Autorem materiálu a veškeré obrázkové fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Anotace: Soubor se skládá z teoretického příspěvku, který je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, zahrnuje klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci mají uhodnout dle popisu konkrétní pojmy, které jsou uschovány v otázkách. Správné určení pojmů je v závěru tohoto učebního materiálu. Vyučující k dosažení tohoto cíle použije vědomostní hru VÍŠ, KDO JSEM? Autor: Jitka Dvořáková Datum vytvoření: říjen 2012 Jazyk: čeština Vzdělávací oblast: člověk a příroda Obor: přírodopis Průřezové téma: environmentální výchova Tematický okruh: ekosystémy Učivo: systém rostlin – poznávání a zařazování daných zástupců, jejich vývoj a využití, význam rostlin a jejich ochrana Očekávaný výstup: žák rozlišuje základní systematické skupiny rostlin a určuje jejich význačné zástupce Speciální vzdělávací potřeby : žádné Klíčová slova: lesní rostliny, houby Druh učebního materiálu: prezentace, tematická hra Cílová skupina: žák II.stupně – 6. ročník Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělání – druhý stupeň – první období Typická věková skupina: 12 – 15 let
2. Jsem základní stavební částí všech organismů.Probíhají ve mně všechny životní děje. VÍŠ, KDO JSEM
1. Na kmenech stromů vytvářím zelené povlaky, moje tělo je jednobuněčné. Jako matka se rozmnožuji, ale vždy mám dcery. VÍŠ, KDO JSEM
3. Mám klobouk, prsten, třeň, pochvu a podhoubí.Jsem velmi nebezpečná i pro Tebe.Budu moc ráda, když si na mě dáš pozor i přes moji okouzlující zelenou barvu. VÍŠ, KDO JSEM
4. Jako houby se živíme zbytky organismů v půdě a tím přispíváme k rozkladu organic- kých látek a k vytváření humusu.Protože se takto vyživujeme, nějak nám říkají.Zrovna pěkný název pro nás nemají. VÍŠ, KDO JSEM
5. Určité naše druhy hub žijí společně s určitými druhy rostlin, tomuto našemu soužití dvou organismů se odborně nějak říká. VÍŠ, KDO JSEM
6. Nazývají nás houby cizopasné a ještě parazitické, získáváme živiny z kořenů živých stromů a odumřelých částí stromů. VÍŠ, KDO JSME
7. Terčovka bublinatá, dutohlávka sobí, provazovka a spousta dalších jsme indikátory čistoty ovzduší.Pojmenuj nás. VÍŠ, KDO JSME
8. Mám tobolku s čepičkou, která je na konci štětu.Štět mám uzavřený víčkem a tou čepičkou zakrytý.Jestli víš, jaká jsem lesní rostlina, tak mi dej jméno. VÍŠ, KDO JSEM
9. Rostly jsme již před stamiliony let, to jsme byly veliké jako stromy až 30 metrů. Dnes je z nás černé uhlí. Za tu dobu jsme se trochu měnily a z nás, kteří žijeme dnes jsou oproti velkým stromům malé rostliny a jsme chráněné. VÍŠ, KDO JSME
10. Jsem strom, mám ploché, ostře špičaté jehlice po dvou, povrchu mého kmene se říká borka. VÍŠ, KDO JSEM
11. Jsem strom, většinou na kraji lesa. Jehlice mám krátké ve svazečcích o větším počtu. Mé šišky jsou oproti jiným stromům maličké. Na podzim mé jehličky zlátnou a opadají. VÍŠ, KDO JSEM
12. Šťavel kyselý a lipnice hajní jsme rostlinky, které i s některými ostatními lesními rostlinami kveteme a rozmnožujeme se semeny. Semena máme ukryta v plodech. VÍŠ, KDO JSME
13. Některé lidi přirovnáváme k lesní bylině, když jim zrovna není dobře a mají bílou barvu obličeje. ( jsi jako …….) VÍŠ, KDO JSEM
14. Rostu v lesích, lidé mě sbírají a jedí. VÍŠ, KDO JSEM
15.ODPOVĚDI 1.Zrněnka 2.Buňka 3.Muchomůrka zelená 4.Hniložijné houby 5.Symbióza 6.Václavky 7.Lišejníky 8.Mech ploník ztenčený 9.Mechy, plavuně a přesličky 10.Borovice 11.Modřín 12.Krytosemenné rostliny 13.Bledule jarní 14.Brusinka obecná
Autorem veškeré obrazové dokumentace použité v tomto učebním materiálu je, Jitka Dvořáková.