AUTOR: Ing. Helena Zapletalová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin.
Advertisements

Semenné rostliny 4. ročník
Olga Kačenková Emilie Řezníčková
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.12 Anotace: Prezentace seznamuje s popisem nahosemenných rostlin, zástupci evropských jehličnanů. Vzdělávací oblast: Semenné rostliny.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
BOTANIKA ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Semenné rostliny (Spermatophyta)
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
vegetativní a sexuální rozmnožování, genotyp, odkopky, oddělky
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
BiO Kategorie C,D 2014/15.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Stavba rostlinného těla
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rozmnožování.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Přírodopis VI..
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Pohlavní Nepohlavní Vegetativní
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
Inovace studia botaniky prostřednictvím e-learningu
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Rozmnožování rostlin Ověřeno: 6. ročník, VI. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické VY_32_INOVACE_26_Rozmnožování.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pohlavní orgány Květ a květenství
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Pohlavní orgány Plody - rozmnožování
Opylení a oplození u rostlin
Rozmnožování, růst a vývin rostlin
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
BOTANIKA.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Semenné rostliny. Rodozměna – gametofyt versus sporofyt.
JEHLIČNANY NAHOSEMENNÉ ROSTLINY.
Rozmnožování rostlin Obr.1.
Transkript prezentace:

AUTOR: Ing. Helena Zapletalová Rozmnožování rostlin VY-32-INOVACE-BIO-112 AUTOR: Ing. Helena Zapletalová ANOTACE: Tento výukový modul je určen žákům 1. ročníku gymnázia pro předmět biologie. KLÍČOVÁ SLOVA: pohlavní, nepohlavní, vegetativní, gameta, zygota, oplození, opylení, spora, gametofyt, sporofyt, rodozměna

ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN je to základní vlastnost všech živých organizmů umožňuje zachování druhu, udržení jeho charakteristických znaků a vlastností

Způsoby rozmnožování Pohlavní rozmnožování Nepohlavní rozmnožování Vegetativní rozmnožování

Pohlavní rozmnožování jedinec vzniká splynutím dvou pohl. buněk=GAMET dochází ke splynutí haploidních samičích a samčích buněk za vzniku zygoty. Ta se mnohonásobně dělí a vzniká zárodek nového organismu gamety pocházejí ze dvou rodičovských organismů-potomek má vlastnosti obou rodičů

Pohlavní rozmnožování U semenných rostlin má 2 fáze: Opylení Oplození

Opylení Je přenos pylových zrn z tyčinky na bliznu K opylení může dojít: a) vlastním pylem (autogamie, samosprašnost) je nežádoucí b) cizím pylem (allogamie, cizosprašnost)

Opylení K přenosu pylu dochází různým způsobem zoogamie – přenos živočichy: entomogamie – hmyzem kantarogamie – brouky ornitogamie – ptáky anemogamie – větrem hydrogamie - vodou

samosprašnost cizosprašnost

Oplození Pylové zrno je přeneseno na bliznu Pylové zrno začne klíčit v pylovou láčku Pylová láčka prorůstá čnělkou do semeníku Ve špičce pylové láčky jsou dvě spermatické buňky Když láčka proroste do semeníku, jedna spermatická buňka splyne s vajíčkem a vytvoří zygotu Druhá spermatická buňka splyne s jádrem zárodečného vaku a vytvoří živné pletivo=ENDOSPERM(výživa zárodku) = Dvojité oplození

Oplození -po oplození se celé vajíčko mění v semeno, z vaj. obalů vzniká OSEMENÍ -osemení se mění v OPLODÍ -semena +oplodí tvoří PLOD U nahosemenných rostlin se oplození účastní pouze 1 spermatická buňka ( 2. zaniká ) – oplození vajíčka je jednoduché

Přeměna vajíčka v semeno

Nepohlavní rozmnožování Charakteristické pro výtrusné rostliny( řasy,mechorosty, kapraďorosty) Rostlina vzniká z jedné specializované buňky výtrusy (= spory) – haploidní počet chromozómů zoospory = výtrusy s bičíky, pohyblivé izospory = stejné výtrusy anizospory = nestejné výtrusy – rozlišené samičí makrospory a samčí mikrospory noví jedinci jsou klony mateřského organismu  Často střídání pohl. a nepohl. generace=RODOZMĚNA (metageneze) pohl. generace=GAMETOFYT nepohl. Ge nerace=SPOROFYT

Vegetativní rozmnožování Jedinec vzniká z vegetativní části mateřského organismu U některých rostlin je to jediná forma rozmnožování, zabezpečují jejich rozšíření na Zemi Vznik klonů Hodně rostlin si vytvořilo zvláštní útvary, které jim umožní se rozmnožovat

Vegetativní rozmnožování přirozené: šlahouny (jahodník) cibule (sněženka) hlízy (brambor) oddenky (pýr) opadavé pupeny umělé: řízkování (pelargonie, rybíz) roubování (ovocné dřeviny) očkování (růže)  

POUŽITÉ ZDROJE: Http://www.fraus.cz/data/prirodopis/rozmnozovanirostlin-semenoaplod.pdf. [online]. [cit. 2013-08-03]. KUBÁT A KOL. Botanika. Praha: scientia, 1998. ISBN 80-7183-053-4. RNDR. JAN JELÍNEK, RNDr. Vladimír Zicháček. Biologie pro gymnázia. 2011. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2011. ISBN 978-80-7182-213-4. Http://www.biomach.cz/biologie-rostlin/rozmnozovani-rostlin. In: [online]. [cit. 2013-03-09]. www.glassschool.cz