Charakteristika mezinárodního obchodu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
1 Podpora ČEB českým exportérům při vývozu mimo Evropskou unii Seminář Export mimo Evropskou unii, jak na to? Brno, Výstaviště BVV 16. září 2009.
Zahraniční obchod Obchodní politika.
Zahraniční obchod.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Trh a jeho zákonitosti.
1 AOV „Nástroje a distribuční cesty v současné ekonomické a obchodní situaci mezi výrobcem a spotřebitelem v aplikaci společností Sanitec“ Ing.Michal.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Place – místo prodeje (distribuce)
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Světové hospodářství.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Průmyslová politika ve vazbě na automobilový průmysl Zasedání rady ředitelů AutoSAP.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
HDP= hrubý domácí produkt
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Marketingové prostředí
2.Marketingové prostředí
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Žádná země nevyrábí vše,
Vnitřní trh ES Dr. Petr Kolář. Charakteristika vnitřního trhu n Cíl: konkurenceschopnost na světovém trhu n Definice (Smlouva ES, čl. 14) „vnitřní trh.
Společná obchodní politika EU
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
EKONOMICKÉ INTEGRACE.
Mezinárodní regionální integrační seskupení v oblasti obchodu
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
8. Marketing.
Daně Rizikem pro volný pohyb zboží může být i rozdílné zdanění Sjednocení daňových soustav - nereálné 1. Daňová diskriminace zakázána - (Případ „Whisky.
Fáze ekonomické integrace
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Právo hospodářské soutěže
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph. D
TRH (tržní mechanismus)
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
DISTRIBUČNÍ LOGISTIKA  Z hlediska výrobního podniku představuje spojovací článek mezi výrobou a zákazníkem,  Zahrnuje veškeré skladové a dopravní pohyby.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Ing. Veronika Dostálková MBA
Společná obchodní politika
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Společné a koordinované politiky EU
Úvod, základní principy a cíle
Fáze ekonomické integrace
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Mezinárodní ekonomická integrace
Základy ekonomie Seminář 10..
Transkript prezentace:

Charakteristika mezinárodního obchodu OBECNÉ FORMY: - EXPORT ( = pohyb zboží z jednoho státu do druhého ) - MNOHONÁRODNÍ OBCHOD ( = rozvíjení obchodu v řadě zemí) mnoho podniků však dokáže "provozovat " obě formy. Jsou současně mezinárodními podniky i exportéry. jeden podnik může vyrábět některé své výrobky doma, zatímco jiné dováží. Finální výrobek může být souhrnem položek domácí i zahraniční výroby. NADNÁRODNÍ SPOLEČNOSTI - zvláštní postavení s další dimenzí obchodní činnosti snaží se provádět své lokální operace pokud možno tak, jak je praktikují tuzemské (domorodé ) firmy. AFILACE - velké firmy budují rozsáhlou síť výrobních závodů v řadě zemí a všude zavádějí soustavu obchodního zastoupení a distributorů ty jsou zpravidla centrálně řízeny z mateřského podniku, distributoři a dealeři potom „poloautonomními“ filiálkami. omezují se pouze na realizaci menšího počtu výrobních nebo obchodních operací v zahraničí. V poslední době je více využívána spolupráce typu „joint ventures“.

Výhody mezinárodního obchodu Všechny státy mají zájem mezi sebou obchodovat. Toto tvrzení zdůvodnil již přední ekonom 19. století David Ricardo v práci " Základy politické ekonomie a zdanění " (Principles of Political Economy and Taxation ) TEORIÍ POMĚRNÉ VÝHODY země mají rozdílné výchozí předpoklady, pokud jde o základní výrobní podmínky ( činitele ), zejména půdu a pracovní sílu. VÝROBA URČITÉ KOMODITY MŮŽE BÝT NÁKLADNĚJŠÍ V JEDNÉ ZEMI NEŽ VE DRUHÉ. Potom je v zájmu obou zemí se specializovat na ty výrobky, které maximalizují hrubou produkci a obchod mezi sebou bude pro ně znamenat vzájemnou absolutní výhodu. V praxi je aplikace uvedené jednoduché teorie komplikovanější. Mezi státy dosud existují obchodní bariéry v podobě různých opatření, která značně omezují a deformují výsledky "teorie poměrné výhody " podle D.Ricarda.

