ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 10 Stavitelé domů Zpracovala dne 16. 12. 2014 Mgr. Andrea Költö (str.1 – 6) Možnosti využití artefiletiky pro rozvoj dětí a žáků s SVP při ZŠ Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 - cílové skupiny projektu „Škola pro všechny“, účastnících se projektové arteterapie v rámci realizace KA 1 projektu CZ.1.07/1.2.29/02.0012 Anotace, která je současně mottem (shodná pro všech 11 metodických listů): Není nutné vždy směřovat výtvarnou práci k výborně technicky propracovanému dílu, ale naopak se zaměřit na pocity, které děti a žáci při tvoření prožívají. Naučit je komunikovat s okolím prostřednictvím svých obrázků. Nabídnout jim možnost projevit své aktuální pocity a nálady do svých děl. Dát jim dostatek prostoru používat více smyslů při výtvarné práci (pracovat se sluchem, hmatem i čichem).
CÍL: STAVITELÉ DOMŮ POSÍLENÍ POZITIVNÍCH VZTAHŮ VZÁJEMNÁ POMOC VZÁJEMNÁ TOLERANCE A KOMUNIKACE ROZVOJ FANTAZIE A JEMNÉ MOTORIKY SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ DO KOLEKTIVU
MATERIÁL BALICÍ PAPÍR KRESLÍCÍ PAPÍR A4 - A3 BAREVNÉ SILNÉ PASTELKY FIXY NŮŽKY LEPIDLO
MOTIVACE SPOLEČNÁ HRA NA HRACÍM PADÁKU KAŽDÝ SI VYBERE JEDNU BAREVNOU VÝSEČ NA PADÁKU. POTÉ SI Z PŘEDEM VYTVOŘENÝCH ŠABLON OKEN , DVEŘÍ A BALKÓNŮ RŮZNÝCH TVARŮ ZAČÍNÁ ZDOBIT SVOJI BAREVNOU VÝSEČ A PŘETVÁŘET JI NA DOMEK NAKONEC DÁ SVÉMU DOMKU JMÉNO A PŘEDSTAVÍ HO OSTATNÍM NA PADÁKU PŘETVOŘENÉM V „ SÍDLIŠTĚ“
POPIS ČINNOSTI NEJPRVE SI DĚTI ZAKRYJÍ NEBO ZAVŘOU OČI A PŘEMÝŠLÍ O NEJKRÁSNĚJŠÍ BARVĚ SVÉHO DOMU. POTÉ SI VYBEROU JEDNU BARVU, O KTERÉ PŘEMÝŠLELI . TOUTO BARVOU ZAČNOU NA A4 – A3 KRESLIT DŮM DLE SVÉ FANTAZIE. NAKRESLENÝ DŮM PAK VYSTŘIHNOU A NALEPÍ NA VELIKÝ BALICÍ PAPÍR NA MÍSTO, KTERÉ SE JIM LÍBÍ. POTÉ CO VŠICHNI NALEPÍ SVÉ DOMKY ZAČNOU DĚTI „CESTOVAT“ SVOU VYBRANOU PASTELKOU ČI FIXOU NAVŠTÍVÍ DOMEK KAMARÁDA, KTERÝ SE JIM LÍBÍ A ZANECHAJÍ NA NĚM SVOJI DALŠÍ OZDOBU. Děti mohou navštívit tolik domů, kolik budou chtít.
ILUSTRAČNÍ FOTOGRAFIE Z vlastní tvorby s dětmi