Božena Genrtová.  Konkurence – ano či ne?  Konkurence (vymezení pojmu)  Druhy konkurence  Hospodářská soutěž  Zneužívání hospodářské soutěže  Tržní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha státu v tržní ekonomice
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ÚVOD DO MARKETINGU.
Konkurence a hospodářská soutěž
Problematika konkurence Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č.2: Podnikání a právo Prezentace č.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"
Cena v pojetí marketingu
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Podoby trhu Dokonalá konkurence – pouhá teorie
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
ANALÝZA BLAHOBYTU CELÉ SPOLEČNOSTI – DŮLEŽITÁ PRO POSOUZENÍ ZÁSAHŮ VEŘEJNÉHO SEKTORU, TEDY PRO EKONOMII VEŘEJNÉHO SEKTORU.
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
Občané za spokojené bydlení Srovnání privatizace v Praze Pracovní zasedání ZMČ
Božena Genrtová.
PODNIKÁNÍ Ing. Hana Kročová EKONOMIKA
9. září 2013VY_32_INOVACE_100208_Trzni_struktury_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Právní prostředky ochrany
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_PODSTATA.
Jana Kučerová Kateřina Raisová Lucie Matoušková Monika Pastorková
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Soutěžní právo.
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Tržní selhání, nedokonalá konkurence
Praha – Ostrava Mohou zde vlaky vydělávat? PETR GOČ.
Dokonalá konkurence (DK)
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Soutěžní právo III. Dominantní postavení Michal Petr.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Nedokonalé konkurence
Trh práce a politika zaměstnanosti
Právo hospodářské soutěže v EU ochrana jednotného vnitřního trhu EU ochrana národního trhu: vnitrostátní právo ochrana tržních subjektů: soutěžitel, spotřebitel.
Právo hospodářské soutěže
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Nedokonalá konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
Právo hospodářské soutěže
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
OBČANSKÝ ZÁKONÍK zákon č. 89/2012 Sb.
TRH (tržní mechanismus)
Regionální značka Jako ochranná známka Mgr. Ladislav Drobníček.
Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z r článek 10bis (2): Nekalou soutěží je každá soutěžní činnost, která odporuje poctivým zvyklostem.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže1 Ing. Martin Pecina, MBA předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Fungování energetických trhů v ČR a EU Budoucnost.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Nekalá soutěž Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže S o u t ě ž n í p r á v o II. Dominantní postavení , ESF MU Michal Petr.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
Narušení hospodářské soutěže – definiční znak veřejné podpory
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Obchodní právo Základní informace.
Ing. Veronika Dostálková MBA
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Božena Genrtová

 Konkurence – ano či ne?  Konkurence (vymezení pojmu)  Druhy konkurence  Hospodářská soutěž  Zneužívání hospodářské soutěže  Tržní selhání  Typy tržního selhání

 Černé vlaky Leo Express dorovnaly ceny konkurence a cestujících ubylo  13. ledna :31  Železniční dopravce Leo Express srovnal ceny s konkurencí a potýká se s úbytkem cestujících. Vlaky mimo špičku po novém roce bývají obsazené jen z poloviny. Majitel Leoš Novotný pokles obsazenosti vlaků připouští, ale tvrdí, že to není nic neobvyklého.  Zdroj: srovnani-cen-cestujicich-frl-/eko- doprava.aspx?c=A130113_160338_domaci_brdhttp://ekonomika.idnes.cz/leo-expressu-ubylo-po- srovnani-cen-cestujicich-frl-/eko- doprava.aspx?c=A130113_160338_domaci_brd

 Leo Express snížil ceny jízdenek. Nejsme drazí, je to osvěta, tvrdí  1. února :07  Železniční dopravce Leo Express přitvrdil v konkurenčním boji o cestující mezi Prahou a Ostravou a snížil ceny jednotlivých spojů. V průměru by tak jízdné mělo stát 239 korun. Firma popírá, že by byl důvodem nízký zájem cestujících.  Zdroj: jizdenek-d48-/eko-doprava.aspx?c=A130201_165429_eko- doprava_nehhttp://ekonomika.idnes.cz/leo-express-snizil-ceny- jizdenek-d48-/eko-doprava.aspx?c=A130201_165429_eko- doprava_neh

 Drážní rivalita na chvíli zapomenuta. ČD i Leo pomohly RegioJetu  2. února :09  Tři dopravci mezi Prahou a Ostravou mezi sebou dokážou nejen válčit, ale v případě nouze si i pomoci. V pátek to ukázaly České dráhy a Leo Express. Oba dopravci se postarali o cestující RegioJetu z vlaku, který srazil v Chocni člověka a kvůli tomu nabral velké zpoždění. Přístup ČD a Leo Expressu se nakonec dost lišil.  Cestujícím nabídly pomoc zdarma České dráhy i Leo Express. pomoczdarma  Dráhy ale nakonec na nehodě vydělají. Stovka cestujících sice nic neplatila, ale dráhy si jízdné vyúčtují RegioJetu. "Vyúčtuje se to," potvrdil Joklík.

