TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy sportovního tréninku mládeže
Advertisements

Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
OSOBNOST.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Personální management
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Hrové chování.
Příčiny SPU.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Vůle.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Psychologické aspekty zdraví
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Nedbalová MartinaDubová KateřinaNedbalová MartinaDubová Kateřina.
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová. Obsah semináře: 1.Vymezení pojmu hra 2.Teorie hry 3.Význam a funkce hry 4.Zákonitosti hry 5.Charakteristické znaky.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Předškolní věk = období hry Experimentace – cca do 2 let věku, procvičování pohybů s vlastním tělem, nebo jednoduchými předměty, prozkoumávání okolí a.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
Psychologické disciplíny I.ČástZákladníSpeciální.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zákony vývoje.
Volnočasové aktivity dospělých
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
MOTIVACE Zora Syslová.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Socializace Kejřová.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
Náročné životní situace
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Základní pojmy speciální pedagogiky
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Transkript prezentace:

TEORIE A METODIKA HER Zora Syslová

Obsah semináře: Vymezení pojmu hra Teorie hry Význam a funkce hry Zákonitosti hry Charakteristické znaky hry Využití hry pro pedagogickou diagnostiku Hračka Ukázky her (zdroj – literatura, Internet)

3. Význam a funkce hry Východiskem je definice pojmu činnost: „Činnost je psychická aktivita organismu jako celku, jejímž prostřednictvím jedinec uskutečňuje své interakce s objekty okolního prostředí. Vnitřní příčinou zahajování těchto interakcí jsou aktualizované potřeby jedince. V průběhu činnosti působí jedinec na objekty tak, aby je měnil ve shodě s požadavky, které vyplývají z jeho potřeb. Účinky činnosti se neomezují pouze na měnění objektů a uspokojování potřeb jedince, ale mohou vytvářet i postupné změny různých dispozičních struktur jeho osobnosti.“ (Severová 1982, s.15).

Hra je základní aktivitou dětské seberealizace Vychází z vnitřního popudu, odráží aktuální podmínky Je originálně nastavena podle dispozic každého jedince Její forma se v čase a společnosti proměňuje Účel má hra sama v sobě Oblasti reálných skutečností se mohou na základě vstřebaných informací proplétat a tvůrčím způsobem vznikají nové skutečnosti tady a teď Na základě individuality i skupinových souher a prožitků

Hry a předmětný obsah činnosti Hry zřejmě nemají specifický předmětný obsah. Hrou se může stát nejen manipulace s hračkami, ale s nejrůznějšími věcmi, se zvířaty, s jinými dětmi, dospělými apod. Jsou to činnosti, které děti provádějí, protože je to baví, protože je chtějí dělat. Severová upozorňuje na to, že ne všechny činnosti, které děti dělají spontánně, jsou hrami. Patří sem také spánek, jídlo, pití apod. Ty dělají pro uspokojení svých základních potřeb. Různorodost her, která je příznačná pro dětský věk souvisí pravděpodobně s tím, že u většiny normálních zdravých dětí plní funkci učení. S funkcí učení souvisí i to, že ve hrách dětem nejde jen o dosahování určitých vnějších výsledků, ale především o samotné provádění činnosti.

Hry a motivační obsah činnosti Hry mají různé motivy a podle nich pak hra plní různé funkce. Předpokládá se, že děti vyrůstající v klidném rodinném prostředí jsou ke hře motivovány specifickými potřebami učení a vývoje. Tyto hry mají formu bezprostředně motivovaného učení a mají v životě dětí mimořádný vývojový význam. Dalšími motivy her dětí i dospělých mohou být společenské potřeby, odpočinku apod. Hry dětí, které musejí čelit vážným životním situacím vyvolávajícím frustraci, bývají motivovány právě neuspokojenými potřebami a pak plní tyto hry funkci jejich náhradního uspokojení. Často pomáhají dětem při řešení vzniklých konfliktů. Předpokládá se, že tyto typy her se nepodílejí na rozvoji schopností dětí a přispívají k obnovení duševní rovnováhy dítěte.

Matějček upozorňuje na blahodárný vliv hry u dětí se syndromem lehké mozkové dysfunkce. „Ukázalo se totiž, že mají-li tyto děti dost příležitosti k volnému pohybu a ke hře podle vlastního zájmu a volby, zlepšuje se jejich chování a stoupá jejich výkonnost. Nemají-li takovou příležitost, obtíže se stupňují. Nějakou delší soustavnou prací, např. učením, se jejich malá zásoba energie snadno vyčerpá - volná hra naopak znamená odpočinek pro jejich nervový systém, neboť se podle vlastní potřeby dítěte „zapínají“ a „vypínají“ jednotlivá mozková centra, a tak si zbylá část může zatím odpočinout v procesu útlumu.“ (Matějček 1978, str. 313)

Hra a formativní obsah činnosti Formativní obsah hry souvisí se způsobem motivace. Podle ní můžeme odhadnout, do jaké míry se hra podílí na utváření různých dispozičních struktur osobnosti. Obecně lze říci, že hra rozvíjí osobnost dítěte tím více, čím více odpovídá její obsah vlohám a dispozicím dítěte. Zároveň se dá předpokládat, že onen dispoziční předpoklad her ještě více děti ke hře motivuje.

Zjednodušeně by se dalo říci, že můžeme rozlišit hry motivované specifickými potřebami vývoje, které plní funkci učení a hry, které s učením nesouvisejí. Ty pak plní v životě dítěte jiné funkce, např. funkci relaxační či terapeutickou.

SKUPINOVÁ PRÁCE Vytvořte „na nástěnku“ upoutávku pro rodiče, ve které jim vysvětlujete význam hry pro rozvoj dítěte.

4. Zákonitosti hry Hra podléhá ve vývoji jedince určitým zákonitostem a stejně jako psychické funkce, se podle určitých stadií vyvíjí. Znalost těchto stadií usnadňuje sledování a rozbor dětské hry, která se svým obsahem, formou, trváním i sociálním zaměřením liší jednak podle věku a jednak podle individuálních zvláštností každého jednotlivého dítěte.

Mezi ukazatele stupně vývoje hry patří: Samostatnost Plánovitost Soustředěnost Zastoupení jednotlivých druhů her Obsahová náplň hry, její bohatost a tvořivost Ranější nebo pozdější nástup určitého druhu nebo fáze hrové činnosti může být orientačním ukazatelem vyspělosti dítěte a odlišnost může signalizovat vývojové poruchy a zpoždění.

SKUPINOVÁ PRÁCE Rozlišení u 3, 4 a 5(6) letých dětí Samostatnost Plánovitost Soustředěnost Zastoupení jednotlivých druhů her Obsahová náplň hry, její bohatost a tvořivost