Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMartin Pešan
1
9. září 2013VY_32_INOVACE_100208_Trzni_struktury_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0809.
2
konkurence má na různých trzích různou podobu je to dáno podmínkami, které na trhu převládají jednotlivé trhy se od sebe odlišují počtem firem, velikostí firem, charakterem produktu, podmínkami vstupu do odvětví a výstupu z odvětví rozlišujeme 4 tržní struktury: dokonale konkurenční trh monopol oligopol monopolistická konkurence
3
stav dokonalé konkurence je v praxi téměř nedosažitelný výrobci se chovají racionálně a tam, kde svou konkurenci nemohou porazit, logicky se s ní spojí často tak dochází ke vzniku různých forem monopolu a konkurenční prostředí dostává trhliny z tohoto důvodu existují státní zásahy do ekonomiky a státní regulace v každé vyspělé zemi existují antimonopolní zákony, aby nedocházelo k poškozování zákazníků
4
účastníci hospodářské soutěže mají právo rozvíjet svou činnost v zájmu dosažení hospodářského prospěchu, jsou však povinni dodržovat právně závazná pravidla (Zákon o ochraně hospodářské soutěže) za zneužití účasti v hospodářské soutěži se považuje nekalá soutěž a nedovolené omezování hospodářské soutěže patří sem především: klamavá reklama klamavé označování zboží a služeb vyvolávání nebezpečí záměny parazitování na pověsti podniku podplácení porušení obchodního tajemství ohrožování zdraví spotřebitelů kartelové dohody
5
na trhu působí velké množství malých firem žádná z nich nemá významný podíl na trhu a nemůže tedy ovlivnit tržní cenu statky, které tyto firmy vyrábějí, jsou stejnorodé spotřebiteli je lhostejné, která firma statek vyrobila (např. uhlí), protože jeho kvalita je stejná vstup do odvětví není ničím omezen firma vstupující do odvětví může nakupovat výrobní vstupy za stejných podmínek jako firmy, které zde již působí výstup z odvětví je také snadný, použité kapitálové statky (výrobní zařízení ) lze snadno prodat
6
všechny subjekty jsou dokonale informovány, nikdo neví o trhu více, než ostatní žádná firma ani spotřebitel nemohou ovlivnit cenu cena se tvoří na základě vztahu nabídky a poptávky jedna firma vyrobí tak malou část celkové produkce v odvětví, že případný zánik firmy se trhu nijak nedotkne firmy jsou tzv. příjemcem ceny, musí respektovat ceny, za které se v odvětví prodává dokonale konkurenční trhy se v praxi vyskytují jen zřídka, většina trhů některou z charakteristik dokonalé konkurence nesplňuje
7
jediná firma tvoří celou nabídku odvětví její produkt je jedinečný a nemá ani dobré substituty vstup do odvětví je velmi nesnadný, monopolní firma je tak chráněna před možnými konkurenty monopolní firma může stanovit cenu svých výrobků monopolní firma hledá takový objem nabídky a takovou cenu, aby dosáhla maximálního zisku z ekonomického hlediska je monopolní struktura méně efektivní než dokonalá konkurence
8
případ, kdy jedna firma vyrábí produkt levněji, než kdyby ho vyrábělo více firem tato situace je běžná u rozvodů vody, elektřiny, plynu, ropovodů apod. v některých zemích existují zákonem chráněné monopoly. (jde především o firmy, které poskytují veřejně prospěšné služby) tyto firmy mají monopol, protože konkurence by mohla poškozovat veřejné zájmy (právě firmy dodávající elektřinu, vodu, plyn, dopravní společnosti, spoje) v ČR však v poslední době padají i některé tradiční monopoly pošta má monopol jen na doručování listovních zásilek (ne balíků), byly privatizovány vodovodní a kanalizační společnosti, probíhá privatizace energetických firem a plynáren
9
je nejběžnějším typem tržní struktury v západní Evropě, Japonsku nebo USA jsou typickými oligopolními trhy především automobilový, letecký nebo elektrotechnický průmysl oligopol se vyznačuje malým počtem firem, které vyrábějí celou nabídku odvětví alespoň některé z těchto firem mají tak významný podíl na trhu, že mohou ovlivnit cenu produkce firem může být stejnorodá nebo diferencovaná vstup do odvětví je relativně volný, mohou však existovat určité překážky vstupu (třeba u letecké dopravy jsou to obrovské vstupní náklady)
10
oligopolní struktura obsahuje určité prvky dokonalé konkurence i monopolu proto se v praxi oligopolní firmy mohou chovat velmi rozdílně pokud postupují ve shodě, jsou schopny přiblížit se monopolu a dosahovat vysokých zisků taková situace může nastat v případě cenového vůdcovství, kdy je jedna firma v pozici uznávaného vůdce a ostatní ji následují jakmile však některá z firem shodu poruší a začne snižovat cenu a tím konkurovat ostatním, pak může vypuknout cenová válka
11
firmy se předhánějí ve snižování cen, aby přilákaly zákazníky, a tím si způsobují ztráty největší prospěch z této situace má zákazník, protože levně nakupuje důležitou roli mohou na trhu hrát také zvyklosti v některých odvětvích se ceny a podíly na trhu stanovují podle dlouholetých tradic v chování oligopolních firem se však častěji než cenová konkurence uplatňuje konkurence necenová, tzn. že si firmy konkurují jinými prostředky než je cena (kvalitou, službami, reklamou) typickým oligopolním trhem v ČR jsou mobilní operátoři (3 velké firmy tvoří celou nabídku odvětví – O2, T-Mobile, Vodafone)
12
vyznačuje se velkým počtem malých a středních firem vstup do odvětví i výstup z něj jsou snadné těmito vlastnostmi se monopolistická konkurence blíží dokonalé konkurenci odlišuje se však tím, že výrobky jednotlivých firem nejsou stejnorodé, ale jsou diferencovány mnoho prodávajících prodává podobné, ale ne stejné produkty
13
právě úsilí učinit výrobek atraktivnějším odlišuje monopolistickou konkurenci od dokonalé konkurence výrobek každé firmy má do jisté míry odlišné vlastnosti výrobky jednotlivých firem jsou sice na jedné straně substituty a konkurují si, na druhé straně si však vytvářejí své relativně samostatné a oddělené trhy typickým znakem této struktury je věrnost určité značce (např. automobilu, pračky)
14
spotřebitelé hledají nejvýhodnější kombinaci vlastností a ceny důležitou roli hraje také reklama (výborná pověst může být podložená nebo uměle vytvořená právě reklamou) spotřebitel je často ochoten zaplatit vyšší cenu za značku nebo za statek, který má vysokou společenskou prestiž pro spotřebitele je významným přínosem, že může volit z mnoha statků s odlišnými vlastnostmi
16
ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 2011. vyd. Zlín: CEED, 2011. ISBN 978-80-87301-01-2. SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 2001. vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., 2001. ISBN 80-7277-032-2. Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.