Automobilové a motocyklové Spojky Automobilové a motocyklové
Všeobecně o spojkách Hlavní funkce 2. Vedlejší funkce přenos točivého momentu 2. Vedlejší funkce omezit přenášený točivý moment tlumit torzní kmity umožnit vyrobení rozměrného dílu umožnit montáž a demontáž eliminovat změny polohy spojovaných částí
Obecné rozdělení spojek Princip a způsob přenosu točivého momentu mechanické nerozpojované – nepružné a pružné ovládané – zubové a třecí (polo)automatické – pojistné, rozběhové a volnoběžné hydraulické hydrodynamické – s uzavřeným nebo otevřeným okruhem hydrostatické elektrické asynchronní – s vírovou nebo klecovou kotvou synchronní – s reluktační nebo buzenou kotvou magnetické – bez dalšího členění
Části spojky a členění Podle zabezpečování dílčích funkcí část hnací – spojení s hnací částí technického zařízení část hnaná – spojení s hnanou částí technického zařízení část spojovací – spojení mezi hnanou a hnací částí spojky Další členění spojek symetrické spojky – zejména z funkčního hlediska nesymetrické spojky
Aplikace pro auta a motorky Spojky řešeny převážně jako lamelové automobily jednolamelové suché (konvenční materiály i uspořádání) speciální pro závodní vozy nebo limited edition (nekonvenční) motocykly vícelamelové v olejové lázni (konvenční materiály i uspořádání) speciální (vícelamelové suché, nekonvenční materiály)
Zásadní typy lamelových spojek Konvenční Keramická I Keramická II Obr.: motocyklová spojka Obr.: lamela Obr.: pro tuning automobilu ocelové kotouče ocelová lamela klasické třecí segmenty keramické kotouče keramická lamela keramické třecí segmenty keramické kotouče keramická lamela klasické třecí segmenty
Porovnání pro běžné použití Keramická II Konvenční Keramická I konstrukce materiál pevnost nos. č. pevnost obložení likvidovatelnost obtížnost výroby životnost použitelnost cena úspora hmotnosti kompromis až 3000 MPa dle obložení, nižší obtížná vyšší dle obložení nejlepší osvědčená běžný až 750 MPa dle obložení, nižší bezproblémová nízká dle obložení vyhovující úspora hmotnosti výjimečné vlastnosti až 3000 MPa obtížná vysoká nevyhovující
Pohled do budoucnosti Celokeramické spojky nejsou řešení Cena klesá – zkušenost z keramických brzd Výhodná keramická spojka s klasickým obložením Ušetření hmotnosti i pro běžné automobily
Děkuji za pozornost Použité zdroje Literatura: Hosnedl S., Krátký J., Příručka strojního inženýra – Obecné strojí části 1, Brno: Computer Press, 1999 Internet: http://www.bakotak.estranky.cz http://www.kitcarsweb.com http://www.porschecars.ic.cz http://www.pavka.borec.cz http://www.motorkari.cz