 Leo Express ale ke svému konkurentovi přistoupil s fakturací podstatně odlišně. "Samozřejmě nebudeme nic účtovat. Je to pomoc cestujícím v nouzi a předpokládám, že pokud by se něco stalo takového nám, tak podobně se zachovají konkurenti i k nám," podotkl majitel firmy Leoš Novotný.  Zdroj: cestujici-regiojetu-f0o-/eko- doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_sujhttp://ekonomika.idnes.cz/drahy-a-leo-odvezly- cestujici-regiojetu-f0o-/eko- doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_suj

 Který jev na trhu články popisují?  Jak konkurence ovlivňuje prodejce?  Co přináší konkurence nám zákazníkům a spotřebitelům?  Využili jste někdy výhod konkurence?  Které firmy na našem trhu jsou ukázkou ostrého konkurenčního boje?  Je konkurence příkladem selhání trhu?

 z latinského concurrere, to je „vést spolu“, „běžet spolu“  boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění vlastních cílů  existuje na straně nabídky i poptávky, vede k prospěchu všem  vedle ceny a soukromého vlastnictví jeden z pilířů trhu

 podle způsobu: cenová (slevy, dumpingové ceny, výprodeje) necenová (reklama, tradice, kvalita, obal, čas, reklama )  podle počtu výrobců na trhu: dokonalá - mnoho výrobců, všichni mají rovné podmínky přístupu na trh, žádný nemá výsadní postavení, homogenní produkt, ideální stav, v praxi téměř nemožné nedokonalá – monopolitická konkurence – oligopol – absolutní monopol

– monopolitická konkurence (mnoho subjektů) – oligopol (několik nejsilnějších), např. mobilní operátoři, Coca-Cola, Pepsi, hrozí že si domluví ceny (kartelové dohody – porušení pravidel hospodářské soutěže) – absolutní monopol (extrémní případ,jediný prodejce na trhu), neexistuje konkurence (ČEZ) - zvláštní případ je administrativní monopol, to je státem vytvořený, případně chráněný monopol – např. Česká pošta

 na ochranu hospodářské soutěže (konkurenčního prostředí) vydává stát zákony, kde určuje, co je a co není trestné.  V ČR upravují hospodářskou soutěž zejména tyto právní předpisy: Obchodní zákoník - upravuje nekalou soutěž (např. klamavá reklama, ohrožení zdraví spotřebitelů, podplácení...) Antimonopolní zákon – Zákon o ochraně hospodářské soutěže upravuje nedovolené omezování hospodářské soutěže (zakazuje kartelové dohody o cenách, zneužití výsadního postavení monopolu...)  Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (sídlí v Brně)  na úrovni EU dohlíží na ochranu hospodářské soutěže komisař EU  zúčastnit se hospodářské soutěže umožňuje každému Listina základních práv a svobod

 fyzické i právnické osoby (i když nejsou podnikatelé) se mohou zúčastnit hospodářské soutěže, musí ale dodržovat právně závazná pravidla této soutěže a nesmí účasti v ní zneužívat  zneužitím je - nedovolené narušení hospodářské soutěže ( např. kartelové dohody, zneužití dominantního postavení) - nekalá soutěž

 Jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům a dalším zákazníkům  Tyto podmínky jsou označovány jako generální klauzule a musí být splněny kumulativně  Obchodní zákoník odkazuje na dobré mravy soutěže, ne na dobré mravy podle občanského zákoníku  Nemusí ke způsobení újmy dojít, postačí, že tato újma hrozí a takové jednání je označeno jako způsobilé a postižitelné  Chráněni jsou všichni soutěžitelé, kteří se účastní hospodářské soutěže, nejen podnikatelé  Generální klauzule byla rozšířena o subjekt - zákazníka (s účinností od 1.července 2010)

doprava.aspx?c=A130113_160338_domaci_brd doprava.aspx?c=A130201_165429_eko-doprava_neh [online]. [cit ]. Dostupné z: doprava&foto1=FIH471cbc_LEO.JPG doprava&foto1=FIH471cbc_LEO.JPG doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_suj doprava.aspx?c=A130202_143933_eko-doprava_suj