Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Mikroekonomie II Volba technologie Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
3. Dlouhé období.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
D) Užitek a optimální rozhodnutí
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Opakování základních tezí mikroekonomické.
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Základy ekonomie Seminář 7..
DOKONALÁ KONKURENCE.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Trhy výrobních faktorů
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Analýza chování firmy Produkční analýza Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
3. Produkční analýza firmy
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
9. dokonale konkurenční trh práce – formování poptávky po práci
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
Analýza chování firmy Produkční analýza Náklady a příjmy firmy
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
Produkční analýza firmy. Základní východiska analýzy firmy Firma je subjekt specializující se na výrobu (přeměnu zdrojů/vstupů na statky/výstup). Firma.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Náklady firmy.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
3. Produkční analýza firmy
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Příjmy firmy 1. Příjmy firmy Celkové, průměrné a mezní příjmy
Transkript prezentace:

Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce

Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout co nejvyšší úrovně výstupů, tj. produkce, jejímž prodejem se snaží o dosažení co nejvyššího zisku.

Celkový a mezní produkt Celkový produkt (TP – total product) = celkové množství vyprodukovaného výstupu ve fyzických jednotkách. Mezní produkt (MP – marginal product) = produkt vyrobený jednotkou dodatečného vstupu, když ostatní vstupy se nemění.

Zákon klesajících výnosů Čím víc jednoho vstupu používáme při ostatních vstupech fixních, tím pomaleji roste celkový výstup, neboli mezní výstup (výnos) klesá Mezní produkt, na pracovníka Celkový produkt, krabice Práce, počet pracovníků za den pracovník – dost prostoru pro dalšího 2 pracovníci – pohodlné pracovní podmínky n+1 pracovníků – “kde mám nářadí ?!?!?” TPTP MPMP Práce, počet pracovníků za den

Za klesající křivkou MP je skryt zákon klesajících výnosů (nemusí platit od první jednotky vstupu)‏ Při rovnoměrném zvyšování všech vstupů se projevují klesající, rostoucí či konstantní výnosy z rozsahu (souvisí s velikostí podniku)‏ Rostoucí výnosy z rozsahu - se  množství vstupů o 1 % produkce  o více než 1 % (malé podniky)‏ Konstantní výnosy z rozsahu - se  množství vstupů o 1 % produkce  také o 1 % (střední podniky)‏ Klesající výnosy z rozsahu - se  množství vstupů o 1 % produkce  o méně než 1 % (velké podniky)‏

Analýza nákladů - předpoklady Výrobce usiluje o maximalizaci zisku V dokonalé konkurenci, kde je cena stanovena, je to možné jen skrze snižování nákladů.

Celkové, fixní a variabilní náklady Celkové náklady (TC – total costs) – souhrn všech nákladů použitých při výrobě. Podle vztahu k objemu výroby je lze členit na: Fixní náklady (FC – fixed costs) – vznikají nezávisle na objemu produkce, ale pouze v krátkém období. Variabilní náklady (VC – variable costs) – vznikají a rostou s každou další jednotkou produkce

Proporcionální (lineární) VC Degresivní VC Progresivní VC FC 0 Objem produkce Kč Celkové (lineární) náklady

Mezní náklady (MC – marginal costs)‏ Vyjadřují dodatečné náklady na výrobu jedné další jednotky výstupu Křivka MC je „inverzní“ ke křivce MP (mezního produktu)‏ Průběh křivky závisí na využití fixních a variabilních faktorů výroby. MC nejdříve klesají (projevují se rostoucí výnosy z variabilního inputu – MP je rostoucí)… … poté MC rostou (projevují se klesající výnosy z variabilního inputu – MP je klesající)‏ Qi MP

Průměrné celkové náklady Average costs – AC (jednicové náklady)‏ Klesající část je projevem rostoucích výnosů z rozsahu (  TC připadající na kus)‏ Minimum je projevem konstantních výnosů z rozsahu Rostoucí část je projevem klesajících výnosů z rozsahu (  TC na jeden kus)‏ Lze ji rozdělit na AVC a AFC Qi AC

Průměrné variabilní náklady (AVC)‏ Klesající část spojena s vyšším (efektivnějším) využíváním vstupů, rostoucí naopak s menší efektivností (např. „přeplácení“ pracovníků)‏ Qi AVC

Průměrné fixní náklady (AFC)‏ S růstem produkce jsou (konstantní) fixní náklady rozdělovány na stále větší počet jednotek a AFC tedy klesají Platí:

Qi AVC AC AFC AVC AFC

Technologické optimum Minimální průměrné náklady jsou v bodě, kde křivka MC protíná křivku AC = Technologické optimum Pokud MC<AC pak růst produkce snižuje AC Pokud MC>AC pak růst produkce zvyšuje AC Tech. optimum (bere v úvahu pouze náklady) se však může lišit od optimálního rozsahu produkce (bere v úvahu náklady i cenu)‏ AFC MC AC AVC CiCC1CiCC1 Q 1 Q i

Celkové, průměrné a mezní náklady MCAFCAVCACTCVCFCQ , ,5 4,7 5,8 8, ,8 1 1,3 1,7 2,

Další členění nákladů Z hlediska rozhodování dělíme náklady na: Explicitní náklady – náklady které firma reálně musí vynaložit v peněžní podobě na nákup nebo nájem výrobních faktorů. Implicitní náklady – firma je reálně neplatí. Jsou to alternativní náklady výrobních faktorů ve vlastnictví firmy (ušlý příjem z jiné alternativy) – oportunitní náklady

Příjmy firmy

Celkový příjem (Total revenue – TR) – celková částka, kterou firma získá prodejem svých statků TR = P * Q Průměrný příjem (Average revenue – AR) – příjem na jednotku produkce AR = TR / Q = (P * Q) / Q = P Mezní příjem (Marginal revenue – MR) – změna celkového příjmu vyvolaná změnou vyrobeného množství o jednotku MR =  TR /  Q

Vztah ceny a vyrobené produkce Cena je konstantou nezávislou na firmě – firma prodá všechnu vyrobenou produkci aniž ovlivní cenu; poptávka je dokonale elastická; platí v dokonalé konkurenci; křivka TR je lineární; křivka AR je rovnoběžná s osou x Cena závisí na objemu produkce firmy – cena s růstem objemu výroby klesá; firma musí snížit cenu aby mohla prodat další jednotku produkce; platí v nedokonalé konkurenci; křivka TR je nelineární s klesajícími přírůstky; křivka AR je klesající

TR, AR a MR v dokonalé konkurenci Q P AR = MR 50 Q P TR

TR, AR a MR v nedokonalé konkurenci AR e D = 1 e D > 1e D < 1

TR, AR a MR v nedokonalé konkurenci Q = 1800 – 15 * P

TR, AR a MR v nedokonalé konkurenci e D = 1 e D > 1 e D < 1

Zisk Zisk (Z) je rozdíl mezi celkovými příjmy a celkovými náklady: Z = TR – TC Zisk na jednotku produkce = Z / Q = (TR/Q) – (TC/Q) = AR – AC Účetní zisk = TR – explicitní náklady Čistý ekonomický zisk = účetní zisk – implicitní náklady Pokud je čistý ekonomický zisk nulový, podnik dosahuje tzv. normálního zisku