5_2 MARKETING EKONOMIKA LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ
5.3 Marketingový mix 116
5.3 Marketingový mix Výrobek – product – je statek nebo služba, který je předmětem směny a je určen k uspokojení potřeb zákazníků. JÁDRO DESIGN OBALKVALITA ZNAČKA INSTALACE SERVIS RYCHLOST DODÁVKY ZÁRUKA ÚVĚR
5.3 Marketingový mix Cena – price – je jedním z nejdůležitějších nástrojů marketingového mixu. Cena musí zajistit návratnost vložených investic. Cena dle nákladů Cena dle konkurence: cena vyšší než tržní cena nižší než tržní cena tržní 117
5.3 Marketingový mix Propagace – promotion – je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, jejímž cílem je větší prodej výrobku nebo služby. Propagace se skládá z: Podpora prodeje Reklama Prodejní personál Public relation Přímý marketing
5.3 Marketingový mix Distribuce – placement Prodejní (distribuční) cesta je souhrn prostředků zajišťující tok zboží od výrobce k zákazníkovi. Rozlišujeme cesty: přímé – výrobce dodává zboží zákazníkovi bez zprostředkovatele nepřímé – výrobce využívá 1 nebo více mezičlánků
5.4 Životní cyklus výrobku peníze čas uvedení na trh růst zralost pokles prodej zisk
Inovace výrobku peníze čas
Kontrolní otázky: 1.Vyjmenuj části marketingového mixu. 2.Co je součástí první slupky výrobku? 3.U jakého typu zboží bývá cena vyšší než tržní? 4.Jaké typy reklam rozlišujeme? 5.Co znamená zkratka PR? 6.Vyjmenuj fáze životního cyklu výrobku. 7.Která z distribučních cest je v praxi běžnější? 8.Kdy je optimální začít s inovací výrobku?
Seznam obrázků Obr. 116WikiFB3; 4P's modified from German wikipedia (German translation removed); CC-BY-SA-3.0; Obr. 117Own work; Prodej vánočních psů - provokativní akce na podporu vegetariánství a veganství v Praze na náměstí Republiky během předvánočního prodeje kaprů; _v%C3%A1no%C4%8Dn%C3%ADch_ps%C5%AF,_cen%C3%ADk.jpg; CC-BY-3.0; _v%C3%A1no%C4%8Dn%C3%ADch_ps%C5%AF,_cen%C3%ADk.jpg Obr. 118vlastní; Obr. 119Šjů; Prague 3-Strašnice, the Czech Republic. K Červenému dvoru street, a a monument to two students and sportsmen, a billboard „Open doors to a different life“.; CC-BY- SA-3.0; PragueStrašniceCzech Republic Obr. 120Michal Osmenda from Brussels, Belgium; The whole set from Morocco; CC-BY-SA-2.0; Michal Osmenda Obr. 121http:// http:// Obr. 122Wohral; Horst Fuchs teleshoping; CC-BY-SA-3.0; Wohralhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Horst_Fuchs.JPG Obr. 123http://jakubzapl.unas.cz/fotogalerie/odvoz-drivi/odvoz01.html; http://jakubzapl.unas.cz/fotogalerie/odvoz-drivi/odvoz01.html Obr. 124Che at cs.wikipedia; Distribuce PageRanku mezi provázanými stránkami.; CC-BY-SA-2.5; Checs.wikipediaPageRanku
Literatura KUPČÁK, V.: Ekonomika lesního hospodářství. Brno, Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně, s. ISBN ŠVARCOVÁ, J. a kol.: Ekonomie – stručný přehled. Zlín: Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, PhD., CEED, s. ISBN SAMUELSON, P., A., NORDHAUS, W., D.: Ekonomie. Praha, Svoboda, s. ISBN KOZLER, J., MATĚJKA, J.: Ekonomika, management, marketing. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN