Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Advertisements

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Mgr. Lenka Zedníková 20. století
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p.o. REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: Novými technologiemi k novým.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
20.Léta 20. století „zlatá éra“.
Člověk a společnost Dějepis Světové války Nové ideologie VY_32_INOVACE_11 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracovala:
Významné osobnosti 20. a 30. let 20. století
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.04/
Identifikátor materiálu: EU OPVKICT2-4/Vl16 ŠkolaZákladní škola Olomouc, Heyrovského 33 Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuMáme šanci číst,
Problémy poválečného světa
Adolf Hitler Způsobil smrt milionů.
Revize a zánik Versailleského systému
Ohrožené Československo
příprava na 2. světovou válku
Nacistické Německo II. Petr Machala.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Nástup nacismu v NĚMECKU
Totalitní režimy.
Meziválečný svět 30. léta.
Nástup fašismu.
Jak se podařilo Adolfu Hitlerovi dostat k moci?
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Mgr. Lenka Zedníková 20. století
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Totalitní režimy svět mezi dvěma válkami
Světová hospodářská krize
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Vývoj v Rusku.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Nástup fašismu Itálie.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Ruské revoluce 1917.
Totalitní ideologie Test. Totalitní ideologie Test.
Nástup A. Hitlera k moci Německo jako fašistická diktatura
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Poválečný vývoj v Německu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Počátky fašismu v ČSR.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Nacismus Michal Kolář.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
NSDAP Hitlerova nacistická strana (nacionalismus + socialismus)
NÁSTUP FAŠISMU V NĚMECKU Německo a hospodářská krize nadvýroba => krize Německo 2. nejvíce postižená země krizí (prům.výroba pokles o 41%) krize průmyslu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.2.6 Situace v Německu v předvečer nástupu nacistů k moci.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
SSSR mezi světovými válkami
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Čelákovice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
FAŠISMUS V ITÁLII.
SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ KRIZE ( )
TOTALITNÍ REŽIMY Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
20. století 20. léta.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
KOMUNISMUS levicový extremismus Rusko (SSSR) communis (lat. společný)
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Dějepis Sada: 3 Číslo materiálu v sadě: 11 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Komunismus a fašismus Jméno autora: Mgr Název: Komunismus a fašismus Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: komunismus, fašismus, Lenin, Stalin, Hitler, Mussolini Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže vysvětlit příčiny nastupujícího vlivu autoritativních režimů komunismu a fašismu po 1. světové válce. Určí jejich podstatu a společné znaky. Jmenuje hlavní protagonisty obou politických směrů a popíše vývoj v zemích, kde se nejvíce prosadily.

Metodický list/anotace Motivačně výkladová prezentace seznamuje žáka se základními historickými fakty v období mezi 1. a 2. světovou válkou, která jsou výchozí spolu s motivačními obrázky a úkoly k tomu, aby žák pochopil příčiny nástupu a narůstajícího vlivu autoritativních režimů komunismu a fašismu v Evropě. Datum vytvoření: 28.4. 2013

KOMUNISMUS A FAŠISMUS

KOMUNISMUS A FAŠISMUS PŘEMĚNA RUSKA po listopadové revoluci 1917 (V.I. Lenin) občanská válka a intervence do r. 1920 → vítězství bolševiků (1 mil. mrtvých) → teror („Čeka“→ později NKVD) → válečný komunismus hladomor 1921 (5 mil. lidí) NEP a GOELRO 30.12. 1922 – založení SSSR

Ruská občanská válka Obrázek č. 1 Vojáci Donské armády v roce 1919; bílá pěchotní divize v březnu 1920; vojáci 1. jízdní armády; Lev Davidovič Trockij v roce 1918; bolševici popraveni Rakousko-uherskou armádou v roce 1918.

Stalin a Lenin v době občanské války 1917- 20 březen 1919 Obrázek č. 2

KOMUNISMUS A FAŠISMUS po smrti Lenina 1924 – boje o nástupnictví (Trockij x Stalin) 1927 – nastolení osobní diktatury J.V. Stalina kolektivizace ve 30. letech (deportace do gulagů) hladomor 1932 - 33 (5 mil. Lidí) pětileté plány (těžký průmysl na Urale a Sibiři) zbrojní průmysl změnil SSSR v průmyslovou velmoc na úkor nízké životní úrovně obyvatel 1938 - 39 – hromadné čistky, vykonstruované procesy (rostla síť gulagů)

Diktátor Stalin upevňuje moc (1927–1938) 22. duben 1937 Obrázek č. 3 Vorošilov, Molotov, Stalin a Ježov: Stalinova procházka s ministrem pro lodní dopravu Nikolajem Ježovem na břehu řeky Volhy. (Po jeho likvidaci na fotu vyretušován.)

Vězni gulagu budují Bělomorský kanál 1932 Obrázek č. 4

Úkol: Pokus se definovat pojem „komunismus“.

Řešení: Komunismus (z lat. „společný“) je politická ideologie, která požaduje společné vlastnictví a odmítá třídní rozdíly. (Komunistické ideje mají předchůdce již v antice, výrazněji se projevily až v 1. pol. 19. stol. v rámci politické levice a hlavně po roce 1917 v Rusku, kdy se levice dostala k moci.)

KOMUNISMUS A FAŠISMUS poč. 20. let – poválečná krize z nedostatku nejsilnější velmoc USA (Rockefeller, Morgan), dále Japonsko a VB (Fr – ostrý protiněmecký kurz) 1921 – 22: Waschingtonská koference (uznala nezávislost Číny na Japonsku) ITÁLIE 1918 – 22: těžká vnitropolitická krize (nezískala všechna území slíbená Dohodou) 1922 – tzv. „pochod na Řím“ → nástup fašismu (Benito Mussolini)

Pochod fašistů na Řím 28. října 1922 Obrázek č. 5

Mussolini, pronášející svůj typický projev květen 1930, Milán (Bundesarchiv) Obrázek č. 6

KOMUNISMUS A FAŠISMUS NĚMECKO v období Výmarské republiky (16 spolkových zemí) → sociální otřesy, inflace, chaos, generální stávka, pád vlády 1923 - fašistický puč v Mnichově se nezdařil → A. Hitler uvězněn → jeho NSDAP zakázána → bojové svazy SA a SS → NACIONALISMUS a MILITARISMUS

Hitler s účastníky tzv. „pivního puče“ 1 Hitler s účastníky tzv. „pivního puče“ 1. dubna 1924, Mnichov (Bundesarchiv) Obrázek č. 7 Hitler byl odsouzen za velezradu k 5 letům vězení, byl však již 20.12. 1924 podmínečně propuštěn. Ve vězení nadiktoval svou knihu „Mein Kampf“ Rudolfu Hessovi. Zde se projevil jeho antisemitismus, rasismus a myělenka o nadřazenosti nordické rasy.

KOMUNISMUS A FAŠISMUS poč. 30. let - krize z nadvýroby, z nadbytku 24. října 1929 – krach na newyorské burze → SVĚTOVÁ KRIZE - průmyslová, finanční a agrární, rozvrácený zahr. obchod (v USA i N klesla prům. výroba na ½ , v Čs. na 60%) → zásahy státu – kartelizace, monopolizace, mezinárodní dohody → nezaměstnanost (14 mil. v USA, 7 mil. v N, 1 mil. v Čs)

Dav lidí na Wall Street v „Černý čtvrtek“ 24 Dav lidí na Wall Street v „Černý čtvrtek“ 24. října 1929 v den krachu na newyorské burze Obrázek č. 8

KOMUNISMUS A FAŠISMUS největší dopad měla světová krize na NĚMECKO → půda pro demagogii Hitlerovy NSDAP - hl. podpora středních vrstev a dělnictva 1932 - ve volbách NSDAP nejsilnější stranou 30. ledna 1933 – Adolf Hitler říškým kancléřem (prezident Hindenburg) 27. února 1933 – požár říškého sněmu (založili nacisté, obvinili komunisty) – postupně zakázány ostatní strany, protižidovské pogromy, pálení knih (Mein Kampf – učebnice propagandy) 1934 – „noc dlouhých nožů“ (likvidace SA) 1935 – připojení Sárska k Německu 1936 – obsazení demilitarizovaného pásma v Porýní

Hitler v okně říšské kanceláře přijímá ovace během inaugurace do úřadu kancléře 30. ledna 1933 Obrázek č. 7

Úkol: Pokus se definovat pojem „fašismus“.

Řešení: Fašismus (italsky „fascismo“) původně označoval italský fašismus, který se prosadil v Itálii již na počátku 20. let 20. století. Je to ideologie založena na autoritářském vůdcovském principu, nacionalismu a militarismu, kultu mládí a síly. Připouští soukromé vlastnictví, které však má sloužit kolektivnímu zájmu. Německý nacismus je formou fašismu, která se liší svou rasovou teorií o nadřazenosti nordické rasy.

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 YANACHKA. Wikimedia Commons [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:CWRArticleImage.jpg > Obrázek č. 2 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vladimir_Lenin_and_Joseph_Stalin,_1919.jpg > Obrázek č. 3 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Voroshilov,_Molotov,_Stalin,_with_Nikolai_Yezhov.jpg > Obrázek č. 4 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Belomorkanal.png > Obrázek č. 5 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:March_on_rome_1.png >

Obrázek č. 6 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 28. 4. 2013] Obrázek č. 6 NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_10209844,_Mussolini_in_Ma iland.jpg > Obrázek č. 7 HOFFMANN, Heinrich. Wikimedia Commons [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_10200344A,_M%C3%BCnch en,_nach_Hitler-Ludendorff_Prozess_retouched.jpg > Obrázek č. 8 < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crowd_outside_nyse.jpg > Obrázek č. 9 SENNECKE, Robert. Wikimedia Commons [online]. [cit. 28.4.2013]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_146-1972-026- 11,_Macht%C3%BCbernahme_Hitlers.jpg >