Jak se děti učí 4 ČAS Podzim 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MÍSTO, KDE ŽIJEME – DOMOV, RODINA
Advertisements

MÉ KRÁLOVSTVÍ.
Rok s kocourkem Matyášem
ČLOVĚK A JEHO SVĚT ORIENTACE V ČASE Jana Štadlerová ZŠ Věšín.
VY_32_INOVACE_ 01_ Lidé a čas
Elektronická učebnice - I
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
RODINA Maminka a tatínek jsou mí rodiče.
DOMOV ADRESA oslovení jméno a příjmení ulice a číslo domu obec, město
Jak se děti učí 3 Jak děti poznávají svět – geneze pojetí PROSTORU.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Dětský svět Dětské naivní teorie
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
VY_32_INOVACE_ 02_ Lidé a čas
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.

RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
MY FAMILY (slovní zásoba) THIS x THAT, ZÁJMENA
Rodina.
VY_32_INOVACE_PSYPS110460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rodokmen - věk Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
Prvouka 3.ročník ZŠ „DOMOV-RODINA-TRADICE -VÁNOCE“
ANOTACE CZ. 1.07/1.5.00/ Já a moje rodina VY_52_INOVACE_87_96
Rodina.
Křížovka – příbuzenské vztahy
Mezilidské vztahy 3. ročník
Rodokmen Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
"Pepíčku, jak zní rozkazovací způsob od slovesa mlčet
Jak se děti učí 3 Jak děti poznávají svět – geneze pojetí PROSTORU.
Anotace Materiál je vhodný ke společné práci žáků 3.třídy jako opakování učiva o kalendáři a o čase. Opakování může být motivováno některou hrou, doporučuji.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Prezentace je určena k opakování učiva o rodinné oslavě.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2PRV2,3_10.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_09_ PL Rodinné vztahy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
RODINNÉ VZTAHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_01_RODINNÉ VZTAHY Téma: OBČANSKÁ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV:VY_32_INOVACE_11 _Moje rodina TÉMA:
Rodičovství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Rodičovství.
Co je to domov? DOMOV Domov je máma, táta a sourozenci … Domov je můj pokoj, hračky, knížky … Domov je náš dům, byt, obývák, kuchyň, ložnice,
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Výchova k občanství TEMA: VZTAHY V RODINĚ ČÍSLO.
Části roku Mgr. Lenka Stará
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Rodina, náhradní rodinná péče
Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov
Rodina, příbuzenství.
Rok s kocourkem Matyášem
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření listopad 2011
RODINA Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Autor: Mgr. Radana Marelová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rodina dříve a dnes Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Pardubice - Spořilov
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Jak se děti učí 4 ČAS Podzim 2013.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_32_INOVACE_07_ Rodina Téma: Rodina
Přídavná jména přivlastňovací
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.26_Cas Datum: 12.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Transkript prezentace:

Jak se děti učí 4 ČAS Podzim 2011

Výchozí otázky: 1.  Proč je toto téma důležité ve vzdělávání malých dětí? 2.  Jaké jsou psychologické zákonitosti dětského chápání času? 3.  Jak toho využít ve vyučování na 1. st. ZŠ?

     6-7 leté dítě v 1. tř. čas vnímá jako centrovaný – skrze vlastní pozici a zkušenost v konkrétních životních situacích     MINULOST ------------- PŘÍTOMNOST----------- BUDOUCNOST ___________ JÁ ____________ min. tady a teď bud. Děti se tedy do minulosti dívají opačným směrem, než jak jdou dějiny. V učebnicích jsou však historické události líčeny decentrovaně.

Základní podmínka pro pochopení toku času: aby mohlo dítě vnímat historické učivo decentrovaně, musí „vystoupit“ ze své pozice a zaujmout „odstup“ (nastává cca ve 3. roč.) Předtím mu musíme zprostředkovat pochopení relace  dříve – později  dříve než – později než

Jakou mají děti s časem zkušenost? Že: -  se střídá den s nocí -  posunují se ručičky hodin a podle toho se vykonávají určité činnosti -  postupují dny v týdnu  -  střídají se roční období, sled svátků, oslav narozenin -  lidé jsou různě staří, tj. někteří se narodili dříve než jiní – zkušenosti v rodině: děti, rodiče, prarodiče

Ve vlastivědě jsou 2 klasická témata, která se k tomu mimořádně hodí:   1.     fyzikální čas: dny, týdny, měsíce, roční období, denní doby (ráno – poledne večer), kalendář; HODINY 2.     rodina a rodokmen (genealogie)

1.     téma: FYZIKÁLNÍ ČAS  Pro pochopení fyzického času je důležité, aby děti nejen znaly názvy (dní, měsíců,…), ale aby objevily cykličnost, pravidelnost v jejich střídání. Zpočátku má seznamování s těmito pojmy prožitkový charakter – ptáme se:  co děláš v pondělí? co děláš v neděli? který den je dnes? který den byl včera? který den je dříve? který den je později? je pondělí dříve než čtvrtek? je sobota později než pátek? Atd.

