Realismus v ostatních zemích Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
1. Polsko
Henryk Sienkiewicz (1846 –1916) polský představitel pozitivismu, spisovatel, nositel Nobelovy ceny za literaturu z roku 1905 své dětství prožil mezi vesnickým lidem (jeho otec byl zámožným statkářem), později se odstěhovali do Varšavy, vystudoval dějiny historické náměty
začal se věnovat publicistice, hodně cestoval byl úspěšným spisovatelem, ale ohromnou popularitu získal až svým prvním historickým románem po vypuknutí 1. svět. války se Sienkiewicz usadil ve Švýcarsku, odkud organizoval pomoc polským obětem války; zde také zemřel.
Tvorba: monumentální Trilogie o jedné z nejdivočejších epoch polského království (od poloviny do 70. let 17. stol.), kdy Polsko bojovalo s ukrajinskými kozáky, se Švédy a Turky Trilogie se skládá se tří samostatných děl, jež na sebe volně navazují a jsou spojena některými postavami
Quo vadis - historický román o osudech křesťanů v Neronově Římě. Dílo mělo v podtextu posílit sebevědomí Poláků (výjimečně krásná Lygie i její neobyčejně silný ochránce Ursus pocházeli z pozdějších polských území) Křižáci - z dob, kdy se rozhodoval boj mezi Polskem a Řádem Německých rytířů. Kniha vrcholí popisem bitvy u Grunwaldu, jedné z nejvýznamnějších bitev středověku vůbec, kdy polsko-litevská vojska na hlavu porazila křižáky.
Bolesław Prus ( ) vlastním jménem Aleksander Głowacki polský spisovatel a novinář psal prózy ze současnosti i historie jeho nejznámější dílo Farao je pokládáno za jeden z nejlepších historických románů všech dob
Farao strhující historická freska ze starověkého Egypta se odehrává asi v 11. století př. n. l. na trůn usedá mladý a energický Ramses XIII. chce Egyptu vrátit jeho někdejší moc, ale brzy pozná, že všechnu moc v Egyptě drží ve svých rukou kněží jeho největším nepřítelem je velekněz Herhor
Prusův román byl námětem pro polský výpravný film z roku 1966 ( režie Jerzy Kawalerowicz)
2. Norsko
Henrik Ibsen ( ) norský dramatik, básník a malíř je považován za jednoho ze zakladatelů realistického dramatu, ale předznamenává i modernistické směry konce 19.století.
narodil se v rodině bohatého obchodníka, ale když mu bylo 7 let, otec zbankrotoval rodina žila v chudobě Henrik odešel brzy z domova do učení k lékárníkovi, zde prožil téměř šest let touha po vzdělání ho vedla k samostudiu a ke složení maturity, začal se živit jako novinář, psal divadelní kritiky
pracoval jako dramaturg v prvním norském divadle v Bergenu, později působil jako první ředitel Norského divadla v Kristianii (Oslo) po získání stipendia na studijní cestu za poznáním divadel v jiných evropských zemích odjel Ibsen do Itálie - v Itálii a Německu zůstal 27 let, do Norska se vrátil až v roce 1891
Ukázka Ibsenova rukopisu – dopis pro Edmunda Gosseho z r
Peer Gynt pohádkově laděná dramatická báseň patří k nejhranějším Ibsenovým hrám, také díky romantickéhudbě Edvarda Griega vážně se zamýšlí nad hledáním smyslu života a životními hodnotami titulní postava je typem nezodpovědného a hodnotově nezakotveného člověka, který po celoživotním putování nachází sám sebe v lásce Solvejgy, která na něho celý život trpělivě čekala
Divadlo Rokoko uvádí hru Peer Gynt v nastudování Petra Svojtky (2009) V hl. roli Michal Dlouhý, jako Solvejga Kateřina Lojdová; trollové
