Lékařská psychologie 5. ročník Lucie Bankovská Motlová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průzkum v azylových domech
Advertisements

Péče o seniora trpícího depresí
Zdravotní péče o bezdomovce z pohledu zdravotnického zařízení
Z KÁČKA DO L É ČEBNY „DLOUHÁ“ CESTA AT KONFERENCE – , SEČ Zuzana Hrdličková K-centrum Mladá Boleslav, Semiramis o.s.
Zákon o sociálních službách
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Nemoci oběhové soustavy
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Lékárna a léčba závislosti na tabáku
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
Klíčová otázka č. 4 Specifika péče o osoby bez přístřeší na akutní příjmové ambulanci z pohledu všeobecné sestry Mgr. Patrik Burda 26. – 27. listopadu.
Alkoholismus Kateřina Jahodová.
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Návykové látky, závislosti
Krátká intervence - o osvědčené metodě ve zkratce
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Projekt EPP-ED Riziko při poskytování zdravotní péče – politika WHO
Alkoholismus.
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Things we knew, things we did… Things we have learnt, things we should do Kvalita života po protinádorové terapii Kateřina Kubáčková Odd. onkologie a radioterapie.
Klinická propedeutika
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Ošetřovatelský proces
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Komunikace v náročných situacích: psychopatologie
Deprese Diagnostika a léčba
Komunikace s rodiči.
Psychiatrická propedeutika: Dovednosti Lucie Bankovská Motlová
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Lucie Bankovská Motlová
Nutriční poradenství.
Léčba deprese Vincent van Gogh: Sorrowing old man
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Péče o nemocné dítě.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Projekt,,NO DRUGS”. O čem dnes uslyšíte ?? Definice drogy Proč lidé berou drogy? Drogová závislost Rozdělení drog Rizika užívání drog Prevence Léčba Druhy.
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
Vypracování národních norem kódování pro český systém DRG číslo projektu CZ2005/017/ Program Evropské Unie Transition Facility pro Českou.
Identifikace pacientů v MOÚ J. Kocourková, H. Vorlíčková, Masarykův onkologický ústav, Brno.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Srdeční selhání z pohledu pacienta Marie Lazárová I. Interní klinika kardiologická FN Olomouc.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Terénní programy pro Liberecký Kraj K-centrum Liberec K-centrum Česká Lípa Protidrogový program v penitenciárních zařízeních.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
Táňa Křížová Krajský úřad Kraje Vysočina
Mgr. Jana Drexlerová Mamma HELP
Práce v poradně.
Boj o pacienta, boj o peníze
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Státní zdravotní ústav Praha Centrum podpory veřejného zdraví
Snídaně s novináři, Účelná a bezpečná farmakoterapie v domovech pro seniory, výsledky tří let realizace projektu PhDr. Ivana Plechatá
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
MOBILNÍ HOSPIC SV. KRYŠTOFA
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Lékařská psychologie 5. ročník Lucie Bankovská Motlová Nonadherence k léčbě Lékařská psychologie 5. ročník Lucie Bankovská Motlová

Co se dnes naučíte Nonadherence: definice, rozsah, příčiny, klinický význam a intervence k podpoře adherence: Krátká intervence Klinické koučování Motivační rozhovor

Adherence vs. nonadherence věrnost vyhovění splnění dodržení svolení souhlas Nonadherence nesouhlas neplnění nevyhovění nedodržování 3

Adherence vs. kompliance Adherence: aktivní účast pacienta v terapeutickém procesu Kompliance: pasivní plnění instrukcí

Nonadherence k léčbě: definice Užívá méně léku než má (cvičí méně než má, nedodržuje dietu, atd.) Užívá více léku než má Neužívá v předepsaných intervalech (cvičí jinak než má) Užívá jiné léky než má Neužívá léky dostatečně dlouho Příklady?

Nonadherence: Klinický význam 30% pacientů neužívá léky tak, jak má Civilizační onemocnění: chronická onemocnění, jejichž průběh a výsledný stav má pacient ve vlastních rukou Lepší adherence = lepší prognóza Osobní zkušenosti?

