Benchmarking knihoven 12. března 2007 Vít Richter Národní knihovna ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Advertisements

Informační gramotnost na středních školách
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Koordinační porada informatiků obcí III. typu Spálené Poříčí 14. –
Psychologie pro manažery Projekt ESF v Opatření 3.3 Rozvoj celoživotního učení Registrační číslo projektu: CZ / /0018.
Regionální funkce knihoven v Jihočeském kraji Lidmila Švíková.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MPO včetně existujících mechanismů finanční podpory PhDr. Věra Havránková © 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Královéhradecký kraj Standardy VKIS v praxi Celostátní seminář knihovníků Pardubice 1. listopadu 2005 Eva Semrádová Studijní a vědecká knihovna v Hradci.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
Úvod. školní: příprava na předmět Databázové systémy praktický: webové aplikace databázové systémy základy vývoje webových aplikací od návrhu databáze.
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
STATISTIKA Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci.
Seminář neprofesionálních knihovníků 23. dubna 2009 Knihovna Karla Dvořáčka.
Téma projektu: Zajištění IT školení mimo sídlo firmy - školení zaměstnanců auditorské firmy na nově zavedený informační systém Vypracoval: Petr Vilimovský.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
1 Výběr indikátorů a další postup 15. června 2006 Národní knihovna ČR Tel
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Statistické výkazy Ivo Brožek.
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Setkání účastníků neformálního konsorcia Brno Praha
Knihovny okresu Vsetín Ing. Věra Pelcová v roce 2013.
MV RPS, 1. červen 2005 RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Příprava novely knihovního zákona Vít Richter Národní knihovna ČR tel
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Benchmarking knihoven Děčín – Aktuální problémy knihoven Národní knihovna ČR Tel
1 Regionální funkce v roce 2005 „ Několik“ údajů z výroční zprávy Praha, 1. června řádné zasedání sekce SDRUK pro RF.
Projekt Benchmarking knihoven - měření a srovnávání výkonu knihoven 3. dubna 2007 Pardubice Regionální funkce 2007 Národní knihovna ČR
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Jsou muzejní knihovny knihovnami veřejnými? Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
MARKETINGOVÝ MIX.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
1 Regionální funkce v roce 2004 Výchozí stav pro krajské spravování RF Pardubice, 1. listopadu 2005 Celostátní seminář.
Internet – výhoda pro znevýhodněné 29. února 2008 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel: ,
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Benchmarking knihoven Národní knihovna ČR Tel
Přístup k veřejnému internetu v knihovnách obcí a měst Vít Richter Knihovnický institut Národní knihovna ČR Tel ISSS 2007.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 POČÍTAČE A INTERNET V ČESKÉ SPOLEČNOSTI DOMÁCNOSTI A JEDNOTLIVCI Využívání informačních.
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU Celkové výsledky 2015.
Analýza poskytovatelů sociálních služeb na území Ústeckého kraje s důrazem na problematiku související s absorpční kapacitou prostředků EU jako součást.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
ODBOR SLUŽEB Seminář pro vedoucí pracovníky infrastrukturních útvarů NK ČR 13. ledna 2016.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Pět let RF v číslech úspěchy, rozpaky, hledání
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci
PORADA RF Holasovice
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
V. Setkání se starosty obcí
Transkript prezentace:

Benchmarking knihoven 12. března 2007 Vít Richter Národní knihovna ČR

Program 1.Současný stav projektu Benchmarking knihoven Co se událo od ? Dokončit výběr indikátorů - diskuze Databáze „Benchmarking knihoven“ – návrhy na změny 2.Jak dál pokračovat 3.Průzkum spokojenosti uživatelů - příklad realizace průzkumu v Národní knihovně ČR Jak využít hodnocení služeb v projektu „Benchmarking knihoven“? 4.Různé

Co se událo od ? Definice indikátorů a vzorců pro jejich výpočet – připraveno Zadání databáze „Benchmarking knihoven“ Průzkum spokojenosti uživatelů NK ČR

