Jak se stát dobrým právníkem? Mgr. Magdaléna Peterková
Proč studujete na PF? Co se chcete naučit? Co jste se už naučili? Jak by mělo studium vypadat? Co chcete dělat, až studium skončíte? Čeho chcete v životě dosáhnout? Jaká je vaše motivace?
Jaké jsou právnické profese? Soukromý x státní sektor Co obnášejí? Jaké je třeba splnit požadavky? První domácí úkol
Co potřebuje dobrý právník? Co musí znát? Co musí umět? Čím by se měl řídit? Stačí to?
Význam dovedností Dej hladovému rybu, nasytíš ho na den. Nauč ho lovit ryby, nasytíš ho na celý život! Klíčové kompetence Profesní dovednosti Hodnoty Znalosti
Právnické dovednosti Přenositelné x specifické dovednosti Mluvená komunikace (přesvědčivost, jasnost, stručnost, aktivní naslouchání) Písemná komunikace (perfektní zvládnutí jazyka, stylistika, právní dokumenty) Vztah s klientem Analytické a logické myšlení (řešení problémů, struktura argumentace, interpretace)
Právnické dovednosti Vyhledávání informací (zdroje, metody, interpretace, judikatura) Technologie (internet, software, …) Time-management (lhůty, určování priorit) Organizace (vedení spisu, ukládání materiálů) Týmová práce
Celoživotní učení Jak získávat informace? Jak se nejefektivněji učit? Kde se máme naučit učit? Jak efektivní je výuka na PF? Jak efektivní byla výuka na střední škole? Chybělo tomu něco?
Kolbův cyklus Teorie učení podle Davida Kolba Někdo si raději přečte návod, jiný to vyzkouší, další se podívá na jiného, další to promyslí
Pyramida učení Průměrné množství uchovaných informací při různých formách výuky – výzkum National Training Laboratories, Maine, USA
Reflektivní učení Reflexe – zpětná vazba Vlastní (vnitřní) x vnější
Zkušenostní učení Osobní zkušenost nelze nahradit Od ostatních se lze naučit jen omezené množství věcí Učení založené na vstupní zkušenosti Na ni navazuje reflexe Až pak přichází teorie
Role učitele Jaká má být role učitele? Jaká má být role studenta? Jak má vypadat přednáška? Jak má vypadat seminář?
Kurz právnických dovedností Jedinečnost Osvojení si právnických a přenositelných dovedností Interaktivní formou Přednášky – semináře – domácí úkoly
Program KPD pro ZS Úvod Profesní etika Prezentační dovednosti Argumentace Vyhledávání právních informací Konference právních profesí
Program KPD pro LS Právní analýza Právní psaní Vedení rozhovoru s klientem Právní poradenství Vyjednávání
Systém hodnocení KPD Bodový systém: Za AKTIVNÍ účast na semináři – 5 b. (celkem 25) Za účast na přednášce – 1 b. (celkem 5) Za každý ze 4 DÚ – až 10 b. (celkem 40) Za účast na konferenci právních profesí – 10 b. Na kolokvium je třeba z 80 získat 60 bodů
Domácí úkoly 1. domácí úkol – interview s právníkem 2. domácí úkol – argumentace 3. domácí úkol – prezentace informací z interview 4. domácí úkol – případová studie – vyhledávání právních informací
Aktuální informace o KPD Nástěnka PF UP Webové stránky předmětu pod stránkami Centra pro klinické právní vzdělávání http://www.upol.cz/fakulty/pf/centrum-pro-klinicke-pravni-vzdelavani/kurz-pravnickych-dovednosti/ Multimediální studijní opora
Centrum pro klinické právní vzdělávání Zřízeno v rámci projektu „Rozvoj praktických forem výuky na PF UP“ Sdružuje pod sebou praktické předměty Právní kliniky jako nástavba KPD
Právní kliniky interaktivní, na praxi zaměřená metoda výuky práva snaha o vytvoření spojnice mezi teorií a praxí „jak myslet a jednat jako právník“ důraz kladen na nácvik právnických dovedností vzdělávací prvek a prvek sociální spravedlnosti
Právní kliniky – co umožňují Propojení teoretických informací z více předmětů (učení se v souvislostech) Prohloubení teoretických znalostí Praktická aplikace již nabytých vědomostí za současného nácviku dovedností Pocit odpovědnosti, etické problémy Uplatnění různých vzdělávacích metod Práce s reálnými klienty a případy Intenzivní zkušenost
Děkuji za pozornost!