VY _12_INOVACE_D.6.27 MEZOPOTÁMIE – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 30. října 2012 Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAROVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Opakování Mezopotámie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Mezopotámie Vyvinula se na přelomu 3. a 4. tisíciletí.
VY_32_INOVACE_Dj Mezopotámie-prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_01.
Mezopotámie Sumerové - jih Mezopotámie písmo, kolo, zavlažovací kanály
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Sumerové Starověký přední východ
Mezopotámie oblast mezi řekami Eufrat a Tigris
LITERATURA SUMERSKÁ, AKKADSKÁ, BABYLONSKÁ
Charakteristika starověkého Předního východu a Mezopotámie
Vznik státních útvarů II.
VY _12_INOVACE_D.6.19 KELTOVÉ – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 14. října Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost.
MEZOPOTÁMIE Sumer.
Staří Sumerové Barbora Broncová.
Starověká Mezopotámie
6.ročník Starověk.
Dějepis Mezopotámie a Židé 1.
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie – Ninive, Babylon
BABYLÓNSKÁ ŘÍŠE Starobabylónská říše
Mezopotámie Jakub Šetka.
Starověká Mezopotámie
Mezopotámie Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Mezopotámie Dagmar Zemanová
Starověká Mezopotámie
VY_32_INOVACE_212_Mezopotámie_umění Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.2 Starověká Mezopotámie Název sady: Staroorientální státy.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Nejstarší kulturní oblast světa Marie Polanská, HKS - Duchovní kultura Evropy.
Mezopotámie Lenka Křížová 1.A. DĚJINY  Části Babylonie Sumer Asýrie Akkad  Bývá považována za jednu z nejstarších civilizací (3500 ante- 1600)  Mezopotámie.
Mezopotámie uč. str. 47 – 55
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
Asýrie a Babylonie 20.st. – 612 př.n.l př. n. l.
VY_32_INOVACE_211_Mezopotámie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Starověk.
VY_32_INOVACE_
MEZOPOTÁMIE.
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Státy starověké Mezopotámie
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_22DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Digitální učební materiál
DĚJINY KULTURY - STAROVĚK
STAROVĚKÉ STÁTY - MEZOPOTÁMIE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
PŘEDNÍ VÝCHOD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
MEZOPOTÁMIE Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: MEZOPOTÁMIE.
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_21DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_09
Visuté zahrady Semiramidiny
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Sumerská říše V.Adamčík.
NÁVŠTĚVA V ZIKKURATU CITACE HRA PRAVIDLA
Život mezi řekami Mezopotámie.
Mezopotámie VY_32_INOVACE_D
Transkript prezentace:

VY _12_INOVACE_D.6.27 MEZOPOTÁMIE – 6. ROČNÍK Autor: Mgr. Renata Koprová Datum: 30. října 2012 Ročník: 6. ročník Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis Tematický okruh: Starověk Téma: Mezopotámie Metodické pokyny: Prezentace slouží jako názorná ukázka pro výuku nového učiva

MEZOPOTÁMIE Leží v povodí řek Eufrat a Tigris. Sumerové Asyrská říše Babylonská říše

SUMEROVÉ Zemědělci - vytvořili umělé nádrže a zavlažovací kanály Domy z hlíny a rákosu.

CHRÁMOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ MĚSTSKÉ STÁTY – UR , URUK, KIŠ A NIPPUR. Chrámová věž Sestává z 3,5 – 7 stupňů Na nejvyšší terase je svatyně ZIKKURAT

Sumerové jako první použili písmo. Psali stéblem na hliněné tabulky. Zaznamenávali majetek chrámu, velikost úrody, dubu záplav.

BABYLONIE Vznikla na jihu Mezopotámie. Hlavním městem byl Babylon. Nejvýznamnější panovník Chammurapi.

Chammurapiho zákoník Soupis zákonů, který určoval tresty a pokuty za provinění. Tresty byly odstupňovány podle postavení ve společnosti. Pro ty, co měli vyšší postavení platila zásada „oko za oko, zub za zub“. Níže postavenému pouze viník zaplatil. Pokud ublížil otroku, zaplatil majiteli otroka.