Nora (Domeček pro panenky,Domov loutek) hrdinkou je žena ředitele banky, která je vydírána jedním zaměstnancem kvůli podvodu se směnkou, jehož se kdysi dopustila z lásky k - tehdy nemocnému - manželovi když se ukáže, že její manžel Torvald si cení své kariéry více než její oddanosti, pochopí roli, kterou celá léta hrála – byla jen pasívní loutkou, manželovou hračkou Torvald ženu zavrhuje a chce jí upřít právo na výchovu dětí, ale sotva zjistí, že jeho jméno nebude pošpiněno, obrací a chce vše vrátit do starých kolejí Nora však již prohlédla, že muž dokáže o cti jen mluvit a poučovat pochopila, že už s ním nemůže dále žít; aby Nora našla samu sebe, odchází od něj i od dětí pryč
Divoká kachna hra řeší otázku, co je to vlastně žít v pravdě syn továrníka Werla nenávidí otce a chce vyvést z omylu svého dávného přítele Hjalmara, jenž jeho otce považuje za svého nezištného dobrodince když však řekne Hjalmarovi pravdu, ten ji neunese, opouští rodinu, jeho nešťastná dcerka Hedvika se zastřelí divoká kachna – Hedvičin miláček - symbolizuje vykořeněného, opuštěného nevinného tvora
3. Švédsko
August Strindberg (1849 – 1912) švédský dramatik, prozaik a básník, průkopník nových směrů – naturalismu, symbolismu, expresionismu matka mu zemřela, otec si vzal služebnou (celkem 3x), August zůstal nevyrovnaný studoval přírodní vědy, poté medicínu, ani jeden z oborů však nedokončil působil jako soukromý učitel, herec, novinář i úředník
zajímal se o malířství, hudbu, chemii a fotografii, také alchymii a okultismus kvůli své zvláštní povaze měl neustálé konflikty, rebeloval proti společnosti rozpadla se mu tři manželství, měl duševní potíže
Drama znamenalo průlom ve světovém divadle řešil vztahy mužů a žen (polemizoval s Ibsenem), kladl důraz na psychologii postav k jeho nejznáměj- ším dramatům patří Slečna Julie Hra snů Královna Kristina
Próza Obrovský ohlas vzbudila již jeho prvotina, čtenáři oblíbený Červený pokoj (1879) společenský satirický román, kritizoval stockholmskou společnost, podvody politiků a podnikatelů jako snad první dílo ve švédské literatuře otevřeně popisuje sex novátorské bylo i to, že román byl psán hovorovým jazykem Syn služky (1886 – 1909) čtyřdílný autobiografický román klade důraz na psychologickou analýzu
4. Dánsko
Hans Christian Andersen (1805 – 1875) dánský spisovatel a světově proslulý pohádkář pocházel z chudé rodiny velmi stál o úspěch a uznání, špatně snášel kritiku po smrti otce začal pracovat v továrně, postavil si malé loutkové divadlo a vyrobil pro své loutky oblečky
byl vášnivým čtenářem, znal nazpaměť celé Shakespearovy hry trpěl svou odlišností (i v sexuální rovině) byl přecitlivělý, ctižádostivý a marnivý jeho pohřeb, kterého se zúčastnil i král Kristián IX., byl vyhlášen dnem národním smutku
Pohádky nepovažoval je za plnohodnotnou tvorbu, nevážil si jich a nepovažoval se za pohádkáře – cítil se být zneuznaným básníkem a dramatikem uplatnil v nich svůj přirozený vypravěčský styl, humor a smysl pro groteskní nadsázku, morální apel úspěch jeho pohádek začal v zahraničí, teprve poté byly přijaty i v Dánsku Jeho pohádky zpravidla nekončí dobře, jde o příběhy s pohádkovými motivy, určené starším dětem a dospělým
většinou byly pohádky původní, jen málo jich vychází z lidových pohádek (např. Princezna na hrášku, Pasáček vepřů) některé pohádky jsou propojeny s autobiografickými prvky - Ošklivé kačátko, Malá mořská víla v pohádkách mají někdy roli i hračky, předměty denní potřeby, představitelé živočišného i rostlinného světa - Statečný cínový vojáček, Létající kufr, Křesadlo, Divoké labutě, Malenka, Bezová matička slavné jsou pohádky Slavík, Sněhová královna, Císařovy nové šaty
Různá vydání Andersenových pohádek
Seznam použitých pramenů: Realismus v ostatních zemích Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí