Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0616 Název projektu:Inovace výuky Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU-8-57 – DERIVACE FUNKCE XIII
Advertisements

EU-8-58 – DERIVACE FUNKCE XIV
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:* III/2Sada:* I. Ověření ve výuce: oktávaDatum:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _731 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
EU-8-59 – DERIVACE FUNKCE XV
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Základy infinitezimálního počtu
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-46 – DERIVACE FUNKCE II
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY Autor: RNDr. Věra Freiová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
EU-8-52 – DERIVACE FUNKCE VIII
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_780.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _738 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_MAT_VA_07 Digitální učební materiál Sada: Matematika Téma: Komplexní čísla – grafické řešení rovnic s absolutní hodnotou Autor: Mgr. Eva.
EU-8-51 – DERIVACE FUNKCE VII
EU-8-64 – DIFERENCIÁLNÍ POČET
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _737 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _721 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _730 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _736 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _739 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _734 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _722 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
EU-8-53 – DERIVACE FUNKCE IX
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _735 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _740 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_85.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_108.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
EU-8-60 – DERIVACE FUNKCE XVI
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _732 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_751.
Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _728 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _726 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_752.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _724 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _729 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _725 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Exponenciální funkce VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy
9. Vlastnosti funkcí – rostoucí a klesající funkce - příklady
DERIVACE A MONOTÓNNOST, LOKÁLNÍ EXTRÉMY. ROLLEOVA VĚTA: Mějme funkci , která má tyto vlastnosti: a) je spojitá v uzavřeném intervalu ‹a,b› b) v každém.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika Osmý ročník víceletého gymnázia Procvičení učiva 4 – Komplexní čísla.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Geometrická posloupnost
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
8. Vlastnosti funkcí – monotónnost funkce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Škola:Gymnázium Václava Hlavatého, Louny, Poděbradova 661, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Inovace výuky Číslo a název šablony klíčové aktivity: EU-8 - Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Tematická oblast:Volitelný předmět matematika (matematický seminář) EU-8-54 – DERIVACE FUNKCE X (derivace funkce a monotónnost funkce) Anotace Zopakování pojmu funkce rostoucí a funkce klesající v intervalu. Rolleova a Lagrangeova věta. Souvislost znaménka první derivace funkce a monotónnosti funkce. AutorPaedDr. Milan Rieger JazykČeština Očekávaný výstup Žák rozumí definici funkce rostoucí (klesající) v intervalu, tuto vlastnost umí aplikovat u elementárních funkcí. Žák umí na základě výpočtu první derivace funkce rozhodnout, ve kterých intervalech je daná funkce rostoucí či klesající. Klíčová slova Funkce rostoucí, funkce klesající, první derivace funkce, znaménko první derivace funkce, monotónnost funkce, průběh funkce. Druh učebního materiáluPracovní list / Animace / Obrázky / Testy Druh interaktivityAktivita / Výklad / Test / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníStřední vzdělávání Typická věková skupina17 – 19 let Datum vytvoření

 DEFINICE FUNKCE ROSTOUCÍ (KLESAJÍCÍ) v intervalu (a; b) [a, b  R; a < b]. Funkce f je rostoucí v intervalu (a; b)   x 1, x 2  (a; b); x 1 < x 2  f(x 1 ) < f(x 2 ) Funkce f je klesající v intervalu (a; b)   x 1, x 2  (a; b); x 1 f(x 2 )

 ROLLEOVA VĚTA Předpokládejme, že funkce f(x) má následující vlastnosti: A) je spojitá v intervalu, B) má derivaci (vlastní nebo nevlastní) v každém bodě otevřeného intervalu (a; b), C) f(a) = f(b). Potom existuje v otevřeném intervalu (a; b) alespoň jedno reálné číslo c, ve kterém platí f / (c) = 0. Geometrický význam Rolleovy věty

 LAGRANGEOVA VĚTA Předpokládejme, že funkce f(x) má následující vlastnosti: A) je spojitá v intervalu, B) má derivaci (vlastní nebo nevlastní) v každém bodě otevřeného intervalu (a; b). Potom existuje v otevřeném intervalu (a; b) alespoň jedno reálné číslo c, ve kterém platí Geometrický význam Lagrangeovy věty Co bude platit v případě f(a) = f(b)?

 Vidíte a dovedete zformulovat souvislost mezi znaménkem první derivace funkce a monotónností funkce f(x) [funkce rostoucí nebo klesající]?

 Vidíte a dovedete zformulovat souvislost mezi znaménkem první derivace funkce a monotónností funkce f(x) [funkce rostoucí nebo klesající]?

Věta: Jestliže pro každé x  (a; b) platí f / (x) > 0, potom je funkce f(x) rostoucí v intervalu (a; b).  x  (a; b); f / (x) > 0  [  x 1, x 2  (a; b); x 1 < x 2  f(x 1 ) < f(x 2 ) ] Důkaz: Zvolíme libovolně x 1, x 2  (a; b) tak, že x 1 < x 2.  (a; b) Protože jsou splněny předpoklady Lagrangeovy věty v intervalu, musí existovat alespoň jedno reálné číslo c  (x 1 ; x 2 ) tak, že platí Protože je x 2  x 1 > 0 a f / (c) > 0  f(x 2 )  f(x 1 ) > 0. Platí  x 1, x 2  (a; b); x 1 < x 2  f(x 1 ) < f(x 2 ), tedy funkce f(x) je rostoucí v intervalu (a; b). Věta: Jestliže pro každé x  (a; b) platí f / (x) < 0, potom je funkce f(x) klesající v intervalu (a; b).  x  (a; b); f / (x) f(x 2 ) ] Větu dokažte a nakreslete příslušný obrázek. Zamyslete se nad platností či neplatností obrácené věty. Intervaly monotónnosti jsou intervaly, ve kterých je funkce rostoucí nebo klesající. Poznámka: f / (x) označuje vlastní derivaci funkce. [  ] Otázka: Platí obrácená věta?

 ILUSTRATIVNÍ PŘÍKLADY Určete intervaly monotónnosti funkce f: y / > 0  (x – 1). (x + 3). (x – 2) > 0 Věty používané při zjišťování monotónnosti funkce: Je-li f spojitá v intervalu   x  (a; b); f / (x) > 0  funkce f je rostoucí v intervalu. Je-li f spojitá v intervalu   x  (a; b); f / (x). Funkce f je rostoucí v intervalech, <2; +  ). Funkce f je klesající v intervalech (–  ; –3>,. Určete intervaly monotónnosti funkce f: y / = 3 x 2 – 6 x = 3 x. (x – 2) Funkce f je rostoucí v intervalech (–  ; 0>, < 2; +  ). Funkce f je klesající v intervalu. y = x 3 – 3 x 2 y / > 0  3 x. (x – 2) > 0

 AUTOTEST Užitím derivace funkce určete intervaly, ve kterých je daná funkce rostoucí a ve kterých je klesající. MATEMATIKA – příprava k maturitě a k přijímacím zkouškám na vysoké školy, autor Jindra Petáková, vydalo nakladatelství Prometheus, spol. s r.o., v roce 1998, strana 157, úloha 38. ISBN p1) p2) p3) p4) p5) p6) y = 2 x 3 – x 2 – 8 x + 4 y = – 2 x 3 + x x + 3 y = 3 x 4 – 4 x 3 – 12 x 2 y = x 3 – 3 x 2 – 9 x y = 4 x 2 – x 4 y = x 4 – 6 x 2 – 8 x – 3

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milan Rieger. [][] Věta: Jestliže má funkce f v bodě x 0 vlastní derivaci, potom je funkce v bodě x 0 spojitá. Důkaz: Podle definice spojitosti funkce v bodě x 0 máme dokázat, že Poznámka: Protože implikace (A  B) a její obměna ((  B)  (  A)) mají stejnou pravdivostní hodnotu, musí platit také věta: Není-li funkce f spojitá v bodě x 0, potom funkce f nemá v bodě x 0 vlastní derivaci. To znamená, že derivace funkce f v bodě x 0 neexistuje nebo je nevlastní.