Neutralizace Vznik solí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Druhy chemických reakcí
Ionty Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Neutralizace.
Typy chemických reakcí
Vyčíslení chem. rovnic.
Názvosloví solí.
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Neutralizace.
Vzorce pro opakování.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Redoxní reakce.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Názvosloví anorganických sloučenin
Jak vznikají soli.
Zákon zachování hmotnosti Mgr. Helena Roubalová
Látkové množství, molární hmotnost
Názvosloví dvouprvkových sloučenin
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Neutralizace.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
RISKUJ.
Názvosloví - opakování I.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
Názvosloví - opakování III.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Pětiminutovky z anorganické chemie
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Neutralizace Vznik solí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Soli a jejich chemické vlastnosti
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Agrochemie – 3. cvičení.
Přehled chemických vzorců
NEUTRALIZACE.
Transkript prezentace:

Neutralizace Vznik solí Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Neutralizace Neutralizace je chemická reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká voda a sůl. Účinky reaktantů - žíravin se vzájemně neutralizují. Vzniklé produkty jsou pH neutrální. Podstatou neutralizace je chemická reakce vodíkových kationtů s hydroxidovými anionty. Tato reakce je doprovázena změnou pH původních látek, někdy bývá provázena i barevnými změnami.

Chemická rovnice neutralizace Př. Reakci kyseliny chlorovodíkové s hydroxidem sodným zapíšeme takto: H+ Cl- + Na+ (OH)- → NaCl + H2O VODA SŮL Rovnici není nutné vyčíslovat. Sůl se nazývá chlorid sodný (znáte z kapitoly názvosloví dvouprvkových sloučenin).

Chemická rovnice neutralizace Př. Reakci kyseliny sírové s hydroxidem vápenatým zapíšeme takto: H2+ SO42- + Ca2+ (OH)2- → Ca SO4 +2 H2O SŮL VODA Rovnici je nutné vyčíslit. Na pravé straně rovnice doplníme 2 před molekulu vody, protože vznikla ze 2 vodíkových kationtů a 2 hydroxidových aniontů. Sůl se nazývá síran vápenatý.

Chemická rovnice neutralizace Př. Reakci kyseliny dusičné s hydroxidem olovnatým zapíšeme takto: H+ NO3- + Pb2+ (OH)2- → Pb NO3 + H2O SŮL VODA Rovnici je nutné vyčíslit, protože platí, že s 1 vodíkovým kationtem se sloučí 1 hydroxidová skupina za vzniku 1 molekuly vody, tedy: 2H+ NO3- + Pb2+ (OH)2- → Pb NO3 + H2O Dále upravujeme pravou stranu rovnice: 2H+ NO3- + Pb2+ (OH)2- → Pb (NO3 )2 + 2 H2O Vzniklá sůl se nazývá dusičnan olovnatý.

Úlohy k procvičení 1 Doplňte pravou stranu rovnice a vyčíslete ji: 1. HCl + KOH → 2. HNO3 + Fe(OH)2 → 3. H2SO4 + Cu(OH)2 → 4. HF + NaOH → 5. H3PO4 + NaOH → 6. HNO3 + Al(OH)3 → 7. H2SO4 + Fe(OH)2 → 8. HNO3 + Cu(OH)2 → 9. HF + Ca(OH)2 → 10. H2SO3 + KOH →

Kontrola cvičení 1 1. HCl + KOH → KCl + H2O 2. 2HNO3 + Fe(OH)2 → Fe(NO3)2 + 2H2O 3. H2SO4 + Cu(OH)2 → CuSO4 + 2H2O 4. HF + NaOH → NaF + H2O 5. H3PO4 + 3NaOH → Na3(PO4) + 3H2O 6. 3HNO3 + Al(OH)3 → Al(NO3)3 + 3H2O 7. H2SO4 + Fe(OH)2 → FeSO4 + 2H2O 8. 2HNO3 + Cu(OH)2 → Cu(NO3)2 + 2H2O 9. 2HF + Ca(OH)2 → CaF2 + 2H2O 10. H2CO3 + 2KOH → K2CO3 + 2H2O

Úlohy k procvičení 2 1. Zapiš a vyčísli rovnici chemické reakce kyseliny sírové s hydroxidem hořečnatým. 2. Zapiš a vyčísli rovnici chemické reakce kyseliny dusičné s hydroxidem sodným. 3. Zapiš a vyčísli rovnici chemické reakce kyseliny chlorovodíkové s hydroxidem vápenatým.

Kontrola cvičení 2 1. H2SO4 + Mg(OH)2 → MgSO4 + 2H2O 2. HNO3 + NaOH → NaNO3 + H2O 3. 2HCl + Ca(OH)2 → CaCl2 + 2H2O