Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Pedagogika volného času (VČ)
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
sociální psychologie Škola:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Rodina.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice,
Přelom chápání rodiny Vít Jirků.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
FUNKCE RODINY Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU-
Digitální učební materiál
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
10. Seminář Rodina, problémová rodina, rodina a škola
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Rodina Božena Genrtová.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Volný čas a volnočasové aktivity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Rodina a typologie rodin
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
VLIV RODINY NA ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST DÍTĚTE Hana Palánová, Marie Doležalová.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Aktivita je součástí individuálního projektu Služby sociální prevence v Královéhradeckém kraji ( Projekt.
MIROSLAV PROCHÁZKA Výchova a komunikace v rámci rodiny a školy, stresu a napětí.
Občanská práva a povinnosti
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Občanská práva a povinnosti
Pedagogika jako vědecká disciplína
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Rodina jako sociální instituce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Psychologie výchovy a vzdělávání
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
RODINA = sociální instituce a organizace charakteristická jak pro tradiční, tak pro moderní i postmoderní společnost = primární, neformální a malá skupina.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Velká rodina z pohledu rodinné politiky aneb
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství

Co očekávat? Rodina a význam pro vývoj jedince a společnosti Typy výchovy v rodině Výchova volného času v rodině Stát a rodinná politika Církev ve službách pro rodiny

rodina a význam pro vývoj jedince a společnosti Rodina je základem společnosti, je strukturovaný celek Všichni členové rodiny jsou odpovědní za výchovu dětí (Athonny Giddens) Dítě se naučí orientovat v různých životních situacích díky vztahům v rodině Rodina je základem společnosti Definice rodiny není zmíněna v zákoně o rodině Co dělá rodinu rodinou?

Funkce rodiny Rodina – strukturovaný celek(Plaňava, 2000) Biologicko-reprodukční funkce Výchovná funkce Rekreační a regenerační funkce Sociálně-ekonomická funkce Socializační funkce Emocionální funkce Ochranná a domestikační funkce: zaopatřovací, pečovatelská funkce. Domestikační funkce spočívá ve vytvoření faktického zázemí,…

biologicko-reprodukční funkce Rodina je považována jako nejoptimálnější prostředí pro realizaci reprodukce lidského druhu pokles porodnosti v ČR je trvalým trendem http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1 89331-porodnost-stale-klesa-a-s-ni-i- miminkovsky-byznys/

Výchovná funkce Jedna z nejdůležitějších funkcí rodiny Jeden z hlavních účelů rodiny Předat potomkům hodnoty, normy společenského chování. „vést je ke vzdělání a stát se pro ně výchovným vzorem i oporou v situacích, kdy to budou potřebovat.“ (Procházka, 2012) Rodičovská autorita ve výchově Typy výchovy: autoritářská výchova, volná (liberální) výchova, demokratická výchova

autoritářská výchova Styl výchovy s důrazem na uplatnění autority rodičů vůči dětem Je omezen emocionální vztah rodiče-děti Dopady: únik dětí z rodiny, uplatnění autority v dospívajícím věku dítěte je problematické - dítě se nenaučí samostatně orientovat v různých životních situacích

Volná výchova Opakem autoritářské výchovy Dítě se může stát agresorem a nenaučí se poznat hranice

Demokratická výchova Jedná se o styl výchovy s uplatněním rodičovské autority a zároveň nechává dětem prostor pro osobní svobodu Efekt demokratické výchovy není zaručený Důležité je, aby si rodiče správně zvolili výchovnou formu

V čem rodiče děti ovlivňují http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id= 26906 (co všechno vytváří náš styl výchovy) http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1- vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve- veku-6-15let.pdf

Rekreační a regenerační funkce a výchova volného času Trávení volného času má velký význam při vytváření osobnosti dítěte a podporuje jeho pozitivní socializaci Nelze každou volnočasovou aktivitu považovat za prevenci rizikového chování mladého člověka

Výchova volného času http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1- vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve- veku-6-15let.pdf http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/nazory-rodicu-na-traveni- volneho-casu-u-deti-92.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-pokud-chces-zahnat- nudu-jakou-cinnosti-si-vyberes-57.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-kolik-casu-stravi-ve- vsedni-den-deti-u-internetu-55.html (kolik času děti tráví u internetu)

Principy rodinné výchovy vzájemné uspokojování duševních potřeb dětí a jejich vychovatelů trvalost a hloubka citových vztahů společná budoucnost společenství prostoru, času a prožitků výchovná interakce: vzájemné působení jednoho na druhého soužití a sdílení Harmonické soužití a vzájemné pochopení dělá rodinu rodinou!

Stát a rodinná politika Příspěvky na děti, rodičovský přípěvek,daňové úlevy,… http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/peni ze/clanek.phtml?id=797016 http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v- cesku/clanek.phtml?id=787235 Stát by měl najít více komplexních řešení na rodinnou politiku,…

církev ve službách rodinám

Církev ve službách rodinám „Rodina je společenstvím života se svébytnou soudržností… rodina není součtem osob, které ji utvářejí, nýbrž je jejich společenstvím. A společenství je víc než součet. A jako taková musí být uznávána, zejména dnes, kdy převažuje obrana individuálních práv.“ (bl. Jan Pavel II. Familiaris consortio) Rodina je „malá církev“ Manželství je základem rodinného života Pouť rodin ve Vatikáně 2013: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19 026

Zdroje http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/1893 31-porodnost-stale-klesa-a-s-ni-i-miminkovsky- byznys/ (http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=283 10) http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=269 06 http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1- vyzkumy/zz-hodnotove-orientace-deti-ve-veku- 6-15let.pdf

zdroje http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/nazory-rodicu-na-traveni- volneho-casu-u-deti-92.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-pokud-chces-zahnat- nudu-jakou-cinnosti-si-vyberes-57.html http://www.sancedetem.cz/srv/www/conte nt/pub/cs/clanky/graf-kolik-casu-stravi-ve- vsedni-den-deti-u-internetu-55.html http://aktualne.centrum.cz/ekonomika/peni ze/clanek.phtml?id=797016

zdroje http://www.rodiny.cz/ Mtějček, Z., dítě a rodina v psychologickém poradenství.1. vydání, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 223s. ISBN: 80-04.25236-2 Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. 208 s. ISBN 978- 80-247-3470-5 Giddens, A., sociologie. 1. vydání. Praha: Argo. 1999. 595s. ISBN: 80-7203-124-4 Karaus, B., Člověk - prostředí - výchova : k otázkám sociální pedagogiky Blahoslav Kraus, Věra Poláčková et al. Praha: Paido, 2001. 199s. ISBN: 80-7315-004-2