Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování – dýchací soustava
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Dýchací soustava - opakování
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Dýchací soustava.
MATEŘSKÁ ŠKOLA, ZÁKLADNÍ ŠKOLA A PRAKTICKÁ ŠKOLA, HORNÍ ČESKÁ 15, ZNOJMO EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Dýchací soustava.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Dýchací soustava.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Dýchací soustava Dýchání RESPIRACE
Dýchací soustava II.
Dýchací soustava 1.
Soustava dýchací Text: Reprodukce nálevníků.
Dýchání Filip Bordovský.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_333 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Filip Tomeš Předmět Biologie.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dýchací soustava 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_69_DÝCHACÍ SOUSTAVA Téma:ČÁSTI DÝCHACÍ SOUSTAVY,
dolní cesty dýchací průdušnice (trachea) průdušky (bronchy)
Zajišťuje děj, který nazýváme dýchání!
Název Dýchací soustava I Předmět, ročník Biologie, 3. ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Dýchací soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci dýchací.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
46.1 Člověk – dýchací soustava
Soustava dýchací Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
DÝCHACÍ SYSTÉM.
BIOLOGIE ČLOVĚKA DÝCHACÍ SOUSTAVA
Dýchací soustava.
Dýchací soustava VY_32_INOVACE_E2-08 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce:
Dýchací soustava.
DÝCHACÍ SOUSTAVA Životodárný kyslík. Dýchání = respirace Hlavní funkce DS RESPIRACE Význam dýchání PŘÍSUN KYSLÍKU DO KRVE ODVÁDĚNÍ OXIDU UHLIČITÉHO Z.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dýchací soustava člověka Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/13 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_SOUSTAVA.
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, dýchací soustava.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_26 II Dýchací soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Plíce * Jsou párovým orgánem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_34_ Dýchací soustava
3. Plíce.
Obr. 2 Dýchací systém.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
VY_52_INOVACE_17_01_dýchací soustava
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Obr. 1 Dýchací soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Houšková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
VY_32_INOVACE_08_28_Dýchací soustava
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dýchací soustava Stavba soustavy Funkce a činnost Obranné reflexy Onemocnění Co škodí a prospívá.
Dýchací soustava
Plíce obr. 8 Dvě plíce houbovité struktury a narůžovělé barvy vyplňují většinu dutiny hrudní a jsou chráněny pružným hrudním košem. Pravá plíce Levá.
Dýchací soustava dýchání – výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi funkce: přívod kyslíku odvod oxidu uhličitého.
Transkript prezentace:

Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana CZ.1.07/1.1.10/

Přírodopis 8. ročník Jana Míková

Dýchání Nejdůležitější úkol dýchací soustavy je dýchání Výměna plynů mezi vnějším prostředím a plícemi Člověk si opatřuje kyslík a zbavuje se oxidu uhličitého Další projevy dýchací soustavy – zívání, kýchání, kašel, škytání Dýchání a trávení –dva nejvýraznější vstupy do organismu

Dýchací cesty Horní cesty dýchací Dutina nosní spojena s přínosními dutinami Řasinky v horní části nosní dutiny – pohybují se a posouvají hleny Dutina ústní – spojená s dutinou nosní v nosohltanu Nosohltan je spojen s dutinou středního ucha

Nosohltanová mandle – mízní uzlina, po 5. roce života zakrňuje Patrové mandle – dvě uzliny po stranách hltanu, zánět mandlí - angína Dýchání nosem je zdravější než ústy vzduch se zbavuje prachu a nečistot vzduch se předehřívá vzduch se zvlhčuje

Dolní cesty dýchací Hrtan vyztužený chrupavkami Největší chrupavka – štítná „ohryzek“ Hlasivkové vazy Průdušnice – vyztužené chrupavkami Dvě průdušky – zanořují se do plic, vystlány vlhkou sliznicí Průdušinky – vedou vzduch do plicních váčků Stěny váčků tvoří plícní sklípky

Plícní váčky a sklípky - mezi sklípky a vlásečnicemi dochází k výměně kyslíku a oxidu uhličitého - stěna sklípku je tvořena jednou vrstvou buněk - v těle je více než 0,5 miliardy sklípků - průměr sklípku 0,25 mm - celková plocha styku vzduchu s krví v plicích 90 m 2 - tloušťka stěny 0,004 mm

Plíce Pravá – tři laloky Levá – dva laloky Houbovitá tkáň Uloženy v dutině hrudní Pokryté blánou poplicnicí Dutina hrudní pokryta blánou pohrudnicí Mezi oběma blánami - tekutina

Dýchací svaly – bránice Oddělují dutinu břišní a hrudní Umožňuje dýchací pohyby – výměnu vzduchu v plicích Pracuje jako píst Výdech – stoupá nahoru Nádech – klesá dolů Mezižeberní svaly – zvedají žebra a zvětšují objem hrudníku Škytavka - podráždění bránice - do plic se prudce nasává vzduch

V klidu se jedním vdechem a výdechem vymění 0,5 litrů vzduchu V klidu vdechneme a vydechneme 15 – 20 za minutu Za minutu se tak vymění 5 – 9 litru vzduchu Vdechovaný vzduch : na 100 ml vzduchu 21 ml kyslíku Vydechovaný vzduch: na 100 ml vzduchu 16 ml kyslíku Vitální kapacita plic Celkový objem, který lze maximálně vydechnout a nadechnout Muži: 5 – 6 litrů, ženy: 4 – 5 litrů Sportovci mají větší kapacitu

vseprozdravi.cz Úkoly: popiš obrázky

Zdroje Hořejší, J.: Lidské tělo. Geminy, Bratislava, 1992 Černík, V.: Přírodopis 3 pro 8. ročník ZŠ. SPN, Praha, Kvasničková, D.: Ekologický přírodopis pro 8. ročník ZŠ. Fortuna, Praha, Plánička. M.: Atlas lidského těla. Rebo, 2009