Realismus v ostatních zemích Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hans Christian Andersen
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.03 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Hans Christian andersen
Hans Christian Andersen
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Hans Christian Andersen životopis,
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Divadlo konce 19.století.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
NĚMECKO POLSKO SEVERSKÉ LITERATURY USA SLOVENSKO Mgr. Michal Oblouk
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
MARCEL PROUST Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
FEDERICO GARCÍA LORCA Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
HEINRICH MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Victor Hugo ( ).
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
IVAN BUNIN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/17/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
RUDYARD KIPLING Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EDUARD BASS 9. ročník.
Spisovatelé dětské literatury
HERMANN HESSE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_04 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Johann Wolfgang.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Český naturalismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
BERTOLT BRECHT Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
LION FEUCHTWANGER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Reálie - bankovky.
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
GEORGE BERNARD SHAW Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marcel Proust Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Naturalismus v české literatuře
8 Řecká literatura attického a helénistického období
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
NĚMECKO A RAKOUSKO Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VIRGINIA WOOLFOVÁ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Emil František Burian
FRANCIS SCOTT FITZGERALD
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
William Shakespeare.
Karel Čapek.
NĚMECKO, POLSKO, NORSKO, ŠVÉDSKO, SLOVENSKO, ITÁLIE Mgr. Michal Oblouk
MAXIM GORKIJ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
SVĚTOVÉ MODERNÍ POHÁDKY PŘEDSTAVITELÉ Mgr. Michal Oblouk.
Hans Christian Andersen VY_32_INOVACE_XVI-B-04. Hans Christian Andersen Dánský spisovatel Narodil se v roce 1805, zemřel v roce 1875.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBOR: Český jazyk a literatura.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení autorů severského realismu.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Světová literatura pro.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1157_H. CH. ANDERSEN Téma: ŽIVOT, DÍLO,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám" Pořadové číslo projektu: 4247/21/7.1.4/2011 Číslo šablony: VY_32_INOVACE_CJ_55.
ANDRÉ BRETON Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Polsko, Dánsko VY_32_INOVACE_VII-A-16.
Karel Čapek - cestopisy
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_01   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Městská tematika – Ignát Hermann
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
 1828 Skien Oslo  Zakladatel realistického dramatu  Modernistické směry.
Transkript prezentace:

Realismus v ostatních zemích Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

1. Polsko

Henryk Sienkiewicz (1846 –1916) polský představitel pozitivismu, spisovatel, nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1905 své dětství prožil mezi vesnickým lidem (jeho otec byl zámožným statkářem), později se odstěhovali do Varšavy, vystudoval dějiny  historické náměty

začal se věnovat publicistice, hodně cestoval byl úspěšným spisovatelem, ale ohromnou popularitu získal až svým prvním historickým románem po vypuknutí 1. svět. války se Sienkiewicz usadil ve Švýcarsku, odkud organizoval pomoc polským obětem války; zde také zemřel.

Tvorba: monumentální Trilogie o jedné z nejdivočejších epoch polského království (od poloviny do 70. let 17. stol.), kdy Polsko bojovalo s ukrajinskými kozáky, se Švédy a Turky Trilogie se skládá se tří samostatných děl, jež na sebe volně navazují a jsou spojena některými postavami

Quo vadis - historický román o osudech křesťanů v Neronově Římě. Dílo mělo v podtextu posílit sebevědomí Poláků (výjimečně krásná Lygie i její neobyčejně silný ochránce Ursus pocházeli z pozdějších polských území) Křižáci - z dob, kdy se rozhodoval boj mezi Polskem a Řádem Německých rytířů. Kniha vrcholí popisem bitvy u Grunwaldu, jedné z nejvýznamnějších bitev středověku vůbec, kdy polsko-litevská vojska na hlavu porazila křižáky.

Bolesław Prus ( ) vlastním jménem Aleksander Głowacki polský spisovatel a novinář psal prózy ze současnosti i historie jeho nejznámější dílo Farao je pokládáno za jeden z nejlepších historických románů všech dob

Farao strhující historická freska ze starověkého Egypta se odehrává asi v 11. století př. n. l. na trůn usedá mladý a energický Ramses XIII. chce Egyptu vrátit jeho někdejší moc, ale brzy pozná, že všechnu moc v Egyptě drží ve svých rukou kněží  jeho největším nepřítelem je velekněz Herhor

Prusův román byl námětem pro polský výpravný film z roku 1966 ( režie Jerzy Kawalerowicz)

2. Norsko

Henrik Ibsen ( ) norský dramatik, básník a malíř je považován za jednoho ze zakladatelů realistického dramatu, ale předznamenává i modernistické směry konce 19.století.

narodil se v rodině bohatého obchodníka, ale když mu bylo 7 let, otec zbankrotoval  rodina žila v chudobě Henrik odešel brzy z domova do učení k lékárníkovi, zde prožil téměř šest let touha po vzdělání ho vedla k samostudiu a ke složení maturity, začal se živit jako novinář, psal divadelní kritiky

pracoval jako dramaturg v prvním norském divadle v Bergenu, později působil jako první ředitel Norského divadla v Kristianii (Oslo) po získání stipendia na studijní cestu za poznáním divadel v jiných evropských zemích odjel Ibsen do Itálie - v Itálii a Německu zůstal 27 let, do Norska se vrátil až v roce 1891

