Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař
Výuková metoda Definice: je záměrný postup nebo způsob didaktického uspořádání obsahu výuky, vyučovací činnosti učitele a učebních aktivit žáků, který směřuje k dosažení stanovených cílů výuky v souladu s didaktickými zásadami se zásadami organizace výuky. Nosná část komunikace: UČITEL – ŽÁK Představuje koordinovanou činnost učitel a žáků Vychází z cílů výuky a z didaktických zásad
Didaktické zásady: vědeckosti, srozumitelnosti a přiměřenosti učiva, cílevědomosti, soustavnosti, vazba na praxi, žákova aktivita a uvědomělá spolupráce, názornosti (konkr. x abstrakt., empir. x teoret.), trvalosti a spolehlivosti, kolektivního charakteru a individuálního přístup k žákům, vazby fyziky na ostatní předměty (M, Bi, CH, …).
Metodický postup konkretizace výukové metody na určité části výuky charakteristický pro každého učitele výrazně ovlivňuje výsledky výuky např. - teoretický výklad + experiment - experiment + teoretický výklad
Vyučovací metody Třídění podle zdroje poznatků: Metody slovní Metody názorně demonstrační Praktické metody
Slovní monologické metody ve fyzice Popis, vysvětlování, vyprávění, přednáška, instrukce. Popis – poznávání statických jevů - popis motoru,… Popis přechází ve vysvětlování a objasňování Vyprávění – historický vývoj, příhoda z praxe,..(motivace) Přednáška – náročná – pomocný zápis Instrukce učitele – před praktickou činností
Slovní dialogické metody ve fyzice Rozhovor – komunikace mezi učitelem a žákem. Správná formulace otázky – vycházet z dosavadních zkušeností žáků, nepodněcovat mechanickou reprodukci, povzbuzovat žáka. Stručnost a výstižnost, intonace, spisovnost,…. 3 stupně aktivizace: otázka – odpověď od 1 žáka, otázka – odpověď od více žáků, otázka – odpověď od více žáků +otázky mezi žáky navzájem
Slovní dialogické metody ve fyzice Dialog – vyšší forma rozhovoru na partnerské úrovni - hledání různých řešení a přístupů (co ovlivnilo přesnost měření???) Diskuse – aktivní účast všech zainteresovaných Nadnesení tématu – následuje jeho analýza Brainstorming – spontánní nápady – jejich vyhodnocení a analýza – hledání řešení problému kritického myšlení (určení výšky budovy, určení počtu částic,….)
Slovní dialogické metody ve fyzice Práce s textem – učebnicí, encyklopedií, vyhledávání,.. čtení textu a reprodukce, čtení formálních informací – grafy, schémata, obrázky,.. čtení textu + odpovědi na otázky, čtení textu + vytvoření zápisu do sešitu, text a vysvětlení jeho závěru, text – analýza a systematizace faktů, dva texty na stejné téma – jejich srovnání, kritický přístup k informaci získané z textu (Internet,…), rozvinutí myšlenek obsažených v textu.
Názorně demonstrační metody ve fyzice Pozorování – žákova dovednost- musí se rozvíjet, Předvádění –např. demonstrační experiment. Demonstrace obrazových pomůcek (schémata, grafy, tabulky,…. Projekce (statická, dynamická) – zpětný projektor, dataprojektor,… Působit na co největší počet smyslů - multimedia
Praktické metody ve fyzice Žákovské pokusy a laboratorní cvičení. Řešení fyzikálních úloh. Praktické manuální a intelektuální činnosti: - sestavení a rozebrání laboratorního zařízení - sestrojení a čtení grafů, - vyhledávání informací (tabulky, Internet,…) - dovednost praktické aplikace.
Vyučovací metody Třídění podle obsahu vzdělání: Metoda informačně receptivní (objasňující) Metoda reproduktivní Metoda problémového výkladu Metoda heuristická Metoda výzkumná (částečně badatelská)
Vyučovací metody Cíl všech metod – žák musí: poznat a pochopit, zapamatovat si, umět aplikovat ve známých situacích, umět aplikovat v nových situacích.
Metoda informačně receptivní = Metoda objasňující: opírá se o výklad, učitel ukazuje žákům vzory činnosti, učitel ukazuje reprezentanty určitých skupin poznatků,… řešení vzorových příkladů,… demonstrační experiment. Žáci jsou více méně pasivní – pouze zapamatování, zápis poznámek, srovnání s dosavadní zkušeností.