Dokončit výběr indikátorů - diskuze

Zatím nerealizované indikátory 1.Internetové služby: webová stránka, OPAC, interaktivní funkce, soubor odkazů, virtuální informační služba, elektronické informační zdroje, pro-aktivní informační služby ( , SMS, newsletter) 2.Registrovaní čtenáři do 15 let – % z obyvatel do 14 let 3.Počet virtuálních návštěv na obyvatele 4.Průměrný čas zpracování dokumentu 5.Vzdělávací a výchovné (kulturní??) kolektivní akce na 1000 obyvatel 6.Podíl financování knihovny na rozpočtu obce 7.% získanýchl dotací, grantů, vlastních příjmů na celkovém rozpočtu knihovny z celkových příjmů na provoz 8.Počet hodin dalšího vzdělávání na 1 odborného pracovníka 9.Průzkum spokojenosti uživatelů

Internetové služby Webová stránka ANONE 1 Přístup přes WAP ANONE 1 OPAC ANONE 1 Vlastní specializované databáze ANONEKolik?1 Licencované elektronické informační zdroje Přístup pouze v knihovně ANONEKolik?1 Přístup mimo knihovnu ANONEKolik?1 Soubor odkazů ANONEKolik?1 Virtuální informační služba – Ptejte se knihovny? ANONE 1 Služby pro vzdálené uživatele Komunikace s uživateli em ANONE 1 SMS ANONE 1 Nahlížení do uživatelského konta ANONE 1 Objednávání ANONE 1 Prolongace ANONE 1 Rezervace ANONE 1 Objednávání ANONE 1 Zasílání aktualit, newsletter pro uživatele ANONE 1 CELKEM 16

Registrovaní čtenáři do 15 let – % z obyvatel do 14 let Problém:  Český statistický úřad – dětí a mládež do 14 let  Statistický výkaz VK – dětí a mládež do 15 let Závěr  možno aplikovat s vědomím existující nepřesnosti

Počet virtuálních návštěv na obyvatele Virtuální návštěvy webové stránky - Virtuální návštěva je definována jako požadavek uživatele na návštěvu webové stránky knihovny, bez ohledu na počet prohlížených stran nebo prvků.  Sběr dat zahájen v roce 2007 Závěr  zatím odložit, použít v roce 2008

Průměrný čas zpracování dokumentu Průměrný počet dnů mezi dnem, kdy je dokument dodán do knihovny (nebo od vytvoření prvního akvizičního záznamu) a dnem, kdy je zpřístupněn uživatelům (umístěn na regál).  Přesná definice  Průkazný začátek a konec  Metodika měření – jak měřit  Kdy a jak dlouho měřit – přírůstky za jeden týden, měsíc? Závěr:  připravit metodiku, testovat

Vzdělávací? a kulturní akce? (semináře, kurzy…) na 1000 obyvatel Kulturní akce - Kolektivní formy práce pro uživatele i veřejnost jako např. besedy se čtenáři, literární pásma, přednášky, hudební pořady a kvízy, čtenářské konference, exkurze, schůzky čtenářských kroužků, výstavy. Nezahrnují se nástěnky a drobné výstavky knih, např. přírůstků. Vzdělávací akce - Vzdělávací akce pro veřejnost a uživatele jako např. školení, kurzy a další formy akcí, na nichž se účastníci aktivně podí­lejí a jejichž cíl je vzdělávací. Nezahrnují se vzdělávací akce, semináře a konzultace pro odbornou knihovnickou veřejnost.  Každou zvlášť nebo dohromady? – jak odlišit Závěr:

Podíl financování knihovny na rozpočtu obce Příspěvek na provoz knihovny od zřizovatele (obec, město) vydělený jeho celkovým rozpočtem; přepočítáno na procenta  Co porovnávat: Pouze provozní prostředky, celkové rozpočty včetně investic a dotací?  Existuje dostupný a exaktní zdroj pro financování obcí? Závěr  Prověřit, otestovat

