Opakované měření délky (Učebnice strana 72) V praxi pro přesnější měření fyzikálních veličin měření několikrát opakujeme. Z naměřených veličin pak vypočítáme aritmetický průměr, který se nejvíce blíží hodnotě měřené veličiny. Změříme pravítkem šířku učebnice fyziky. Měření provedeme alespoň pětkrát v různých místech učebnice. Při měření dodržujeme pravidla správného postupu měření. Ani při pečlivém měření správným délkovým měřidlem nenaměříme vždy stejné hodnoty. Naměřili jsme tyto hodnoty: 14,7 cm, 14,8 cm, 14,8 cm, 14,6 cm, 14,7 cm Skutečná hodnota šířky učebnice je mezi 14,6 cm (dolní mez měření) a 14,8 cm (horní mez měření).
Skutečné délce se nejvíce přibližuje aritmetický průměr z naměřených hodnot Aritmetický průměr vypočítáme, když sečteme naměřené hodnoty všech měření a součet vydělíme počtem měření. Naměřené hodnoty: 14,7 cm, 14,8 cm, 14,8 cm, 14,6 cm, 14,7 cm Měření byla provedena s přesností na jedno desetinné místo, proto i vypočítanou délku zaokrouhlíme na jedno desetinné místo Šířka učebnice je 14,7 cm.
0MMMI1MMIM2MMMI3MMMI4MIMM5 Aritmetický průměr vypočítaný z hodnot opakovaných měření téže délky je správnější než hodnota délky naměřená jednou. Opakované měření je velmi důležité zvlášť v takových případech, kdy je obtížné jednoznačně určit, jak máme měřidlo k měřené délce tělesa přiložit. Například při měření průměru trubky. 0MMMI1MMIM2MMMI3MMMI4MIMM5 Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 72 – 73.