Ukázka Ibsenova rukopisu – dopis pro Edmunda Gosseho z r 

Peer Gynt pohádkově laděná dramatická báseň patří k nejhranějším Ibsenovým hrám, také díky romantickéhudbě Edvarda Griega vážně se zamýšlí nad hledáním smyslu života a životními hodnotami titulní postava je typem nezodpovědného a hodnotově nezakotveného člověka, který po celoživotním putování nachází sám sebe v lásce Solvejgy, která na něho celý život trpělivě čekala

Divadlo Rokoko uvádí hru Peer Gynt v nastudování Petra Svojtky (2009)  V hl. roli Michal Dlouhý, jako Solvejga Kateřina Lojdová; trollové 

Nora (Domeček pro panenky,Domov loutek) hrdinkou je žena ředitele banky, která je vydírána jedním zaměstnancem kvůli podvodu se směnkou, jehož se kdysi dopustila z lásky k - tehdy nemocnému - manželovi když se ukáže, že její manžel Torvald si cení své kariéry více než její oddanosti, pochopí roli, kterou celá léta hrála – byla jen pasívní loutkou, manželovou hračkou Torvald ženu zavrhuje a chce jí upřít právo na výchovu dětí, ale sotva zjistí, že jeho jméno nebude pošpiněno, obrací a chce vše vrátit do starých kolejí Nora však již prohlédla, že muž dokáže o cti jen mluvit a poučovat pochopila, že už s ním nemůže dále žít; aby Nora našla samu sebe, odchází od něj i od dětí pryč

Divoká kachna hra řeší otázku, co je to vlastně žít v pravdě syn továrníka Werla nenávidí otce a chce vyvést z omylu svého dávného přítele Hjalmara, jenž jeho otce považuje za svého nezištného dobrodince když však řekne Hjalmarovi pravdu, ten ji neunese, opouští rodinu, jeho nešťastná dcerka Hedvika se zastřelí divoká kachna – Hedvičin miláček - symbolizuje vykořeněného, opuštěného nevinného tvora

3. Švédsko

August Strindberg (1849 – 1912) švédský dramatik, prozaik a básník, průkopník nových směrů – naturalismu, symbolismu, expresionismu matka mu zemřela, otec si vzal služebnou (celkem 3x), August zůstal nevyrovnaný studoval přírodní vědy, poté medicínu, ani jeden z oborů však nedokončil působil jako soukromý učitel, herec, novinář i úředník

zajímal se o malířství, hudbu, chemii a fotografii, také alchymii a okultismus kvůli své zvláštní povaze měl neustálé konflikty, rebeloval proti společnosti rozpadla se mu tři manželství, měl duševní potíže

Drama znamenalo průlom ve světovém divadle řešil vztahy mužů a žen (polemizoval s Ibsenem), kladl důraz na psychologii postav k jeho nejznáměj- ším dramatům patří Slečna Julie Hra snů Královna Kristina

Próza Obrovský ohlas vzbudila již jeho prvotina, čtenáři oblíbený Červený pokoj (1879) společenský satirický román, kritizoval stockholmskou společnost, podvody politiků a podnikatelů jako snad první dílo ve švédské literatuře otevřeně popisuje sex novátorské bylo i to, že román byl psán hovorovým jazykem Syn služky (1886 – 1909) čtyřdílný autobiografický román klade důraz na psychologickou analýzu

4. Dánsko

Hans Christian Andersen (1805 – 1875) dánský spisovatel a světově proslulý pohádkář pocházel z chudé rodiny  velmi stál o úspěch a uznání, špatně snášel kritiku po smrti otce začal pracovat v továrně, postavil si malé loutkové divadlo a vyrobil pro své loutky oblečky

byl vášnivým čtenářem, znal nazpaměť celé Shakespearovy hry trpěl svou odlišností (i v sexuální rovině) byl přecitlivělý, ctižádostivý a marnivý jeho pohřeb, kterého se zúčastnil i král Kristián IX., byl vyhlášen dnem národním smutku

Pohádky nepovažoval je za plnohodnotnou tvorbu, nevážil si jich a nepovažoval se za pohádkáře – cítil se být zneuznaným básníkem a dramatikem uplatnil v nich svůj přirozený vypravěčský styl, humor a smysl pro groteskní nadsázku, morální apel úspěch jeho pohádek začal v zahraničí, teprve poté byly přijaty i v Dánsku Jeho pohádky zpravidla nekončí dobře, jde o příběhy s pohádkovými motivy, určené starším dětem a dospělým

většinou byly pohádky původní, jen málo jich vychází z lidových pohádek (např. Princezna na hrášku, Pasáček vepřů) některé pohádky jsou propojeny s autobiografickými prvky - Ošklivé kačátko, Malá mořská víla v pohádkách mají někdy roli i hračky, předměty denní potřeby, představitelé živočišného i rostlinného světa - Statečný cínový vojáček, Létající kufr, Křesadlo, Divoké labutě, Malenka, Bezová matička slavné jsou pohádky Slavík, Sněhová královna, Císařovy nové šaty

Různá vydání Andersenových pohádek

Seznam použitých pramenů: Realismus v ostatních zemích Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí