Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: 251 080 246 Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropské seskupení pro územní spolupráci Strategie systémové spolupráce veřejných institucí Moravskoslezského kraje, Slezského a Opolského vojvodství oblast.
Advertisements

GAS BUSINESS BREAKFAST, Corinthia Hotel
Alternativní paliva v dopravě a jejich vliv na životní prostředí
Spotřební daň na pohonné hmoty - zachovat nebo snížit?
Aspekty kogenerační výroby z OZE
Biopaliva v dopravě a jejich očekávaný rozvoj
stlačený zemní plyn vs. nafta
C e n t r u m p r o d o p r a v u a e n e r g e t i k u slide 1/13 Energetická efektivita v dopravě - strategie a cíle Barbora Hanžlová 18. května 2012.
ENVIROS EGÚ BRNO, UJV ŘEŽ, VUPEK-ECONOMY 10. prosince 2008 Udržitelný rozvoj energetiky projekt v programu TRVALÁ PROSPERITA presentace průběžných poznatků.
Alternativní paliva automobilů
Přichází zlatý věk plynu? Karel Dyba velvyslanec ČR při OECD Prezentace na IEC Ostrava 2011 na základě poznatků MEA (IEA)
Michal Broža, iCentrum OSN v Praze,
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Přináší nám biopaliva užitek či problémy? Oborové setkání ZK Petr Patočka, Glopolis – Pražský institut pro globální politiku
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
I VANA K ARÁSKOVÁ MÁ SE EVROPA BÁT ČÍNSKÝCH ENERGETICKÝCH POTŘEB?
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ing. Jiří Štochl, technický ředitel, TEDOM-VKS s.r.o
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Pohony vozidel možnosti a specifika
možnosti a význam použití
Přináší nám biopaliva užitek či problémy? Jak pracovat na nových rozvojových tématech v ČR? Petr Patočka, Glopolis 1.
Energetická (ne)bezpečnost. Spotřeba energie (od 17. století, podle zdrojů) „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
AUTOR : PATRIK MAHNERT SŠ EDUCHEM A.S. OKRUŽNÍ 128 MEZIBOŘÍ
PRÁVNÍ RÁMEC PODPORY ALTERNATIVNÍCH PALIV V DOPRAVĚ VOJTĚCH MÁCA Pracovní seminář k projektu VaV MD „Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v.
0 Důsledky COP15 pro politiku ochrany klimatu v evropském a českém kontextu Pavel Zámyslický.
Biomasa Bioplyn.
Průmyslové plyny.
Výroba biopaliv v ČR Jiří Smejkal, 4.ag.
Role zemního plynu v energetice ČR z pohledu MŽP
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Možnosti rozvoje alternativních paliv v dopravě v České republice Praha
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Mgr. et Mgr. Vojtěch Máca
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
Biopaliva – jejích výhody a nevýhody
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav technicko-technologický Výpočet a deklarace emisí skleníkových plynů nákladní silniční dopravy ve společnosti.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Ne/Možnosti splnit cíle udržitelnosti v České republice ČAPPO - trh PHL v České republice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti ALTERNATIVNÍ PALIVA, BIOPALIVA.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Plnění cílů stanovených EU v oblasti emisí a uplatnění OZE v dopravě Národní akční plán pro obnovitelné zdroje energie v dopravě Milan Pospíšil, Ivan Souček,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Vývoj maloobchodního trhu s pohonnými hmotami Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO Petrol Summit 2016.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Stav českého zemědělství Celkový pohled českého zemědělce z prvovýroby
Pohonné hmoty VY_32_INOVACE_25_509
BIOPALIVA.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Petrol Summit 2017 Trh pohonných hmot včera, dnes a zítra Jan Mikulec výkonný ředitel ČAPPO.
Vývoj CNG v České republice
Alternativní paliva a jejich právní předpisy z pohledu MPO
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Záměr bioplynové stanice pro Prahu
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Transkript prezentace:

Ing. Mgr. Hana Foltýnová Tel.: Vyhodnocení scénářů: Dopady na poptávku po palivech a environmentální dopady

Tvorba modelu – vybraná paliva Krátké období – Plošné přimíchávání (ethanol do benzínu, MEŘO do nafty) – Náhrada benzínu Bioethanol (z pšenice, cukrové řepy, bioodpadu) Čisté rostlinné oleje (od 2007) – Náhrada nafty Methylestery (z řepky, bioodpadu) Čisté rostlinné oleje (od 2007) - Rozvoj LPG, CNG Dlouhé období – Nástup LNG (od 2011) – Náhrada benzínu i nafty Ethanol z lignocelulózy (od 2011) Fischer-Tropsch nafta (od 2011) Vodík z obnovitelných zdrojů (od 2015)

Tvorba modelu – základní parametry paliv  Spotřeba paliv – 2 složky: Nárůst v důsledku nárůstu objemu dopravy Pokles v důsledku nárůstu efektivity

Tvorba modelu – emisní parametry

Parametry modelu I. Scénář I – plynový I: – LPG mírný nárůst u IAD, AD, SN, MHD – CNG mírný nárůst u IAD, MHD, AD, SN; největší je u MHD a AD, nejnižší u SN Scénář II – plynový II: – LPG nárůst u MHD a SN, IAD a AD; dvojnásobný oproti SC I – CNG nárůst u IAD, MHD, AD, SN a ŽD; nejvyšší u AD a MHD, nejnižší u železniční; dvojnásobný oproti SC I – LNG nástup od 2011 u MHD a ŽD

Parametry modelu II. Scénář III – biopalivový I – 100 % MEŘO od 2007 pomalý nárůst u SN (zemědělství a lesnictví) – 95 % bioethanol od 2007 pomalý nárůst u IAD – syntetická biopaliva od 2011 pomalý nárůst u všech druhů dopravy, 2x vyšší u MHD Scénář IV – biopalivový II – 100 % MEŘO od 2007 nárůst u SN (zemědělství a lesnictví) a ŽD – 95 % bioethanol od 2007 nárůst u IAD (4x vyšší než u SC III) – syntetická biopaliva od 2011 nárůst u IAD, AD, SN, ŽD; dvojnásobný u MHD; 4x vyšší než u SC III – čisté lisované oleje od 2007 pomalý nárůst u IAD

Parametry modelu II. Scénář V – elektro a vodík – nárůst energetické efektivity u konvenčních paliv (nafta a benzín), rychlejší rozšiřování hybridních motorů u IAD, AD, SN a MHD – rozšiřování elektrických článků od 2010 u IAD a MHD – nástup vodíku od 2015 u AD, MHD a IAD – elektrizace železnice

Výstupy modelu – BL – spotřeba paliv

Výstupy modelu – BL – emise

Výstupy modelu – BL – shrnutí Díky nárůstu energetické efektivity a plošnému přimíchávání klesá od 2007 prodej nafty a o něco méně strmě benzínu Mírně narůstá podíl biosložky na spotřebě pohonných hmot Mírně narůstá podíl LPG a CNG na spotřebě pohonných hmot

Výstupy modelu – SC I – spotřeba paliv

Výstupy modelu – SC I - emise

Výstupy modelu – SC II – spotřeba paliv

Výstupy modelu – SC II - emise

Výstupy modelu – SC II - shrnutí Oproti BL nárůst podílu LPG, CNG na spotřebě, u SC II také LNG (velmi malý podíl) U SC II v cílovém roce 2020 pokles podílu konvenčních paliv pod 80 % na celkové spotřebě Mírný pokles sledovaných emisí u obou scénářů oproti BL

Výstupy modelu – SC III – spotřeba paliv

Výstupy modelu – SC III - emise

Výstupy modelu – SC III - shrnutí Výraznější podíl bionafty, MEŘA a bioethanolu na spotřebě paliv I oproti SC II nižší emise CO2

Výstupy modelu – SC IV – spotřeba paliv

Výstupy modelu – SC IV - emise

Výstupy modelu – SC IV - shrnutí Významný nárůst spotřeby biopaliv, především pak biolíh, MEŘO a syntetická biopaliva V roce 2020 dosahují konvenční paliva 75% podíl na celkové spotřebě paliv Oproti SC II nižší emise CO2, CO a PM

Výstupy modelu – SC V – spotřeba paliv

Výstupy modelu – SC V - emise

Výstupy modelu – SC V - shrnutí Významné jsou hybridní motory (ovšem spotřebovávají konvenční paliva, tudíž dohromady se konvenční paliva podílí na spotřebě 86 %) Nejnižší emise CO2 a CO, ovšem oproti SC IV vyšší emise NOx a PM (předpoklad nulových emisí u vodíku a elektrických článků)

Výstupy modelu – celkové srovnání spotřeby