SILNIČNÍ_ZATĚŽ - 0,051* Rok_uvedení_do_provozu Index determinace = 1,62 % (1,28 % popisuje faktor stáří potrubí) - Model vystihuje 1,62 % poruchovosti potrubí (nelineární modely nejsou rovněž vhodné – velké rozptyly hodnot poruchovosti u potrubí se stejnými hodnotami faktorů) - Nelze určit rizikovost potrubí vzhledem ke sledovaným faktorům (nevěrohodné), rizikovost dána přímo poruchovostí potrubí

Další faktory mající vliv na poruchovost potrubí: - vliv prostředí, ve kterém je potrubí uloženo - pH vody a koncentrace kyslíku v ní (vnitřní koroze, inkrustace potrubí) - tlak v potrubí, resp. změny tlaku - bludné proudy - kvalita kladečských prací - typy a kvalita spojů potrubí - hloubka uložení potrubí - železniční doprava ...

Postup práce (výsledky analýzy): Analýza rozptylu: provedena v programu STATGRAPHICS prokázán statisticky významný vliv faktoru stáří a také poklesů na poruchovost potrubí. Dále byly jednotlivé faktory rozdělené do třídy posuzovány v programu MS Access - rozdělení potrubí do tříd dle roku uvedení potrubí do provozu

Postup práce (výsledky analýzy): - rozdělení potrubí do tříd dle druhu materiálu potrubí

Postup práce (výsledky analýzy): - rozdělení potrubí do tříd dle velikosti poklesových pásem

Postup práce (výsledky analýzy): - rozdělení potrubí do tříd dle evidované silniční zátěže

Výsledky poruchovosti potrubí: U poruchovosti potrubí rozdělených dle druhu materiálu je patrna přímá závislost na stáří potrubí, nejlépe je tato tendence pozorovatelná u litiny a PVC. Sklolaminátové potrubí má poměrně velkou poruchovost vzhledem ke svému stáří (tato poruchovost je však způsobena pouze jedinou poruchou). Nejporuchovější ocelové potrubí pochází z období r. 1951 - 1970. Nejstarší a nejnovější sledované ocelové potrubí nebylo v období r.1998 – 2000 poroucháno vůbec.

Výsledky poruchovosti potrubí: V okrajových oblastech poklesových kotlin je patrný výrazný nárůst poruchovosti potrubí u všech základních materiálů. Největší nárůst poruchovosti je patrný u ocelového potrubí, které je vzhledem ke svařovaným spojům i přes svou pružnost náchylnější na deformace terénu.

Teorie poklesových kotlin: Okrajové oblasti poklesových kotlin - nejhorší vývoj poklesů z hlediska namáhání potrubí uložených pod povrchem. Vnitřní (uklidněné) části poklesových kotlin – zhruba stejná hloubka poklesů, kde nedochází k výrazným deformacím a namáhání potrubí.

Výsledky poruchovosti potrubí: Viditelný nárůst poruchovosti byl zjištěn pouze u litinového a ocelového potrubí a to u středně frekventovaných silničních úseků. Tento nárůst je nejspíše způsoben kvalitou těchto komunikací (jejich špatnou údržbou), způsobem uložení potrubí (překop), zimní údržbou (solením silnic - ocel).

Závěr: Výrazný vliv na poruchovost potrubí mají kromě faktoru druhu materiálu také faktory poklesů a stáří. Vliv silniční zátěže byl prokázán ve dvojrozměrné analýze, kde tento faktor nepříznivě působí pouze na litinová a ocelová potrubí. Vliv poklesů se projevil zvláště v okrajových částech poklesových kotlin u všech starších potrubí, které prošly nejhorším vývojem poklesů. Relativně největší účinek poklesů se projevil u ocelového potrubí. U nového a perspektivního materiálu - sklolaminátu byla zjištěna poměrně velká poruchovost oproti ostatním materiálům ze stejné doby (více než dvojnásobná). Tato poruchovost je vzhledem k malé délce sklolaminátového potrubí způsobena pouze jedinou poruchou.

Použitá literatura: Dvořák P.: Vliv poruch rozváděcích řadů na spolehlivost vodovodních sítí, disertační práce, VUT Brno – Strojní fakulta, 2000, 118 str. Hebák P. - Hustopecký J.: Vícerozměrné statistické metody s aplikacemi, SNTL a n.p. Alfa, 1987, 452 str. Hebák P.: Úvod do regrese. SPN Praha, 1971, 91 str. Schejbal C.: Úvod do geostatistiky, 1. vydání, VŠB – TU Ostrava, 52 str., ISBN 80-7078-325-7. Neset K.: Vlivy poddolování (Důlní měřičství IV), 1. vydání, Praha: Nakladatelství technické literatury, n.p., 1984, 344 str., ISBN 04-406-84 Bradáč J.: Účinky poddolování a ochrana objektu I a II díl, 1. vydání, Ostrava: Dům techniky Ostrava, 1996, 303 str., ISBN 80-02-01276-3 Vitásek K - Neset K.: Vlivy poddolování (nauka o důlních škodách), 1. vydání, Ostrava: Ediční středisko VŠB, 1963, 230 str. Pěkník J.: Kontinuální sledování deformací a namáhání podzemních potrubních sítí jako opatření ke zvýšení bezpečnosti jejich provozu na poddolovaném území, zpráva č.200, Ostrava-Radvanice:Vědeckovýzkumný uhelný ústav, 1982, 28 str. Intergraph Corporation: Working with GeoMedia Professional, Kanada: Intergraph Corporation, 1998, 354 str. Neuwirth A.: Úvod do vodního hospodářství, VŠB – TU Ostrava, 1996, 173 str., ISBN 80-7078-317-6 Hradil F.: Potrubní systémy, 1. vydání, VŠB – TU Ostrava, 1994, 197 str., ISBN 80-7078-253-6

Děkuji za pozornost