Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
THEME 7 Taxation – an Introduction Theories of Taxation
Chování spotřebitele a formování poptávky
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Poptávka po penězích.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Cena v pojetí marketingu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Externality jako tržní selhání, jejich.
Agregátní poptávka a nabídka
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Daňová teorie a politika
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Daňová teorie a politika
 Kapitál je proti jiným výrobním faktorům považován za faktor již vyrobený. Kapitál se skládá z takových vyrobených statků dlouhodobé spotřeby, které.
Teoretická doporučení k optimálnímu designu daní a daňových soustav
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Struktura přednášky Analýza poptávky
 Vytvořit vhodné a stabilní prostředí pro podnikání  Omezovat stínovou ekonomiku / nezákonné, nemorální, nezdaněné/  Řešit selhání trhu.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Daňová teorie a politika
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Nedokonalá konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
1. téma Úvod do daňové teorie.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Spotřební daň z cigaret Mgr. Jan Kvaček. Struktura Stručná informace o populaci kuřáků Spotřeba cigaret, dostupnost cigaret Spotřební daň Poptávka po.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Daně a jejich funkce Základy finančního práva Olga Sovová.
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
Ekonometrické modely poptávky Spotřeba Poptávka. Typy poptávky  Agregovaná  Desagregovaná – dílčí Poptávka jednotlivých spotřebitelů Poptávka po jednotlivých.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Daňová teorie a politika
Téma č. 3: Modely ekonomické rovnováhy Petr Musil
Úvodní seminář Národní hospodářství
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Koncepční přístupy k hospodářské politice
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

Daňový dopad a přesun „Žádný daňový subjekt netouží být zdaněn a vždy se bude pokoušet přenést daň na někoho jiného.“

Právní a ekonomické pojetí Právní hledisko: Poplatník přímých daní nese daňové břemeno a nemůže jej přesunout. Poplatník nepřímých daní není předem určen, přesun daně od plátce se očekává. Ekonomické hledisko: Daňový subjekt provádějící tržní transakce může svou daň promítnout do cen. Přesun je možný u kterékoli daně tržního subjektu.

Dopad bez přesunu a s přesunem Daňový dopad bez přesunu Daňová zátěž zůstává plně na zdaněném subjektu Daňový dopad s přesunem Částečným Daňová zátěž se rozdělí a dopadá na více subjektů Úplným Daňová zátěž se plně přesune na jiný subjekt

Přesun vpřed a vzad Přesun daně vpřed Přesun daně vzad na poptávku (spotřebitele) Přesun daně vzad na nabídku kapitálu (dodavatele) Na nabídku práce (zamětnance) Celkový přesun = přesun vpřed + přesun vzad

Základní parametry přesunu Cenová pružnost poptávky na výstupu Cenová pružnost nabídky na vstupu Mzdová pružnost na trhu práce Existence a blízkost substitutu na vstupu a výstupu Cenová politika zdaněného subjektu Míra monopolizace

Cenová a mzdová pružnost Závisí na míře závislosti na objektu cenové pružnosti prioritě přiřazené k objektu pružnosti cenovém a užitkovém diferenciálu substitutu míře vzácnosti objektu pružnosti míře monopolizace subjektu pružnosti Míra přesunu je nepřímo úměrná pružnosti

Cenová politika Skrývání růstu marže za zvýšení daně (cena vzroste více než o daň) Pouze při omezené pružnosti Promítání daně na vrub marže (cena vzroste méně než o daň nebo nevzroste vůbec) Při vysoké pružnosti a blízkých substitutech Primární je určení ceny s ohledem na tržní podmínky, efekt přesunu je sekundární.

Nepřímé daně: DPH Právní určení plátce neurčuje dopad daně Konstrukce DPH: Ceny bez daně a s daní Předpoklad základní ceny a daňové přirážky Předpoklad přesunu pouze vpřed Ekonomická pozice plátce: Plátce a neplátci V řetězci plátců Za neplátcem Před neplátcem Parametry poptávky (pružnost)

DPH: Vliv tržních parametrů Cenové elasticity na výstupu „daň jde za nižší elasticitou“ ovlivňování cenové elasticity poptávky plátcem Suverénní spotřebitel – poplatník Cenové elasticity na vstupu Opět přesun k nižší elasticitě Řízení nákladů a DPH Pasivní nebo aktivní dopad DPH? Přesun do cen nebo na vrub marže?

Spotřební daně Jednorázové zdanění a daňový dopad Kdo bude poplatníkem? Různě dlouhé obchodní řetězce Rozpouštění daně do cen postupně v dlouhém řetězci Přímý přesun v krátkém řetězci Výrazně cenově nepružná poptávka Homogenní cena spotřebitele Zlom pružnosti a prahové efekty

Přesun u daní z příjmů Zaměstnanec OSVČ Podnik Částečný přesun na zaměstnavatele Při převisu poptávky po práci nad nabídkou OSVČ Vpřed i vzad dle podmínek Podnik Vpřed i vzad (na dodavatele i zaměstnance) dle podmínek

Ekologické daně Odlišný cíl zdanění – omezení nežádoucí aktivity Přesun daně je nežádoucí Daň má dopadat na původce negativní externality v plné výši, aby externalitu internalizovala. Nevhodné v monopolizovaném prostředí

Citlivost na přesun Nízká - převážně homogenní vnímání ceny: Přesun není oznamován, přesouvaná daň není jednotlivcům známa. Individuální spotřební poptávka ani nabídka práce nerozlišuje složky ceny. Firemní poptávka po nehotových statcích a nabídka kapitálu může složky ceny rozlišovat.

Daň a daňové břemeno Dopad a přesun daně Nejvýznamnější Výrazně cenotvorný Inflační efekt Dopad a přesun ostatních částí břemene Zpravidla méně významné Závisí na výši daně

Důsledky přesunu daňového břemene Rozložení daňové zátěže na více subjektů Potenciálně pozitivní při nadměrné daňové zátěži Při přesunu může jít o negativní externalitu Daňový náklad je přesunut bez náhrady na jiný subjekt Zvýšené míry přesunů signalizují neefektivní trh Nízké cenové pružnosti umožňují přesun směrem k ekonomicky slabším subjektům (distorze) Čím více diferencovaná daň, tím větší distorze přesunu