Proč je ropa tak důležitá?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Organická chemie.
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Chemie Ročník: 9. ročník
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Ropa a zemní plyn.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Název šablony: Inovace v chemii52/CH27/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Uhlovodíky Autor: Mgr. Eva.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
ENERGIE A PALIVA Obr. 1 Obr. 2.
Digitální učební materiál
Alkany.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Zdroje uhlovodíků Ropa
Uhlovodíky jako palivo VY_32_INOVACE_G Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_13A_3_Ropa Téma: 13A_CH9.roč. Datum.
Uhlovodíky - shrnutí Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Benzín Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka Bártová.
Pří_023_Rozmanitost přírody _Ropa Autor: Mgr. Renata Krajíčková
ROPA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné areny 1.
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Alkany.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Fosilní paliva – Ropa.
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROPA a ZEMNÍ PLYN ROPA   též surová nafta nebo zemní olej   černá olejovitá hořlavá kapalina   směs uhlovodíků (hlavně alkanů) → složeno z C, H,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Ch_031_Ropa Ch_031_Paliva_Ropa Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
Ch_034_Průmyslově vyráběná paliva Ch_034_Paliva_Průmyslově vyráběná paliva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Ropa - zpracování Vytvořili: Dana Syrůčková Denis Vyleta Karolína Jelínková Jakub Švandrlík.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_05_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
VY_32_INOVACE_C9-009 PALIVA 4 - ROPA Název školy ZŠ Elementária s.r.o
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Palivoenergetické suroviny
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana ZMRHALOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zpracování ropy D. Snop, V. Koniuk 2015/2016.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Uhlovodíky Chemie 9. třída.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy Jesenická 11, Plzeň
VY_32_INOVACE_06_CHEMIE_9.ROČNÍK_06_PALIVA, ROPA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

Proč je ropa tak důležitá?

Vlastnosti: žlutá, hnědočervená až černá kapalina charakteristický zápach menší hustotu než voda = plave na vodě ve vodě nerozpustná hořlavá

NALEZIŠTĚ ROPY A ZEMNÍHO PLYNU V ČESKÉ REPUBLICE

Ropa a její produkty jsou v současné době zdrojem více než 90 % vyráběných organických sloučenin. Tyto látky mají rozsáhlé využití ve všech průmyslových odvětvích i v každodenním životě člověka. Základním postupem zpracování ropy je destilace.

Vytěžená ropa se čistí od hrubých příměsí (většinou písku) a vody. V destilačních komorách se oddělují její jednotlivé složky (tzv. frakce): - plyny - benzín - petrolej - motorová nafta - mazut - minerální oleje - asfalt

především směs propanu a butanu, které jsou významným palivem benzín Produkt destilace ropy Využití produktu plyny především směs propanu a butanu, které jsou významným palivem benzín palivo spalovacích motorů, rozpouštědlo, čisticí prostředek petrolej palivo (proudová a trysková letadla), dále se z něj vyrábí benzín, dříve ke svícení motorová nafta palivo dieselových motorů, topná nafta (vyhřívání pecí, naftová kamna) mazut palivo v průmyslu (teplárny, kotelny, lodě) minerální oleje mazadla strojních zařízení a motorů; získává se z nich parafin (svíčky, krémy, ..) a různé vazelíny asfalt povrch vozovek, izolační materiál proti vlhkosti, ochrana potrubí proti vlhkosti další produkty: syntetický kaučuk, dehet, umělá vlákna, kosmetické výrobky, barviva, výbušniny, umělá hnojiva, …

Ropné katastrofy - znečištění vod - úhyn živočichů - úhyn rostlin

skladovat v malých uzavřených nádobách Dodržování bezpečnostních předpisů při práci s ropnými deriváty: skladovat v malých uzavřených nádobách nepracovat s nimi tam, kde je otevřený oheň (nebezpečí požáru, výbuchu) nedotýkat se jich holýma rukama (pronikají do těla, poškozují pokožku) pracovat s nimi v dobře větrané místnosti při práci nejíst, nepít, nekouřit

Vdechování par vyvolává u člověka nevolnost, křeče Vdechování par vyvolává u člověka nevolnost, křeče. Může způsobit i smrt. Zbytky ropných produktů, například vyjetý motorový olej, vracíme do sběren!

Použité zdroje: prezentace Romany Breklové (Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/21.0987)