Historie a současnost distančního vzdělávání DISTANČNÍ MINIMUM DISTANČNÍ MINIMUM (kurz) Úvod do DiV Modul č. 1: Úvod do DiV Příloha č. 2 © Centrum distančního vzdělávání UP
Tři generace distančního vzdělávání První generace Distanční vzdělávání na dálku, poštou Korespondenční kurzy Druhá generace Multimediální distanční vzdělávání Audio, video a počítačové technologie Třetí generace Distanční vzdělávání na Internetu (e-learning) (Košč, 2003)
Na začátku DiV stojí poštovní známka (pol. 19. století) Rozvoj samostudia na dálku je úzce spjat s rostoucí potřebou dalšího vzdělávání (všeobecná informovanost, kulturní osvěta, cizí jazyky, ….), zavedením poštovních služeb. 1837 ISSAC PITTMAN, korespondenční kurz těsnopisu 1856 vznik institutů pro korespondenční výuku jazyků, Toussaint a Langenescheidt (Berlín) 1881 L´école chez soi (Škola doma), Francie
Rádio, rozhlas Rádio (1895) je první médium vstupujícím do vzdělávání. Má možnost oslovit velké množství lidí ve stejném čase, nezávisle na místech a vzdálenostech. Populárně naučné pořady. Licence pro vzdělávací stanice (1921) při univerzitách v Salt Like City, Wisconsin, Minnestotě Francie: Rádio Sorbonne (1937) Velká Británie: BBC
Televize, video Vedle zvukového záznamu také obraz, pohyb, názornost – vizualizace vzdělávacího procesu. První TV kurzy na Univerzitě Iowa (1937) Další rozvoj v 70. letech (video / kabel / satelit) Francie: Univerzitní televizní vysílání Sorbonne La Cinquieme – televize znalostí a vědění Velká Británie: Open University BBC
Open University, Velká Británie 1969 založil britský premiér Harold Wilson s podporou královny (Royal Charter). Celonárodní poskytovatel vzdělávání pro dospělé. Distanční forma: multimediální vzdělávání na dálku. Otevřená univerzita: bez ohledu na věk, pohlaví, vzdělání / není nutný doklad o dosažení vzdělání / druhá vzdělávací příležitost pro každého. Od založení zde studovalo více než lidí. Doporučuji:
Počítač, Internet 70. / 80. léta : vzdělávaní podporované osobním počítačem (PC) 90. léta: vznik Internetu, 21. století: e-learning
Česká republika 2004 Národní centrum distančního vzdělávání ČADUV /Česká asociace distančního univerzitního vzdělávání Open Business School Vysoké školy / univerzity
Konference Belcom, ČVUT Praha Fenomén e-learningu v současném vzdělávání, Praha E-learning ve vysokoškolském vzdělávání, UTB Zlín Národní konference k DIV, NCDIV Information and Communication Technologies in Education, VIRTUNIV Rožnov p./R. E-learning (soutěž, seminář), Hradec Králové European Distance Learning Forum, Plzeň
Univerzita Karlova v Praze Laboratoř distančního vzdělávání Aplikace online formy vzdělávání v praxi vysokých škol od roku Výzkum, vývoj, praktické ověřování, příprava učitelů, autorů, manažerů, testování technologických řešení (EDEN). Více než 140 vyvinutých kurzů, 800 studujících. Vzdělávací portál TELMAE
Vysoká škola ekonomická v Praze Fakulta podnikohospodářská Akreditace magisterského navazujícího programu v distanční formě. Středisko distančního vzdělávání Elektornické publikace / Zoner Context Tvorba a řízení kurzů /eDoceo Internetový portál DiV:
Univerzita Hradec Králové Institut dalšího vzdělávání E-learningová podpora všech forem výuky od r. 2000/2001 v prostředí WebCT. Zvýšení počítačové gramotnosti → využívání ICT v pedagogické praxi: ECDL, OLIVA Šetření postoje studentů k e-learningu.
VIRTuální UNIVerzita Ostravská univerzita, Technická univerzita Ostrava, Slezská univerzita Projekt od 1999/2000, s cílem vytvořit základ virtuální univerzity. Původním záměrem bylo vytvoření vlastního virtuálního prostředí pro vzdělávání. V průběhu realizace od záměru ustoupili a zvolili cestu komparace a testování různých LMS z hlediska jejich pedagogických funkcí (Tutor 2000, ToolBook, Learning Space, Barborka). Cyklus seminářů a školení.
Jakou má distanční vzdělávání budoucnost ?
Zdroje: Zlámalová, H.: Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc 2002 Průcha, J.: Akreditace v distančním vzdělávání. Olomouc 2003 Nocar, D., Hoblíková, I., Snášelová, L., Všetulová, M.: E-learning v distančním vzdělávání. Olomouc 2004 Pirtonová, S.: Distanční vzdělávání ve Francii. Olomouc 2003 Huba, M., Orbánová, I.: Pružné vzdělávanie. Bratislava 2001 © Mgr. Irena Hoblíková