Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikační dovednosti
Advertisements

Sociální systém organizace
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
PSYCHICKÉ JEVY.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální vztahy Percepce, komunikace a interakce
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Kooperativní učení a rozvoj prosociálnosti Kooperativní výuka nerovná se skupinová práce.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.1.
Komunikace a její využití v řízení
KOMUNIKACE A JEJÍ VYUŽITÍ V ŘÍZENÍ
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociální diferenciace
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Psychologie koučování
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE. Vymezení pojmu komunikace Nejen řeč, nýbrž všechno chování je komunikací – a každá komunikace ovlivňuje chování (Watzlavik 1969).
Teorie vzdělávání dospělých
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Základy sociální psychologie
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 10. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Pedagogická komunikace
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Ing. František Řezáč MASARYKOVA UNIVERZITA T – 10 Řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationship Management)
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_01.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE PRO MANAGEMENT BEZPEČNOSTNÍCH SLUŽEB TÉMA 1. ÚVOD DO STUDIA PSYCHOLOGIE A MANAGEMENTU VRATISLAV POKORNÝ Operační program Vzdělávání.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociální struktura 1. Sociální diferenciace, vertikální diferenciace 2. Sociální skupina 3. Sociální mobilita.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Informace a společnost – poznatky sociální komunikace Hana Slámová VOŠIS 2014.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Teorie vzdělávání dospělých
Psychologie učení.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Sociální psychologie – CŽV 2012
Psychologie koučování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy

Percepce Znamená vnímání, vytváření celistvých obrazů ve vědomí, posouzení a interpretace vnímaného. Je nezbytnou podmínkou pro vytvoření vztahu mezi lidmi. Podle získaných a interpretovaných informací se formují vztahy. Percepce je doprovázena řadou poruch a chyb.

Chyby v percepci Stereotyp – předpokládání vlastností a charakteru u neznámého člověka, který nese znaky skupiny, které jsou tyto vlastnosti přisouzeny. První dojem – celkový charakter a vlastnosti člověka jsou předpokládány podle toho, jak tento zapůsobí při prvním kontaktu. Kauzální atribuce – přisuzování vlastností, které „logicky“ souvisejí s pozorovanými vlastnostmi. Selekce – vnímání jen těch stránek osobnosti, které jsou pro pozorovatele zajímavé, odpovídají jeho vytvořenému obrazu. Fixace – vnímání člověka v podobě, která je zažita, v podobě, jaká by měla být.

Komunikace Sdělování i sdílení. Sdělování představuje racionální složku komunikace a obsahuje předávání informací. Sdílení znamená prožívání komunikace, zúčastnění se komunikace (i pasivně). Studované stránky komunikace podle kalifornské školy: syntax (kódování, komunikační kanály, jejich kapacita, šumy, statistické jazykové jevy), sémantika (významy vysílajícího a přijímajícího) a pragmatika (vztah, průběh a výsledky mezi vysílajícím a přijímajícím). Motivace ke komunikaci: poznání, sdružování, sebepotvrzování, adaptace, prosazování se, udržování duševního zdraví, zábava.

Schéma komunikačního procesu H. Lasswell: KDO – CO – JAKÝM KANÁLEM – KOMU – ÚČINEK. Užívá se při analýze masové komunikace. Přesnější: Komunikátor - intence (záměr), kontext (vnitřní x vnější), kompetence, manévrování (diskvalifikování, mystifikace, sugerování). Kódování sdělení – symbolické, jednání (neverbální komunikace). Sdělení – obsahová závažnost, souvislost s motivací ke komunikaci. Médium – očekávání, obvyklé zacházení s médiem, technické možnosti. Dekódování – přesně nekopíruje kódování, posun. Komunikant – postavení ve vztahu, kompetence. Účinek – změna chování.

Masová komunikace Komunikace jednosměrná, monologická s omezenou možností výměny pozic komunikátor – komunikant. Zřetelné je sdělení a médium, komunikátor (jako původce sdělení) je skryt. Pro příjemce může být neznámý. Vliv skupin na straně příjemce. Ovlivňují způsob přijetí sdělení a jejich interpretaci.

Interakce Je vztah, charakterizovaný jako výměna činností. Interakce je vzájemné reagování dvou subjektů na sebe a výsledek interakce je závislý na obou stranách vztahu. V interakcích se reálně vytvářejí sociální skupiny, organizace či další sociální jednotky.

Výsledky interakce Společný produkt, věc nebo myšlenka. Kooperativní závislost, vyladění dělby činností a specializací. Společné zážitky, zkušenost ze vzájemného vztahu a s chováním druhého. Možnost přesnějšího očekávání toho, co udělá druhý. Sdílení zájmů, dosahování shody v cílech. Formování odpovědnosti partnerů vůči sobě. Společná vypravování, zvýrazňování stejných významů (ale i obráceným směrem).

Interpersonální vztahy Jsou bezprostředně mezi jedinci. Vzájemná propojení jen v malém okruhu lidí. Dobrá vzájemná znalost vlastností a dovedností, vztah je spojen s určitými emocemi. Vzájemná schopnost předvídat, přizpůsobovat se a větší snaha o udržení vztahu mezi jedinci. Vyšší dynamika vztahu v případě nutné adaptace na změny a operativnost v řízení vztahu.

Sociální vztahy Vazby jsou složité a v rozsáhlých celcích. Ve vztazích jsou důležití prostředníci, vztahy jsou instrumentální. Vazby jsou mezi sociálními subjekty, osobnost jedince nemusí být vyjádřena nebo zdůrazněna. Vztahy jsou uspořádány podle principů, vytvořených mimo rámec reálně propojených subjektů.