ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Advertisements

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Směs není: moč krev vzduch dešťová voda destilovaná voda.
Dělicí (separační) a čisticí metody
TŘÍDĚNÍ CHEMICKÝCH PRVKŮ I. Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Oddělování složek směsí 1
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
SLOŽENÍ LÁTEK Chemie 8. ročník
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Metody oddělování složek směsí
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
REAKTIVITA KOVŮ Chemie 9. ročník
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
Oddělování složek směsí 2
2.1 Vím, co jsou směsi, jak vznikají, jaké jsou druhy.
VY_32_INOVACE_07.2/18 ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5. KVĚTNA 76, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ Chemie 9. ročník.
ROZTOKY Obr Obr. 2.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Oddělujeme složky směsí
Oddělování složek směsí
Filtrace VY_32_INOVACE_CH1 – 02 AUTOR: Mgr. Jana Krajinová
VY_32_INOVACE_07.3/01 ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5. KVĚTNA 76, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE KARBONYLOVÉ SLOUČENINY Chemie 9. ročník.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Usazování a krystalizace VY_32_INOVACE_1A_05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE F.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_11_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Téma : Metody dělení směsí Můžeme ze směsi oddělit složky??? Odtučnit mléko?
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
SMĚSI HRA.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/chemie
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_07
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Uváděj písmenem typ směsi
Transkript prezentace:

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA JABLONEC NAD NISOU, 5. KVĚTNA 76, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník

ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ

Dělení směsí je způsob oddělování jejich složek. Směsi lze rozdělit fyzikálními metodami na původní složky. Metody oddělování: usazování filtrace odstřeďování destilace odpařování krystalizace sušení chromatografie extrakce (vyluhování) sublimace

Usazování Oddělování vzájemně nerozpuštěných složek s různou hustotou. (olej s vodou) Dělící nálevka

Filtrace Metoda oddělování pevné látky od kapaliny pomocí filtru (filtrační papír, látka, písek). Tekutina suspenze filtrem protéká (filtrát). Pevné částice se zachycují na filtru.

Filtrační aparatura Obr. 1 Skládání filtračního papíru Obr. 2

Destilace Oddělování kapalných látek na základě různé teploty varu. Při zahřívání směsi přechází složka s nižší teplotou varu do plynného stavu s následnou kondenzací vzniklé páry (destilát).

Destilační aparatura

Krystalizace Z roztoku se vylučují rozpuštěné krystalizující pevné látky v podobě krystalů. (roztok kuchyňské soli) Vytváření pravidelné struktury, při které dochází k pravidelnému uspořádání částic pevné látky do krystalové mříže.

Chromatografie Metoda barevné chromatografie je založena na oddělování jednotlivých barviv z roztoku. Barevné složky směsi jsou unášeny rozpouštědlem různou rychlostí na filtračním papíře.

Odstřeďování – rychlejší než usazování, využití odstředivé síly. (výroba smetany, ždímačka) Odpařování a sušení – oddělování pomocí přechodu kapalné látky do plynné. (sušení ovoce, vlasů) Sublimace – oddělování pomocí přechodu pevné látky v plynnou. (získání kofeinu z kávy)

Použité zdroje: BENEŠ, Pavel a kol.Základy praktické chemie pro 8. ročník základní školy. Praha:Fortuna,2003. ISBN 80-7168-879-7. Wikipedie, Internetová encyklopedie [online]. Praha, 2002 [cit. 2011-07-15]. Dostupné z WWW: <http://www.wikipedia.cz>. Snímek 2:ANALYTICKÁ CHEMIE – Srážecí titrace: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. ANALYTICKÁ CHEMIE – Srážecí titrace:. Dostupné z WWW: <http://jan.safrovi.eu/Sbirka_prikladu/Obrazky/ChemikBanka.gif>. Snímek 4: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Oddělování složek ze směsí:. Dostupné z WWW: <http://home.tiscali.cz/chemie/images/usazovani.gif>. Snímek 6:obrázek 1:Chemie pro Starou Paku: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Oddělování složek ze směsí:. Dostupné z WWW: <http://home.tiscali.cz/chemie/images/filtrace.gif>. Snímek 6:obrázek 2:Laboratorní technika: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Laboratorní technika:. Dostupné z WWW: <http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/labtech/images/operace/filtrak3.jpg>. Snímek 6:Laboratorní technika: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Laboratorní technika:. Dostupné z WWW: <http://www.ped.muni.cz/wchem/sm/hc/labtech/images/operace/filtrak3.jpg>. Snímek 8:Učebnice chemie pro 8. ročník ZŠ: [online]. 2011 [cit. 2011-10-21]. Destilace:. Dostupné z WWW: <http://www.zschemie.euweb.cz/smesi/destilace.jpg>.