OPĚRNÁ SOUSTAVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ptáci.
Advertisements

Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: KOSTRA VY_inovace_32_PR89_20
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
KOSTRA KONČETIN Je tvořena kostrou horní a dolní končetiny. K páteři jsou připevněny pletencem horní a pletencem dolní končetiny. Kostra nohy a kostra.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Pří_093_Člověk a jeho zdraví_Kostra Autor: Mgr. Marie Boučková
Opěrná soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci opěrné.
Biologie člověka Kostra.
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Opěrná soustava kostra.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Obecná charakteristika + rozdělení.
Povrch těla živočichů.
Opakování opěrná soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Stavba kostry člověka Kostra= osová kostra =páteř, žebra, hrudní kost, lebka + kostra končetin LEBKA: chrání mozek a smyslové orgány, tvoří ji mozková.
Ptáci.
Stavba těla ptáků
Ptáci autor: David Hainall.
Opěrná (kosterní) soustava
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Opěrná soustava Člověk patří mezi obratlovce- tzn. má pevnou osu těla- páteř tvořenou obratli a na ní navěšeny kostry horní a dolní končetiny Počet kostí.
ZŠ Velké Pavlovice Nám. 9. května, Velké Pavlovice 2, ; IČO: ; tel: ;
Tvar a pohyb těla obratlovců
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
VY_III/2_INOVACE_105_Kostra člověka
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Číslo v digitálním archivu školy
Tvar a pohyb těla KOSTRA.
Strunatci Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Strunu hřbetní nebo páteř mají vždy na straně těla Jsou dvoustranně souměrní Jsou dvoustranně.
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Opěrná soustava Funkce: opora, tvar těla chrání vnitřní orgány
Kostra = opěrná soustava (Výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
Strunatci.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
KOSTRA KONČETIN = spojena s osovou kostrou pletenci:
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_02_PŘ8_BO.
OPĚRNÁ SOUSTAVA OBRATLOVCŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Znáš se? Hráč nebo skupina si vyberou oblast a odpoví na otázku. Za správnou odpověď si body připočítají, pokud odpoví špatně, mají šanci další. Vyhrává.
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_KOSTRA.
Kosterní soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_1_Kosterní soustava Téma: Přírodověda.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Obratlovci Pětilístek: páteř
Lidské tělo - kostra.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Lebka - Cranium Funkce: chrání mozek, smysly (zraku, sluchu…)
Obratlovci úvod; Kruhoústí
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
Výukový materiál VY_52_INOVACE_30_ Hrudník, končetiny
Opěrná soustava Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_01_Kostra
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Opěrná soustava.
Kmen: Strunatci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
Opěrná soustava pokračování.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
zpracovaný v rámci projektu
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Kmen: Strunatci.
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, HOŘICE, HUSOVA 11 VY_32_INOVACE 9_01
Transkript prezentace:

OPĚRNÁ SOUSTAVA

funkce: ……………… těla a ……………… – …………………………………………. ……………………….. vnitřních orgánů druhy: vnější kostra vnitřní kostra opora pohyb upínají se na ni svaly ochrana

VNĚJŠÍ KOSTRA schránky měkkýšů – ulity, lastury materiál: …………… (…………………. – vrstvy – perleť a ………………), na povrchu …………………. CaCO3 aragonit kalcit konchiolin

chitinová členovci ………………… kutikula – …………………. může být inkrustována CaCO3

korálnatců aragonit korality …………………. – materiál ………………

ježovky vápnité destičky – ……………

VNITŘNÍ KOSTRA ………………… …………………………………… – vápenité nebo křemité jehlice vyztužující tělo sklerity houbovců a korálnatců

meziobratlových ploténkách struna hřbetní strunatci ………………………. – ………………………. materiál připomíná ……………………………. kopinatci, vršenky – ……………………….. sumky a salpy – ………………………………….. obratlovci – redukována na drobná tělíska v …………………………………………….. chrupavku po celý život pouze ve stadiu larvy meziobratlových ploténkách

kostra ……………….. obratlovců chrupavčitá – chrupavčité ryby (jeseter, vyza) a paryby kostěná – ostatní obratlovci součásti: lebka: ochrana mozku osní kostra: páteř složená z obratlů hrudní koš - žebra (pravá, nepravá) a hrudní kost kostra končetin: pletenec a volná končetina

RYBY

OBOJŽIVELNÍCI žáby nemají žebra

PLAZI žebra ………………………………………… hadi – ……………………………… téměř po celé délce páteře pružné spojení čelistí

PTÁCI kostra je pevná …………………………………………………………. lehká – ……………………………………………… hrudní kost s ………………………………………. – upnutí ……………………………….. bezzubý …………………………………….. (srůsty – např. klíční kosti → sáňky) pneumatizované (duté) kosti mohutným hřebenem létacích svalů zobák krytý rohovinou

lebka loketní kost vřetenní kost ocasní obratle srostlé klíční kosti pánev krátká stehenní kost hrudní kost s mohutným hřebenem holenní kost běhák 4 prsty

SAVCI