Král NABUKADNEZAR dal přestavět Babylon v nejkrásnější město. IŠTAŘINA BRÁNA Bránou, kterou se do města vstupovalo.

ASSYRSKÁ ŘÍŠE Vznikla na severu Mezopotámie. Hlavním městem byl Aššur.

Nejstarší literární památka sepsaná na 12 hliněných tabulkách EPOS O GILGAMEŠOVI Nejstarší literární památka sepsaná na 12 hliněných tabulkách Obyvatelé města Uruk si stěžují na vládce Gilgameše (nutí je k těžké práci na městských hradbách) a prosí bohy o pomoc. Bohové tak stvoří hrdinu Enkidua, který žije v stepi a chrání zvířata před lovci. Enkidu nad Gilgamešem zvítězí a nakonec se oba spřátelí. Další dobrodružství je zavede do cedrového lesa v libanonských horách, kde se setkají s krutým obrem Cuvavou, kterého zničí. Bohyně Ištar se poté zamiluje do Gilgameše, který její lásku neopětuje, a za to je na něj poslán divoký býk, který je sice Gilgamešem a Enkiduem poražen, nicméně za urážku bohyně musí Enkidu zaplatit vlastním životem. Po této ztrátě se zdrcený Gilgameš marně snaží nalézt pomoc v poušti u jediného nesmrtelného člověka Uta-napištima. Po mnoha nesnázích přece jen nesmrtelnost nezíská a vrací se do Uruku. Gilgameš pozná, že lidský život je smrtelný a že jediné co přetrvává je to, co člověk za svůj život vytvoří

VYBER, CO K SOBĚ PATŘÍ 1. Zikkurat A. Země na východ od Evropy 2. Sumerové B. Vládce v Babyloně 3. Orient C. Ochočení zvířat 4. Bronz D. Stupňovitý chrám 5. Ur E. Národ v Mezopotámii 6. Domestikace F. Slitina mědi a cínu 7. Mezopotámie G. Město Sumerů 8. Nabukadnezar H. Oblast v povodí řeky Eufrat a Tigris

ŘEŠENÍ 1. Zikkurat A. Země na východ od Evropy 2. Sumerové B. Vládce v Babyloně 3. Orient C. Ochočení zvířat 4. Bronz D. Stupňovitý chrám 5. Ur E. Národ v Mezopotámii 6. Domestikace F. Slitina mědi a cínu 7. Mezopotámie G. Město Sumerů 8. Nabukadnezar H. Oblast v povodí řeky Eufrat a Tigris

Použité materiály: http://denik.euweb.cz/text/eposogilgamesovi.htm http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSarsljEu8g2cWmHDbB0vBN9yhTUEqW62TbtTm2S7sgRUA9xJkX1g http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSzphHOLQcuLAb-Ww-p8qM9U-390_4EJRckrel9N9Wy1OdK_Ydx http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSVsCtgfSWk_lKwZ000TfoxdqqjAbBa-sPQ-wejxje4CESvadOh http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSPiy7K1prKUz4ldc7uTqmRSPaPYdjott71Ylph6Ir4U7Owxk7A http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5b8PUWGRFUaSv4PwvUR7La2azUsFo_Nx8l2-VXnR4W9VMJbINBw http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQf6uO72fwCi-xoC7Rc8RrEO1et-zkyJNADbL3ytxJ1krsAZ94W http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQk0J0Gxvr2Mr1q9IUoJTRv4-Tza1wGLxUXTtg8w1r4wzH7IlRDpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRU8J47uGzMmDabSf4s96Deg2CNPMEU-ojif4X-9scXYviULNfKVw http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTk3_aVD_lwQqBAzBlJ3oRQSpMQlW0iD8LuTUGa7Pp924gpuyII http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSF1Gx27ykCLGh1WxOHwNfZfpoUV2Sb1Zd3ld_GZIJdZ__DuyZA http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRE_wkme_XzSRPXDzOI3Z4m7HfEBcw0vFKwIEQDjl1Qk_b7VH1k http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTrHDOPH3EkGlwmWKpxfZcMGYxEYT7wwUxxWWL28r-6ygOJUp_Nhg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTM1iqUoTw6Qw4Q_SC-bBxraEhfTAcYmdzwjAwOMffxCTTEUBVe