Metoda reproduktivní Žáci reprodukují poznatky získané jinými metodami: rutinní úlohy – převody jednotek, el. značky, … řešení úloh na nejnižší úrovni (pouze zapamatování bez hlubšího pochopení a aplikace,…), žák musí dostávat průběžně zpětnou vazbu o výsledku své činnosti.. Je zdánlivě efektivní, je jednoduchá na přípravu učitele a realizaci hodiny, nevede však k tvůrčí činnosti žáka.
Metoda problémového výkladu Problém = teoretická nebo praktická obtíž, kterou je potřeba řešit vlastním aktivním zkoumáním, aktivizací myšlenkové činnosti Vyhledání problému (problémové situace). Navození problémové situace. Formulace problému Analýza problémové situace. Formulace hypotéz. Řešení problému. Ověření řešení a jeho aplikace.
Heuristická metoda ve fyzice Řešení problému - nevychází se z formulované hypotézy. Konečné řešení je nalezeno v pozorovaných jevech! Zpočátku hrubý odhad – postupné upřesňování pomocí vhodných otázek. Učitel pouze usměrňuje poznávací činnost žáka. Nový poznatek objevují a formulují žáci sami! Výhody – motivace, aktivita, rozvoj tvůrčí činnosti, hlubší pochopení učiva, rozvoj myšlenkových operací,…. Nevýhody – náročné na čas, ne všechna témata, vysoké nároky na učitele – příprava i vlastní průběh
Výzkumná metoda (částečně badatelská) Žák si proces objevování řídí sám – je dominantní rozvoj osobnosti, aktivity a kreativity, osvojení metod práce,… získává zkušenosti z tvůrčí práce, týmová práce – rozvoj organizačních schopností, kontrolní a koordinační činnost učitele. Konkrétní náměty: (často projektová výuka) konstrukce slunečního kolektoru, úspora energie v domácnosti, snížení hluku na pracovišti, konstrukce učební pomůcky,…
Výzkumná metoda (částečně badatelská) Rozfázování na etapy: pozorování a zkoumání faktů a jevů, vytýčení problémů – zkoumané problematiky, stanovení hypotéz, cílů a výstupů, sestavení plánu činnosti, časový harmonogram bádání, organizační, materiální a finanční zabezpečení bádání, realizace plánů, popis použitých postupů formulace výsledků, řešení, vysvětlení problému, ověření vzešlého řešení, praktické závěry a aplikace.
Organizační formy výuky Definice: uspořádání podmínek k realizaci obsahu výuky, v jejichž rámci se používají různé metody výuky a výukové prostředky. Podle vztahu k žákovi: hromadná a samostatná práce, skupinová výuka, podle charakteru výuky: učebna, laboratoř, exkurze, domácí práce podle délky výuky: normální (1h = 45 min), zkrácená, dvouhodinová, seminář,…
Hromadná výuka Klasická hodina – 45 minut, všichni žáci stejná činnost. Můžeme rozdělit na několik vyučovacích typů: motivační hodina, výkladová hodina, opakovací hodina, zkoušecí hodina. Smíšená hodina – nejčastěji používaná – zahrnuje kombinaci typů.
Samostatná práce žáků Musí být tvořivá - relativní nezávislost žáka na okolí. Musí být založena na motivaci žáků a jejich citlivém, vedení podle žákových předpokladů. Rozhodující je vlastní úsilí žáka k získání nových poznatků. Přihlížet k přiměřenosti obsahu a formy učiva. Práce s učebnicí, sbírkou úloh, tabulkami, prac. sešitem, počítačem, literaturou,… Samostatné experimentování nebo pozorování – zpracování výsledků, zápisu,…
Skupinová práce žáků Rozdělení do 3 -5 členných skupin. Zadání pracovních úkolů. Společná práce všech členů skupiny. Individuální přístup k žákovi Návyk práce v týmu. Rozfázování: - hromadně – dialog – analýza – zadání úkolů - skupinově – vypracování úkolu – uplatnění všech - hromadně – sdělení výsledků – zobecnění –hodnocení Např. závislost odporu drátu na jeho parametrech.
Exkurze = Výuka v mimoškolním prostředí Výběr objektu – podle učiva Příprava žáků – zadání úkolů, zopakování učiva, organizace, upozornění na bezpečnost. Časová náročnost – ZŠ (max. 1 h); SŠ (max. 2 h). Udržení pozornosti žáků, domluvit odpovídající (přiměřený) výklad (případně sám učitel). Zhodnocení – průběh, získané poznatky, splnění úkolů, společenské poznatky, využití v dalších hodinách,…