% získaných dotací, grantů, vlastních příjmů na celkovém rozpočtu knihovny z celkových příjmů na provoz Výnosy (příjmy) vlastní za organizaci v Kč509 z toho výnosy (příjmy) vlastní z hlavní Jak hodnotit? Placené služby, lepší služby? 510 Příspěvky a dotace na provoz ze státního rozpočtu v Kč511 z toho jednorázové dotace512 Příspěvky a dotace na provoz z rozpočtu kraje v Kč513 z toho jednorázové dotace S výjimkou dotace na regionální funkce514 Příspěvky a dotace na provoz z rozpočtu obce v Kč515 z toho jednorázové dotace516 Granty a příspěvky na provoz od ostatních subjektů v Kč517 Dary, sponzoring v Kč518 Výnosy (příjmy) celkem v Kč (ř ř ř ř ř ř. 0518)519 Náklady provozní celkem v Kč527

Počet hodin dalšího vzdělávání na 1 odborného pracovníka Jsme schopni změřit? Jak to měřit?

Problematické indikátory Náklady na pořízení knihovního fondu (tradiční dokumenty a nákup licencí na el. inf. zdroje) v přepočtu na jednoho obyvatele  Nutno upravit: připočítat výdaje na licence Náklady na pořízení knihovního fondu (tradiční dokumenty) na výpůjčku

Databáze „Benchmarking knihoven“ – návrhy na změny

Návrhy na změny Doplnit průvodní texty Změnit menu u výběru jednotlivých knihoven pro vzájemné srovnání: název města+počet obyvatel Připravit tabulky knihoven řazené dle názvu města a podle počtu obyvatel Krajské knihovny – vypustit indikátory 2 a 19 - % obnovy KF, obrat KF Změna porovnávací tabulky:  knihovna  Minium – průměr – maximum Další změny?

Jak dál pokračovat? Očištění údajů od regionálních funkcí Data za rok 2006 Otevření projektu pro další knihovny

Očištění údajů od regionálních funkcí z řádk u 1Stav Výměnného fondu102 2Přírůstky VF Periodika nakupovaná do VF Počet kulturních akcí v rámci RF Počet vzdělávacích akcí v rámci RF Zaměstnance RF501 7Náklady na pořízení VF601 8Dotace na RF Osobní náklady zaměstnanců RF532528

Data za rok 2006 Co odevzdat?  Základní data bez úprav  Upravená data – odpočty regionálních funkcí, výdaje na nákup KF a databází  Nové indikátory? Termín odevzdání? Vložení do báze Data za rok 2005  Udělat odpočty regionálních funkcí?  Dodat data za nově odsouhlasené indikátory? Metodické texty a návody pro spolupracující knihovny  Definice indikátorů  Dotazník pro účastníky projektu – charakteristika situace knihovny a místa ve kterém působí

Otevření projektu pro další knihovny Kdy vyzvat další knihovny ke spoluprácí? Jak s přístupem do databáze „Benchmarking knihoven?  Ponechat uzavřené – báze určena pouze pro účastníky projektu  Ponechat uzavřené, ale umožnit na vyžádání i přístup jiným zájemcům – kontrola využívání  Přístup zcela otevřít?

Průzkum spokojenosti uživatelů NK ČR

Termín: – Hodnoceno 2969 dotazníků  Celkem bylo shromážděno dotazníků  2697 respondentů vyplnilo anketu pomocí webového dotazníku  365 v podobě tištěného anketního lístku  94 lístků vyřazeno uživatelů vyzváno k vyplnění dotazníku em + 2 x 1500 uživatelů při upomínkách a jiné komunikaci Webový dotazník – easyresearch.biz – česká a anglická verze Papírové dotazníky přepisovány do databáze Licenční smlouva s Easyresearch Předem zaplaceno 3500 responzí = ,- Kč s DPH – získána 50% sleva

Cíle průzkumu Zjistit spokojenost uživatelů se službami NK – jejich dostupností, rozsahem nabídky a kvality. Zjistit spokojenost uživatelů s technickým vybavením knihovny, prostory pro studium a sociálním zázemím. Zjistit spokojenost uživatelů s pracovníky knihovny jejich jednáním a odbornou kvalifikací. Získat zpětnou vazbu od uživatelů NK. Získat podklady pro plánování rozvoje služeb NK zejména ve vztahu k připravované revitalizaci Klementina a přípravě novostavby knihovny. Získat informace o složení uživatelů NK z hlediska pohlaví, věku, vzdělání a oboru zájmu. Získat informace o frekvenci využívání knihovnických a informačních služeb NK. Ověřit metodou dotazníkového šetření hodnocení nabídky a kvality knihovnických a informačních služeb a měření spokojenosti uživatelů.