Důvody protekcionismu Vytváření a ochrana pracovních míst Rozvojová průmyslová odvětví Strategická průmyslová odvětví Kulturní a obchodní rozdíly JAZYK Forma interní i externí komunikace mezi obchodem a jeho prostředím NÁBOŹENSTVÍ Tabu o spotřebě zboží v určitých kulturách (např. muslimové mají zakázáno jíst vepřové maso) HODNOTY A POSTOJE Postoje k výrobkům a pracovnímu úsilí v obchodě ZÁKONY Povinnost obchodu znát a dodržovat právní zákony. Vliv tradice a zvyklostí na obchodní vztahy VÝCHOVA Kvalifikace pracovní síly a kompetence TECHNOLOGIE A MATER. KULTURA Sdělovací prostředky v komunikaci obchodu POLITICKÝ SYSTÉM Postoje k zahraničnímu zboží

Průzkum mezinárodních trhů dovozní režim devizový režim celní režim struktura trhu celková hospodářská situace

Trh a jeho obecná struktura VLIVY koncentrace obyvatel důchodová situace (kupní síla) dopravní infrastruktura dovozní, celní, devizové a jiné omezení dodavatel zástupce velkoobchod distributor překupník maloobchod prostředník spotřebitel

Distribuční cesty Spojovací články mezi prodejcem a spotřebitelem 1. mezinárodní marketingové vedení prodeje 2. spojovací články mezi státy 3. spojovací články uvnitř cizího státu uživatel, spotřebitel

Mezinárodní integrace ÚČELOVÁ ÚMLUVA dohody zemí o řešení konkrétního problému,úkolu příklad:Amazónský pakt,Organizace pobřežních států při řece Senegal PÁSMA VOLNÉHO OBCHODU snaha o odstraňování bariér volného obchodu, především cel Příklad: ESVO, CEFTA, LASVO (Latinskoamerické sdružení volného obchodu) CELNÍ UNIE státy se zavazují ke zrušení cel v určitém časovém horizontu vůči nečlenům unie uplatňují jednotnou celní politiku Příklad: EHS, CARICOM (Karibské společenství volného obchodu), MERCOSUR HOSPODÁŘSKÁ UNIE členské země se zříkají naprosté většiny svých suverénních práv řídit ekonomiku cesta je zdlouhavá a nesnadná závislá na kompromisech a na komunikačních schopnostech POLITICKÁ UNIE členské země se zříkají suverenity nejen v hospodářské oblasti, ale i v politické

FORMY VZTAHŮ V MEO KOMPLEXNÍ DODÁVKA pokrývá širokou poptávku Využívá národní surovinové zdroje Zvyšuje přidanou hodnotu ve vývozu jejich zpracováním na požadavky kupující strany Vytváří a stabilizuje zaměstnanost Zvyšuje kvalifikaci VÝVOZ A DOVOZ PATENTŮ KNOW HOW, DOVEDNOSTÍ INGENEERINGY CESTOVNÍ RUCH, TURISTIKA MEZINÁRODNÍ KAPITÁLOVÉ POHYBY VÝVOZ KAPITÁLU (INVESTICE)

Přístupy k zahraničnímu obchodu PŘÍSTUP PASIVNÍ zdůraznění hlediska proporcionality ekonomiky států s cílem zajistit plynulý reprodukční proces zdůraznění úlohy ZO při zajištění surovin,potravin,strojů,.. apod.,které zemi schází ZO zde vystupuje jako zdroj získání devizových prostředků pro své dovozní potřeby PŘÍSTUP AKTIVNÍ zdůraznění hlediska efektivity orientace ekonomiky na exportní potenciál země maximální státní a regionální podpora exportu

Mezinárodní divize působení na několika mezinárodních trzích má několik společných podniků v zahraničí provádí více obchodních operací export licenční obchody zakládání společného podniku marketing výroba výzkum řízení aktivit pro své provozní jednotky finance plánování personalistika

Určování mezinárodních cen stanovení jednotných cen stanovení tržních cen pro každou zemi stanovení nákladových cen pro každou zemi fenomén eskalace cen = většina zahraničních cen je vyšší než ceny stejného zboží na domácím trhu. DODATEČNÉ NÁKLADY doprava tarify, certifikace, úplatky obchodní marže - velkoobchodu, provize prostředníků (zprostředkovatelů) maloobchodní marže měnová rizika