Průběh psychotického onemocnění a doporučená doba léčby

Po první epizodě: 1-2 roky Po druhé epizodě: 5 let Antipsychotika (neuroleptika) v léčbě psychotických onemocnění: Doporučení pro prevenci relapsu Po první epizodě: 1-2 roky Po druhé epizodě: 5 let Tři a více epizod: celoživotní léba Realita?

Psychotická onemocnění: rozsah nonadherence (%) 76% 69% 40% 33% 25% 10 dní 6 měsíců 12 měsíců 24 měsíců propuštění Perkins, 2002; Kamali et al., 2006, Lam et al, 2002; Weiden et al., 1997

Překážky adherence

Žádné nebo mírné symptomy Měnlivý průběh Proč? Nemoc: Žádné nebo mírné symptomy Měnlivý průběh Nedostatečný nebo chybějící náhled Lékař: Problematická komunikace Neschopnost poučit Psychologické faktory: Deprese Postoj a předsudky Léčba: Složitý léčebný režim Nežádoucí účinky Psychosociání faktory: Absence sociální opory Zdravotnictví: Špatná dostupnost péče Dlouhé čekací doby

Kasuistika Jiří, 30 let, absolvent konzervatoře, bez zaměstnání 1. kontakt s psychiatrií v 25 letech, ambulantně F 23, doporučen risperidon, který neužíval, docházel na psychoanalýzu Od 25 let progrese psychózy: paranoidní a religiózní bludná produkce, pod jejímž vlivem žil s bezdomovci, cestoval po Evropě, nekomunikoval s rodinou 1. hospitalizace ve 30 letech; nedobrovolně za asistence PČR 27.11.09 - 3.3.2010; medikace: risperidon 5 mg denně 8.3.2010 nastupuje do denního stacionáře; v popředí absence náhledu, bludná rezidua, nesouhlas s medikací, suicidální úvahy 22.3.2010 nabídka depotní medikace video

Jak podpořit adherenci Vyslechněte pacientův názor na léčbu, odhalit předsudky a obavy a zjistit, co pacient ve vztahu k léčbě zamýšlí Upravte léčebný režim pacientovu přání Zjednodušte režim O užívání medikace a doporučených postupech informujte stručně a jasně Ověřte, zda se pacient domnívá, že doporučené postupy zvládne a poradit techniky, jak adherenci usnadnit Doporučte užití pomůcek (dávkovače na léky, elektronický monitorovací systém, nařízený budík na určitou dobu) Zdůrazněte výhody medikace a význam dodržování postupů pro zajištění nejlepšího efektu Zjistěte, zda má pacient podporu mezi nejbližšími a s jeho souhlasem ji podpořte

Jak podpořit adherenci Monitorujte adherenci: všímejte si známek nonadherence (zmeškané schůzky) a sledujte klinický stav; pokud se nelepší, může to být důsledek nonadherence! Podporujte adherenci a pobízejte pacienta k vytrvalosti Ptejte se pacienta na to, zda léky užívá. Vyjádřete pochopení má-li problém s léky, nevolte konfrontační styl. Je-li adherence nepravděpodobná, zvažte předpis léku s pomalým uvolňováním, depotní medikaci nebo transdermální aplikaci.

Nonadherence: Jak pacienta přesvědčit, aby změnil přístup? Krátká intervence Klinické koučování

Intervence Krátká intervence: 5A Klinické koučování Ask: ptej se Assess: posuzuj Advise: poraď Assist: asistuj Arrange: zařiď Klinické koučování Poučení Předání příručky Vnitřní motiv? Přání? Komunikace Respekt Možnost volby

Kasuistika Pan Novák pije alkohol. Lékaři si stěžuje si na únavu, bolesti žaludku a zhoršené spaní. Krevní odběr prokáže zvýšené jaterní testy. Odmítá spojitost mezi alkoholem a obtížemi a situaci bagatelizuje: „v novinách píšou, že alkohol je dobrý na srdce, a navíc, vždyť nepiju moc“ Diagnóza?