To však nestačí k pochopení historického času – musí pochopit navíc operaci ZAHRNOVÁNÍ. POCHOPIT UDÁLOST jako událost historickou znamená umístit ji mezi jiné historické události podle časové relace DŘÍVE – POZDĚJI (než) - časová osa

Cvičení: 1. Řekni, co jsi dělal včera, předevčírem, v neděli apod. (všímat si tvaru slovesa, který používají; jestliže používají jen jednoho času, svědčí to o nedostatečném operačním myšlení a o jeho neschopnosti vyjádřit z centrovaného hlediska nevratný sled) 2.     Řekni, co jsi dělal, děláš a budeš dělat od včerejšího rána do zítřejšího večera. 3.     Sestav kalendář pro měsíc, kdy máš narozeniny (máme kalendář se slepými dny, označeny jsou jen 1. dny v měsíci) 

2. téma: RODINA a RODOKMEN Zařazení : 2. třída Toto téma se zpravidla „zpřehledňuje“ pomocí rozhovoru nad rodinnými fotografiemi, které si mají děti přinést do školy. Fotografie: Þ    kdo ke komu patří? Þ    kdo se komu narodil? Þ    kdo je starší (mladší)? Þ    připište jména k panáčkům Þ    kdo je bratr? (ten, kdo se narodil mým rodičům kromě mě) Þ    babička – dědeček, strýc – teta, bratranec – sestřenice – vysvětlení všech vztahů. 

zaznamenáváme správné a nesprávné odpovědi, vyhodnotíme procento úspěšných dětí, příp. čas, který potřebovaly pro pochopení relace Pochopená relace = když dítě řekne:“pátek je dříve než sobota a sobota je později než pátek“ (vratný vztah); uzavře se následnost a relace se stává pohyblivou --- OPERACE.

Stěžejní úkol: NAKRESLI SVŮJ VLASTNÍ RODOKMEN! Dílčí kroky: 1.      uvědomění si významu pojmu MATKA (můžou existovat na světě lidé, kteří nemají matku (otce)? Proč ne (ano)? Všichni lidé mají matku (otce), i když je nemusí znát. Hlavním zdrojem poznatků je jazyk dětí: Jak víš, že ta maminka, kterou máš, je tvoje maminka? (jméno, podoba, péče, fotografie, povídání prarodičů,…) - jde o tzv. zástupné role. Nezástupná role matky = to, že jsem se jí narodil(a).  

Hry - operační cvičení: 2.      navodit schopnost zaujmout hledisko druhého v systému rodinných vztahů (synem otce jsem já) Hry - operační cvičení: „Představ si, že se jdeš jako tvůj tatínek zeptat paní učitelky do školy na prospěch jeho syna. Které otázky asi tatínek paní učitelce položí?“(pozorujeme schopnost dítěte zaujmout odstup, decentrovat otázky) Þ    prohloubení pochopení – navodit OPERACI: „narodila jsem se mámě“ „dcerou maminky jsem já“ TAM ZPĚT já jsem její dcera ona je moje matka  

Operační cvičení: 1. zaujmi stanovisko svého otce v rodině 2.      představ si jeho syny 3.      vyčleň z nich toho, který „není můj bratr“ …AHA!!! (dítě dále netápe, ví).   O co vlastně půjde? Děti vlastně zvládnou základní genealogickou relaci „otec –syn“: Þ    synem svého otce jsem já Þ    jsem-li synem svého otce, pak jsem vnukem jeho otce Þ    jsem-li synem otce, pak jsem synovcem otcova bratra (sestry) a bratrancem jeho (jejích) dětí

Výzkum (Vyskočilová) - výsledky byly vyhodnoceny podle těchto kritérií: správnost označení (jména) a umístění sebe sama v rodokmenu správnost umístění prarodičů z obou stran správnost umístění relátů strýc a teta (pokrevní a přiženění) a sestřenice a bratranec. Tématu bylo věnováno 6 vyučovacích hodin. Po 1. hodině správně řešilo úkol 54% dětí, po 2. hod. 64%, v 6. hod. 96% dětí. Nejtěžší byla OPERACE inverze centrovaných vztahů (když já jsem její vnuk, ona je moje babička,…)

ZÁVĚR: Podmínka vnímání toku historického času: Þ    děti dovedou zaujmout hledisko někoho, „kdo žil dříve než ony“, kdo se narodil dříve než ony“ Þ    děti ovládly relaci dříve – později, dříve než – později než. Literatura: MACHALOVÁ, M. rukopis 2004 VYSKOČILOVÁ, E. Pokus vyučovat žáky 2. ročníku chápání historického času na základě genealogie. Komenský, č. 9, 1974, s. 545-553. VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření základů historického myšlení žáků 2. ročníku. Komenský, č. 4, 1976, s. 341-348.