Celkem 49 otázek v 9 blocích 1.Základní informace o respondentovi: pohlaví, věk, vzdělání, obor studia, jazyk komunikace, frekvence návštěv prostor a webových stránek NK 2.Hodnocení rozsahu provozní doby a kvality služeb studoven a dalších provozů sloužících uživatelům 3.Hodnocení knihovnických a informačních služeb z hlediska nabídky a podmínek 4.Hodnocení obsahu knihovních fondů a elektronických informačních zdrojů 5.Hodnocení internetových stránek a prostředí databází 6.Hodnocení tištěných informačních materiálů a podpory informační gramotnosti uživatelů 7.Hodnocení prostředí pro studium, technického vybavení a sociálního zázemí 8.Hodnocení pracovníků knihovny z hlediska důvěry, korektnosti, pohotovosti při řešení problémů a odborné kvalifikace 9.Hodnocení přínosu služeb NK pro uživatele a celkové spokojenosti uživatelů se službami NK

Způsob hodnocení 1 Možnost nehodnotit U každé otázky volné pole pro vyjádření připomínek, námětů, hodnocení Celkem získáno 2400 písemných odpovědí Určitě anoSpíše ano PrůměrSpíše neUrčitě ne Výborné Spíše dobré Průměrné Spíše špatnéVelmi špatné

Způsob hodnocení 2 U každého dotazu zjišťován celkový index spokojenosti jako aritmetický průměr známek získaných od všech respondentů. U dvou bloků otázek dvouhlediskové hodnocení:  První blok se týkal hodnocení činnosti studoven knihovny – konkrétně šlo o hodnocení provozní doby a kvality poskytovaných služeb.  Druhý blok se týkal hodnocení hlavních knihovnických a informačních služeb z hlediska jejich nabídky a podmínek poskytování služby.

Průměrný dosažený index spokojenosti 2,1 1 - Výbornéznámky v rozmezí 1,5 až 1,7 2 - Spíše dobréznámky v rozpětí 1,8 až Průměrnéznámka 2,1 4 - Spíše špatnéznámky v rozpětí 2,2 až 2,7 5 - Velmi špatnéznámky v rozpětí 2,8 až 3,3

Co nás potěšilo? – výborné hodnocení Důvěřujete pracovníkům knihovny?1,7 Jsou k Vám pracovníci knihovny korektní?1,6 Studovna a půjčovna Slovanské knihovny - Kvalita služeb1,6 Považujete služby knihovny za přínosné pro Vaše studium, výzkum či odbornou práci?1,5

Co nás nepotěšilo? – velmi špatné hodnocení Jste spokojen/a se sociálním zázemím knihovny? (oddechové prostory, WC)3,3 Pomáhají Vám tištěné informační letáky knihovny při práci v knihovně?3,1 Nabídka zahraničních tištěných časopisů2,8

Co nás nepříjemně překvapilo?

Závěry Získány velmi kvalitní údaje o silných a slabých stránkách činnosti knihovny Získáno velké množství námětů na zlepšení služeb Příznivý ohlas uživatelů V současné době – příprava konkrétních opatření ke zlepšení služeb

Jak využít hodnocení služeb v projektu „Benchmarking knihoven“? Využít zkušenosti získána z průzkumu NK ČR Dvě části dotazníku Společná část – využijí všechny knihovny  Možnost vzájemného porovnání  Index spokojenosti Individuální část – specifické činnosti a služby jednotlivých knihoven Zahrnout jako součást benchmarkingu?  Povinně každý účastník projektu  Dobrovolné využití

Závěry a úkoly z dnešního jednání