Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 2: Analýza spotřebitelské poptávky
Advertisements

Mikroekonomie II Poptávka Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
11. CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE A FORMOVÁNÍ POPTÁVKY 1 Chování spotřebitele a formování poptávky.
D) Užitek a optimální rozhodnutí
B) Optimum a volný čas.
Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
A) Determinanty poptávky po volném čase
Mikroekonomie I Užitek spotřebitele a odvození poptávky Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele, poptávka na trhu produktů
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie chování spotřebitele
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Užitek, preference a optimum spotřebitele
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Analýza chování spotřebitele Jak se chová racionální spotřebitel?
Základy ekonomie Téma č. 3: Spotřebitelská rovnováha
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
2 JAK FUNGUJE TRH.
Celkový a mezní produkt
Poptávka a poptávané množství
Teorie chování spotřebitele
Struktura přednášky Analýza poptávky
Poptávka Rozhodování za rizika
Chování spotřebitele Druhý seminář.
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Podstata přebytku spotřebitele
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
Formování poptávky Faktory ovlivňující individuální poptávku
Základy ekonomie Seminář 6..
 Celková (T) a mezní (M)  T  M > 0 (T roste konvexně  M kladná a roste, T roste konkávně  M kladná a klesá, T roste konkávně  M kladná a klesá, T.
Teorie užitku a chování spotřebitele Analýza poptávky.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Teorie chování spotřebitele
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Poptávka po volném čase
Ing. Jaroslav ŠETEK, Ph.D. Katedra ekonomiky, JČU
Spotřebitelská volba a utváření poptávky
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Macáková, L.:Mikroekonomie, Melandrium Praha, 2002 10.4.2017

Spotřebitelská poptávka Poptávka je závislá na užitečnosti produktu, konkrétní velikost poptávky po konkrétním produktu se mění s cenou produktu, s výší důchodu, s cenou subtitutů a komplementů. Poptávka je determinována substitučním efektem a důchodovým efektem. 10.4.2017

Celkový a mezní užitek TU Ui Ui MU Qi Qi Ordinalistické a kardinalistické pojetí užitku 2.Gossenův zákon vyrovnávání mezních užitků mezi produkty, užitek spotřebitele bude maximalizován budou-li se mezní užitky produktu rovnat MU1/P1=MU2/P2=MU3/P3… 3. Gossenův zákon reality omezeného času, jeho rozdělení na pracovní a volný čas. Užitek=uspokojení určité potřeby Mezní užitek=užitek z další jednotky produktu, je menší, klesá dle 1.Gossenova zákona (roste-li množství spotřebovávaného produktu jeho mezní užitek klesá, neboť potřeba byla již saturována). Celkový užitek=součet mezních užitků, roste klesajícím tempem 10.4.2017

Užitek a cena, spotřebitelský přebytek Čím více je daného produktu, tím nižší je mezní užitek posledního žádaného produktu, a ten určuje cenu. Mezní užitek poslední jednotky produktu vyjadřuje ochotu spotřebitele platit - cenu, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit Cílem spotřebitele je přebytek spotřebitele (rozdíl mezi v penězích vyjádřeným užitkem a tržní cenou produktu). MUx=Px Subjektivní cena a MU produktu Tržní cena 10.4.2017 Qi

Indiferenční analýza, spotřební možnosti a rozpočtová přímka Indiferenční křivka je množina všech kombinací statků X a Y se stejným celkovým užitkem Y/X=MUx/MUy=Px/Py Qy Qy O RL Qx Qx MRS=Y/X=MUx/MUy Mezní míra substituce determinuje sklon indiferenční křivky Indiferenční křivky tvoří indiferenční mapu Spotřebitel má důchodem omezené možnosti, které vyjadřuje rozpočtová linie Optimum – rovnovážný stav (maximalizace spotřebitelského užitku při omezenosti důchodu) je tečna rozpočtové linie k indiferenční křivce 10.4.2017

Elasticita poptávky, elasticita nabídky a tržní rovnováha Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Macáková, L.:Mikroekonomie,Melandrium Praha, 2002 10.4.2017

Spotřebitelská poptávka Poptávka je závislá na užitečnosti produktu, konkrétní velikost poptávky po konkrétním produktu se mění s cenou produktu, s výší důchodu, s cenou subtitutů a komplementů. Poptávka je determinována substitučním efektem a důchodovým efektem. 10.4.2017

Cenová elasticita poptávky Racionální změny ceny přinášející větší zisk jsou založeny na cenové elasticitě poptávky – změna poptávaného množství produktu vyvolaná změnou ceny produktu. Poptávané množství klesá s rostoucí cenou a naopak (vyjma luxusního zboží a nezbytných výrobků..) Cenová elasticita udává o kolik klesne poptávané zboží zvýší-li se cena o 1%, jak silně poptávka reaguje na změnu ceny: 1 % zvýšení ceny vyvolá větší snížení poptávaného množství než je 1 %, poptávka je cenově elastická, 1 % zvýšení ceny vyvolá snížení poptávaného množství právě o 1 %, poptávka je jednotkově elastická, 1 % zvýšení ceny vyvolá menší snížení poptávaného množství než je 1 %, poptávka je cenově neelastická. 10.4.2017

Měření elasticity Přesněji: Pi Při vysoké ceně-nedostupné je snižování ceny radikálně provázeno zvýšením poptávky, při nízkých cenách, kdy je zákazník již zásoben je cenové snížení provázeno minimálním zvýšením poptávky. Ed>1 Ed=1 Ed<1 Qi 10.4.2017

Význam elasticity Manipulace s cenou je důležitá pro ziskovost podniku. Snížení ceny (zisku) produktu může znamenat výrazné zvýšení poptávky – celkového prodávaného množství (odbytu), které v důsledku přinese pro podnik navýšení zisku. Výrazný efekt znamená naplnění výrobní kapacity (při snížené ceně produktu) a snížení jednotkových nákladů (růst zisku produktu) Ci Průměrné náklady 10.4.2017 Q1 Q2 Qi

Dokonale elastická a dokonale neelastická poptávky Pi Pi Ed = 8 Ed = 0 Qi Qi Dokonale elastická, existuje jediná cena, bez ohledu na kupované množství (známka) Dokonale neelastická, poptávané množství je stále stejné bez ohledu na cenu (jehla) 10.4.2017

Důvody rozdílné elasticity Časové hledisko - velmi krátké, krátké a dlouhé období má vliv na elasticitu (paliva). Druh produkce: luxusní – zbytné produkty, nezbytné produkty denní potřeby. Vliv podílu ceny produktu na celkových výdajích (bezvýznamné, relativně levné věci se nakupují v případě potřeby za jakoukoliv cenu – jehla). Důchodová elasticita (zvýšení důchodu nevede ke stejnému navýšení u všech produktů, více u luxusních, snížení nákupu levnějších produktů nahrazením dražších substitutů). Křížová elasticita - vliv změny cena substitutů i komplementů na nakupované množství produktu. Elasticita se stále vyvíjí. 10.4.2017

Elasticita nabídky Měří citlivost změny nabízeného množství produkce na změnu jeho tržní ceny (% změna nabízeného množství vyvolaná 1 % změnou ceny). Dokonale neelastická nabídka ES1=0 (plné využití kapacit, výrobce nezvyšuje produkci ani při ochotě zákazníka zaplatit více). Jednotkově elastická nabídka ES2=1 (zvýšení ceny vede proporcionálně ke zvýšení produkce). Dokonale elastická nabídka (fixovaná cena neodráží tržní vývoj) ES3=nekonečno. Neelastická nabídka ES4<1 (výrobce reaguje na zvýšenou cenu nevýrazně). Elastická nabídka ES5 >1 (výrobce reaguje výrazným zvýšením produkce na zvýšení ceny). 10.4.2017

Elasticita nabídky ES1 ES4 ES2 Důvody rozdílné elasticity nabídky: Pi úroveň konkurence množství substitutů druh produkce časové období Pi ES3 ES5 Qi 10.4.2017

Rovnováha na trhu Elasticita nabídky i poptávky ovlivňuje autoregulační schopnost tržního mechanismu Ed>Es dostředivý teorém pavučiny Es>Ed odstředivý teorém pavučiny Es=Ed neutrální teorém pavučiny Pi S D Qi 10.4.2017

Důsledky regulace cen na ekonomiku Státní regulace mají za cíl eliminovat nedostatky trhu, nastolit tržní rovnováhu, odstranit sociální nerovnost. Stanovení minimální mzdy (1). Stanovení maximálních cen-regulované nájemné (2). 1. 2. Pi S Wi SL wmin Pr E Pmax wr DL D L1 n* L2 Li Q1 Qr Q2 Qi 10.4.2017