Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_04 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková Tematický celek Matematika Ročník prima víceletého gymnázia, 6.ročník ZŠ Datum tvorby březen 2012 Anotace V prezentaci jsou uvedeny definice týkající se násobku Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Násobek A 1 kg jablek stojí 15 Kč. Počítej zpaměti, kolik zaplatíš za 2 kg, 3 kg, 4 kg, 5 kg, 10 kg, 20 kg.
B Anička se s rodiči vypravila do zoo. Děti do 15 let platí 10 Kč, dospělí platí dvojnásobek toho, co děti. Kolik zaplatí otec Málek za vstupenky celkem?
1. 8 = 8 JEDNONÁSOBEK čísla 8 +8 ( 2. 8 = 16 DVOJNÁSOBEK čísla 8 +8 ( 3. 8 = 24 TROJNÁSOBEK čísla 8 +8 ( 4. 8 = 32 ČTYŘNÁSOBEK čísla 8 +8 (... Čísla 8, 16, 24, 32,... jsou NÁSOBKY osmi.
C Napiš pětinásobek, šestinásobek a sedminásobek čísla 8.
A Anička zjišťuje, která z čísla 279 a 285 jsou násobky čísla : 9 = : 9 = = = je násobkem devíti. 285 není násobkem čísla 9.
B Rozhodni, zda platí, či neplatí: a) Číslo 9 je dělitelem čísla 279. b) Číslo 31 je dělitelem čísla 279. c) Číslo 279 je násobkem čísla 31. d) Číslo 9 je dělitelem čísla 285. e) Číslo 258 je dělielné číslem 31. f) Číslo 285 je násobkem čísla 31.
24 = 3. 8 Číslo 24 je NÁSOBKEM osmi je totéž jako číslo 24 je DĚLITELNÉ osmi.
Zdroje: doc. RNDr. Oldřich Odvárko, DrSc. doc. RNDr. Jiří Kadleček, CSc. Matematika pro 6. ročník základní školy, 2. díl 2. vydání