Krátká intervence: 5A Ask: ptej se Assess: posuzuj Advise: poraď Assist: asistuj Arrange: zařiď

Ptej se Co víte o vlivu alkoholu na zdraví? „no že je zdravej, protože je to dobrý na oběh; babička pila každé ráno slivovici a dožila se 90 let“ Co byste se chtěl o alkoholu dozvědět? „Říká se, že to není dobré kvůli játrům a taky má někdo obtíže se zažíváním. Je to pravda?“ To je pravda. Játra alkohol odbourávají. Je-li ho moc, zvětší se a „ztuční“. To se projeví vyššími jaterními testy. Ostatně i vy máte vyšší jaterní testy. Co si o tom myslíte?

Posuzuj „Vyšší hodnoty vašich jaterních testů mohou souviset s pitím alkoholu. Vyhněte se alkoholu, už tím se váš zdravotní stav podstatně zlepší.“ Vám se to radí, ale jak to mám udělat, když mi chlapi v hospodě postaví pivo pod nos a já mám na něj chuť?

Poraď Vyhýbejte se situacím, které chuť vyvolávají Uvědomte si negativní důsledky Odveďte pozornost, jdou-li n a vás chutě (čtení, vaření, koupel) Uvědomte si výhody abstinence Napijte se nealkoholického nápoje Tělesně cvičte či pracujte, projděte se v přírodě Někomu odevzdejte peníze

Poraď Monitorujte se: zapisovat do tabulky, kdy se objevuje bažení, co pomáhá ke zvládání situace, co naopak bažení zhoršuje Připravte krizový plán: Komu řeknu, kam zavolám, co udělám Dodržovat pravidelný denní režim – jídlo, pití, spánek a pohyb (žízeň a hlad zhoršuje bažení) Nácvik sociálních dovedností: jak odmítat nabízenou látku (atd.)

Asistuj Předat příručku, webovou adresu (www.drnespor.eu) Předat kontakt na centra krizové intervence (CKI PL Bohnice: 284 016 666)

Zařiď Zdravotník nebo příbuzný dohodne pacientovi konzultaci na specializovaném pracovišti, optimálně s doprovodem Doporučující lékař tak jasně naznačí závažnost stavu

Klinické koučování zdravotník poučuje „na míru“ zdravotník hledá vnitřní motiv ke změně, počítá s nerozhodností, respektuje přání, řeší problémy společně zdravotník je sparingpartnerem, sdílí znalosti, komunikuje srozumitelně, respektuje pacientovy názory, vyjednává o postupech, nabízí volbu

Co mají společného?

Adherence a nonadherence: Jak ovlivnit postoj pacienta? nikoli příznak nemoci Jak ovlivnit postoj pacienta?

Přístup k pacientovi Paternalismus vs. autonomie Zdravotník je autorita Zdravotník je jediný expert Zdravotník je emočně neutrální, aby si udržel autoritu Bariéry: Bílý plášť, odborné vyjadřování, lepší křeslo Pacient musí usilovat o úzdravu, naslouchá pokynům, léčí se Zdravotníkovo řešení je jediné správné Pacient se bez výhrad podřizuje Zdravotník je partner I pacient je expert Zdravotník je přátelský, ochoten sdílet znalosti Bez bariér: srozumitelná mluva, stejné křeslo Pacient je spoluodpovědný, informovaně se rozhoduje, zda léčbu podstoupí Může existovat více názorů a postupů Pacientovy názory jsou respektovány, o postupech se vyjednává

Kvíz: Určete jednu správnou odpověď: Lékařův přístup je A: paternalistický B. amatérský C: alternativní

Optimální situace a jak ji docílit? Zdravotník je přátelský partner, který ochotně a srozumitelně sdílí s pacientem odborné znalosti. Připouští možnost existence většího množství terapeutických postupů, přičemž pacientovy názory respektuje a o léčbě vyjednává. Pacient je spoluodpovědný expert na svou nemoc, informovaně se rozhoduje, zda léčbu podstoupí a kvalifikovaně vyjednává o terapeutických postupech. Naučte se motivační rozhovor Naučte se edukovat