POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikace výpočetní techniky Mgr. Milan Randák
Advertisements

Gragika - fotografie. •Pojem grafika -jedná se o souborné označení pro ruční kresby a reprodukční techniku •Koláž -ilustrační nebo plakátový způsob kombinace.
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Rastrové obrázky – teorie
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA HELENA MYNAŘÍKOVÁ.
Základy počítačové grafiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ostatní vnitřní komponenty
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Základní pojmy počítačové grafiky
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
CO VŠE JE POČÍTAČOVÁ GRAFIKA
Počítačová grafika – rastrová grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Úvod do počítačové grafiky
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Počítačová grafika rozlišení
Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Počítačová grafika Maturitní otázka č. 19 Martin Ťažký.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
Transkript prezentace:

POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy: nespecifikovány Plánované cíle: ·pochopení rozdílu mezi bitmapovou a vektorovou grafikou ·vysvětlení a pochopení základních pojmů z oblasti grafiky

ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Operační systém: MS Windows XP Professional Autorský software: Smart Board Software 9.0 Autor: Mgr. Miloš Nygrýn Škola: Obchodní akademie České Budějovice

Rozdíly mezi grafikami Co je rastr? Malba Fotografie Co je vektorový objekt? Nástroje, které používáme

Rozlišení - DPI Rozlišení je počet bodů na jednotku vzdálenosti. Udáváme jej v bodech na jeden palec (1"=2,54 cm) Ob rázek, který byl 2,5 cm široký a má na šířku 100 bodů, má rozlišení 100 dpi Úk ol: Seřaďte obrázky podle rozlišení od nejvyššího po nejnižší

Obrazovka a tiskárna Monitory: 1024 x 768 (90 dpi) Tiskárny: 200 — 300 dpi · Obrázek můžeme tisknout poloviční (třetinový), než jej vidíme na obrazovce ·Ideální počet bodů pro úpravy, koláže a ukládání obrázků je 1024 x 768 ·Pokud chceme obrázek zvětšovat, musíme mít bodů více ·Na různých monitorech bude stejný obrázek různě velký

Barevná hloubka, bity, bajty 1B (čti bajt) = 8b (čti bit) RGB — 16,7 mil. barev, 3B/bod 256 stupňů šedi — černobílá fotografie, 1B/bod 256 barev — tlačítka, linky, 1B/bod barev — 2B/bod Úkol: Vypočtěte, kolik zabere obrázek 1600 x 1200 bodů v paměti počítače v režimu RGB.

Formáty souborů Formát JPEG (ztrátový) Formát GIF (pro 256 barev nebo odstínů šedi) Formát TIFF (nekomprimovaný) Další formáty: BMP, PNG, PSD, PDF, ZMF,...

Barevné modely Monitor — RGB (red, green, blue) Tiskárna — CMYK (cyan, mageta, yelow, black) Barevná věrnost ·nastavit jas a kontrast na monitoru ·nastavit barevnou teplotu zobrazení na monitoru ·nastavit barevné podání v ovladači grafické karty Úkol: Společně nastavíme a kalibrujeme monitor přes kalibrační obrázek

Opakování I ·Jaký je rozdíl mezi rastrovou a vektorovou grafikou? ·Jaké znáte barevné modely? ·Které formáty souborů se v grafice používají? ·Jakou znáte barevnou hloubku?

Opakování II Monitor počítače má běžné rozlišení , kvalitní tiskárna pak tiskne v rozlišení DPI. Dnes nejobvyklejší počet bodů na monitoru je x bodů. Moje tiskárna má udané rozlišení 4800 DPI. Na jaké rozlišení upravím obrázky, které na ní budu tisknout?

Cvičení 1. Rastrový obrázek ztažený z webu, který obsahuje 640 x 480 bodů, si roztáhnu přes celou stranu A4 a vytisknu s nejvyšší kvalitou. Jak bude vypadat výtisk? A) bezvadný, hladký.B) nepatrně bude poznat jemné zrnění. C) bude to hrůza, obrázek bude hladce vytištěn, ale z kostiček. 2. Na obrázku vidíte monitor počítače, který je nastaven na 1024 x 768. Odhadněte, kolik bodů přibližně má obrázek v přiblížení 100%?

Výpočty Kolik kB zabere v paměti obrázek o rozměrech 800 x 600 bodů s barevnou hloubkou A) 256 stupňů šedi B) 256 barev C) 16,7 mil. barev Kolik MB v paměti PC zabere fotografie 15 x 10 cm nasnímaná na A) 100 DPIB) 200DPIC) 300 DPID) 1000 DPI vždy s barevnou hloubkou 16,7 mil. barev?