kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Mgr. Pavel Motyčka
Třídnické hodiny Aranka Řezníčková Etická výchova, o.p.s. 23. 8. 2013 „Škola je chrámem výchovy - a proto nejvíce nezbedností natropí děti ve škole.“ Mark Twain
Co mohou TH přinést? Žáci jsou aktivní Mohou ovlivňovat své prostředí kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Co mohou TH přinést? Žáci jsou aktivní Mohou ovlivňovat své prostředí Osvojí si techniky řešení problémů Přebírají zodpovědnost: Chceš něco? Tak pro to něco dělej. Třída je organismus, který si nejlíp pomůže sám. Mgr. Pavel Motyčka
Základní zásady vedení TH Interaktivita Propojenost se životem žáků Učitel je průvodce, nikoli „odborník na dané téma“ TH je prostorem pro žáky
1x týdně, nejméně 1x za 14 dní Plán TH na školní rok kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 1x týdně, nejméně 1x za 14 dní Plán TH na školní rok Stanovení cíle + plán hodiny; podstatná je věta, kterou si má dítě na konci hodiny odnést (Jiný neznamená špatný, Peníze nejsou všechno) Mgr. Pavel Motyčka
Typy činností Řešení provozních záležitostí Seznámení a koheze Tvoření pravidel Řešení aktuálních problémů Sociometrie a práce se vztahy Rozvoj specifických dovedností Tvorba vlastních projektů Prevence
Problémové situace: co teď? kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Problémové situace: co teď? Žáci odmítají být aktivní Žáci na sebe navzájem reagují negativně Aktivita se „nepovede“ Rozvleklá reflexe Situace, na kterou nejsme připraveni Mgr. Pavel Motyčka
Na co si dát pozor Učitel nevidí dynamiku Učitel neví o něčem, co se přihodilo TH je před/po fyzice TH je nárazová Děti jsou nastavené na výkon a nevidí výsledky Učitelovy představy jsou jiné než žákovské potřeby Učitel si nestanoví cíl
Struktura hodiny Rozehřívačka (nebo „zklidňovačka“) Uvedení do tématu (senzibilizace) Vlastní aktivita (diskuse, nácvik, realizace techniky apod.) Transfer Reflexe
Diagnostické techniky kurz pro lektory 19. a 20.8.2013 Diagnostické techniky Co zkoumáme? – strukturu a dynamiku skupiny (se děje tady a teď), vývoj skupiny (porovnání stavu) Techniky: Nestandardizované – pohybové, tužka – papír. Standardizované (např. B3, CES apod.) Mgr. Pavel Motyčka
Odkazy na webu: www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops í www.etickavychova.cz www.etickavychova.cz/ops www.etickeforumcr.cz
Ocenění „Etická škola“ Možnost získat pro školy Bronzový, stříbrný nebo zlatý stupeň www.etickaskola.cz
Možnosti financování ASET = Adoptuj si školu pro etickou výchovu Firemní sponzorství pro konkrétní školu www.etickavychova.cz/ops/aset
Děkuji za pozornost www.etickavychova.cz/ops